خدمات سایت


متن کامل خبر

قیمت لوازم خانگی 200 درصد افزایش داشــته اســت

آرشیو
نائب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم خانگی شــیراز گفت: از فروردین ســال 99 تا فروردین سال جاری قیمت لوازم خانگی 200 درصد افزایش داشــته اســت.
1400/11/23 11:38:56 ق.ظ

در حالی که در چند سال گذشته با هدف حمایت از صنعت لوازم خانگی داخلی از واردات کالای خارجی به کشــور ممانعت شد اما در طول این ســال ها این صنعت نتوانست انتظار مصرف کننده را برآورده کند.

 بی‌کیفیتی برخی تولیدات داخلی لوازم خانگی  در کنار افزایش قیمت برخی از  این محصــولات  نشــان می‌دهد که این صنعت نتوانســته در طول این سال‌ها در بازار به هدفی که تعیین شده بود، دست یابد.

از ســال 97 و براساس ســند برنامه ششم توســعه واردات لوازم خانگی به کشور نیز ممنوع و به نوعی عرصه فعالیت برای تولیدکننده داخلی بیــش از پیش فراهم شــد.

درحالی که انتظار می‌رفت این صنعت در سال های اخیر با توجه به تشویق به تولید داخلی  ارتقاء یابد امــا در ادامه نه تنها کیفیــت محصولات خانگی ارتقــاء پیــدا نکرد بلکــه با همان شــرایط، دچار افزایش قیمت هم شد. در ابتدا همین ممنوعیت واردات لــوازم خانگی کافی بود که بســیاری از تولیدکنندگان داخلی با سوءاستفاده از این فرصت قیمت لوازم خانگی را افزایش دهند.



مشاهدات میدانی در بازار لوازم خانگی نشان می دهد که در این بازار به صورت سلیقه ای رفتار مــی شــود و افزایــش قیمت هــا ادامــه دارد و تولیدکننــدگان هــر بار اقدام بــه افزایش قیمت مــی‌کنند که این موضــوع در کنار قاچاق لوازم خانگــی، بازار این محصــول را همچنان بی‌ثبات نگه داشته است.


قیمت لوازم خانگی بدون ضابطه گران می شود


در این باره جمشــید اســدزاده، نایب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم خانگی شــیراز می‌گوید: در حالی که ســازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید قیمت‌ها را تعیین کند  مشخص نیست بر چه مبنایی قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه باید قیمت تمام شــده محصولات مشخص و شفاف باشــد، عنــوان می کند: هیــچ ضابطــه ای در این زمینه وجــود ندارد و تولیدکنندگان لوازم خانگی به شدت قیمت محصولات را افزایش می دهند.

اسدزاده ادامه می‌دهد: این درحالی است که باید برای قیمت گذاری ضابطه‌ای باشد اما می بینیم که تولید کنندگان دلبخواهانه قیمت‌هارا افزایش می دهند و از هیچ اصلی در قیمت گذاری پیروی نمی‌شود.




 افزایش 200درصدی محصولات لوازم خانگی طی یک‌سال



نائب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم خانگی شــیراز با بیان اینکه از فروردین ســال 99 تا فروردین سال  جاری قیمت لوازم خانگی 200 درصد افزایش داشــته اســت، بیان می کند: به عنوان مثال قیمت یخچال فریز تولید داخل ،فروردین ماه سال گذشته با قیمت 3 میلیون و 800 هزارتومــان عرضه می شــد اما امسال و  در فروردین ســال جاری 9 میلیون و800 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

به گفته اســدزاده قیمت ها در بازار لوازم خانگی نشــان می‌دهد که در واقع حمایتی از مصرف کننده نمی شود و تولید کننده نرخ محصولات را تعییــن می کند.

وی ادامه می دهد: تولید کننده داخلی تا مســئله‌ای پیش بیاید قیمت‌ها را افزایش می دهد و اگر امکان صادرات باشــد ضمن اینکــه محصول را صادر می کند قیمت همان محصــول را در بازار داخل افزایش می دهد.

اسدزاده با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بخشی از این محصولات از جنوب اســتان فارس و به صورت قاچاق وارد می شــود، ابراز می کند: وضع کالای قاچاق مشخص است اما به نظر می رسد مشکلات بیشتر مربوط به  تولیدات  داخلی باشد.

عـدم شـفافیت و ممانعـت از درج قیمت محصـولات لوازم خانگی




بازار آشــفته لوازم خانگی درحالی اســت که بنا بود تولیدکنندگان لوازم خانگی از اول بهمن ماه قیمت تولیدکننده را بر روی محصولات خود درج کنند تا از این طریق قیمت گذاری در این کالا منطقی شود و مانع از سردرگمی مصرف کنندگان و گران فروشی ها شود.

اما مقاومت تولیدکنندگان در اجرای این مصوبه باعث شــده هنوز این موضوع اجرایی نشــود و حتی پیشنهاد درج قیمت به روی لوازم خانگی با تغییراتی نیز روبه رو شود به نحوی که تولید کنندگان پیشنهاداتی را برای تغییر در اجرای طرح به سازمان حمایت اعلام کرده اند که براساس آن قیم‌تها در مراکز توزیعی در معرض دید مصرف کننده قرار می گیرد. از سوی دیگر عدم شفافیت در بازار لوازم خانگی منجر به گلایه شاغلان این حوزه هم شده است.

ثابت قدم از فروشندگان لوازم خانگی در شیراز می گوید: زمانی که واردات کالای خارجی ممنوع شــد، شاهد عرضه بیشتر تولیدات داخلی در بازار بودیم و با وجود اینکه مردم و فروشندگان از کالاهای داخلی حمایت کردند اما تولید کنندگان در این عرصه همراهی خوبی نداشتند.

وی ادامــه مــی دهد: درحالــی تولیدات داخلی از نظــر کیفیت هیچ گونه تغییری نداشــته اســت که خریــدار باید برای خرید کالایی مشــابه هزینه بیشــتری نســبت به قیمت مــاه قبل پرداخت کنــد و این موضــوع منجر به نارضایتی و بی میلی نســبت به کالاهــای تولید داخل می شود.

ثابــت قدم می گوید: بنابراین  بســیاری ترجیح می دهند کالای خارجی قاچاق را خریداری کنند که این هم نتیجه عملکرد نامناســب تولیدکننــدگان و عدم حمایت از حقوق مصرف کننده است.

به گــزارش ایلنا افزایش قیمت لــوازم خانگی تولیــد داخل در کنــار ممنوعیت واردات و افزایش روند قاچاق لوازم خانگی نشــان دهنده ضرورت اتخاذ سیاســتی روشــن در این صنعت اســت. روندی که ضمن ایجــاد بســتر لازم برای حمایــت از صنعتگــر داخلی بتواند بــا تخلفاتی همچــون افزایــش قیمت‌هــای بــی ضابطــه برخــورد و از ورود کالای بی کیفیت به بازار خودداری کند.

   
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • لوازم خانگی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد image یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد 1403/02/05

یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ توانست رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا را دریافت کند. این یخچال سامسونگ با وجود ارائه فضای بیشتر، مصرف انرژی بسیار کمی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 22

قیمت غذاساز پارس خزر چند؟ image قیمت غذاساز پارس خزر چند؟ 1403/01/18

آنچه در زیر می‌آید جدول قیمت روز انواع غذاساز براساس آخرین قیمت در سایت‌های فروش اینترنتی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود image شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود 1402/12/13

شیائومی از یک پنکه هوشمند جدید رونمایی کرده که با قابلیت‌های خود می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در ادامه با Xiaomi Mijia Fan آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

لیست قیمت انواع هواپز image لیست قیمت انواع هواپز 1402/12/08

هواپز یکی از لوازم خانگی برقی کاربردی در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پخت غذا استفاده می‌کند. در این روش ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 124

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 226

پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس image پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس 1402/09/25

فیلیپس (Philips) محصولات متنوعی در زمینه سرخ کن بدون روغن تولید کرده است. این محصولات با توجه به نیازها و مخاطبان مختلف، انواع و مدل‌های مختلفی دارند. در زیر به برخی از مدل‌های سرخ کن بدون روغن که توسط نمایندگی فیلیپس ارائه شده‌اند، اشاره شده است

امتیاز:
تعداد بازدید: 257

واردات لوازم خانگی برقی و گازسوز آزاد شد image واردات لوازم خانگی برقی و گازسوز آزاد شد 1402/09/21

معاون رئیس جمهور مصوبه وزیران پیرامون مجوز واردات لوازم برقی و گاز سوز خانگی با برچسب انرژی با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 131

یخچال ۲۵۶ لیتری شیائومی از یک گربه هم کمتر صدا تولید می‌کند و ۱۲ میلیون تومان است image یخچال ۲۵۶ لیتری شیائومی از یک گربه هم کمتر صدا تولید می‌کند و ۱۲ میلیون تومان است 1402/07/29

یخچال سه درب ۲۵۶ لیتری شیائومی با انبوهی از ویژگی‌های جذاب هوشمند، قیمت اقتصادی و یک محفظه اضافه جداگانه معرفی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 354

رونق فروش قسطی لوازم خانگی در پی کاهش تقاضا image رونق فروش قسطی لوازم خانگی در پی کاهش تقاضا 1402/04/27

اکبر پازوکی گفت: فروش اقساطی لوازم خانگی رونق گرفته ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 136

اولین جارو رباتیک با قابلیت تمیز کردن پله‌ ساخته شد image اولین جارو رباتیک با قابلیت تمیز کردن پله‌ ساخته شد 1402/03/23

اولین محصول شرکت Migo Robotics، اولین جارو رباتیک جهان با قابلیت تمیز کردن و تردد روی پله‌ها است که نوید تحولی بزرگ در این صنعت را می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 204