خدمات سایت


متن کامل خبر

واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور ممنوع شد

آرشیو
پس از ممنوعیت موقت و یک هفته‌ای ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی 27 به گوش می‌رسد.
1401/03/01 11:34:25 ق.ظ



پس از ممنوعیت موقت و یک هفته‌ای ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی 27 به گوش می‌رسد. انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر به دیجیاتو گفت چنین اقدامی می‌تواند موجب ممنوعیت واردات آیفون شود.

فعالین بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی 27، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.


هفته گذشته نیز این سامانه برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، 31 اردیبهشت ماه جاری امکان پذیر نیست، نمایش می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای واردات این گوشی ادامه دارد.

گروه 27، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالاهایی هستند که در قالب گروه 27 بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است.

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت:

    «قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»

اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


او در صحبت‌های خود از تلاش این انجمن برای تعامل با وزارت صمت پیرامون تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با واردات آیفون سخن گفت: «ما با هر نوع ممنوعیتی مخالف هستیم. به مسئولان وزارت صمت نیز گوش‌زد کرده‌ایم که چنین تصمیمی، تبعات اقتصادی داشته و به بازار شوک وارد خواهد کرد. حتی به آن‌ها پیشنهاد کردیم حداقل این سخت‌گیری‌ها را برای سری آیفون 14 و بعد از آن وضع کنند تا گوشی‌هایی که اکنون در بازار و دست مشتریان است با مشکل رو به رو نشده و امکان خدمات‌دهی وجود داشته باشد.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان تاکید کرد چنین تصمیمی منجر به رونق قاچاق و واردات گوشی مسافری به کشور خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایام حج واجب نزدیک است، بار دیگر سودجویانی از پاسپورت حجاج جهت واردات گوشی مسافری استفاده کنند که تبعات اقتصادی و ارزی خواهد داشت. سه سال پیش، آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات با انتشار توییتی به بحث سوء استفاده از پاسپورت حجاج اشاره کرده بود.


گفتنی است عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل هفته گذشته در گفتگو با دیجیاتو، لطمه به اشتغال، کاهش درآمد دولت و رونق مجدد قاچاق را از جمله تبعات ممنوعیت و محدودیت در واردات آیفون دانست: «سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف واردات گوشی‌های پرچمدار و آیفون می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق می‌شود و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که فاجعه‌ اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.»
منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • آیفون,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد image تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد 1402/12/20

گوشی جدید پوکو شاید همان ردمی نوت ۱۳R پرو باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت image اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت 1402/12/19

در بین سال‌های 2018 تا 2022، رتبه اول در اختیار تیک‌تاک بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد image مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد 1402/12/19

ایسوس ذن‌فون 11 اولترا به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی مجهز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید image ۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید 1402/12/16

اپل با انتشار iOS 17.4 و iPadOS 17.4 دو آسیب‌پذیری امنیتی مهم را در این سیستم‌های عامل برطرف کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه image آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه 1402/12/09

اگر یکی از گوشی های معرفی شده در این متن را در اختیار دارید، به‌زودی آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ را دریافت خواهید کرد. اطلاعات تکمیلی را در ادامه مطالعه فرمایید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد image آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد 1402/12/09

آنر قصد دارد در این گوشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز استفاده کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

قیمت روز موبایل آیفون، سامسونگ و شیائومی image قیمت روز موبایل آیفون، سامسونگ و شیائومی 1402/12/05

در این گزارش به بررسی آخرین قیمت گوشی‌های موبایل در بازار پرداخته‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

برخی کاربران از وجود مشکلات ادامه‌دار بلوتوث در سری آیفون 15 خبر می‌دهند image برخی کاربران از وجود مشکلات ادامه‌دار بلوتوث در سری آیفون 15 خبر می‌دهند 1402/12/05

با وجود آپدیت به iOS 17.3.1، این مشکل هنوز پابرجاست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39