خدمات سایت


متن کامل خبر

دارندگان دستگاه کارتخوان بخوانند/ جزییات تازه درباره دریافت مالیات از کارتخوان‌ها

آرشیو
برخی مودیان مدعی وجود دستگاه‌های کارتخوانی هستند که بدون اطلاع آنها فعالند و سازمان امورمالیاتی برهمین اساس برای آنها مالیات تعیین کرده‌است. سازمان امور مالیاتی نیز این موضوع را رد نمی‌کند.
1401/03/30 10:54:36 ق.ظ

در کش و قوس اختلاف اصناف با سازمان امور مالیاتی، برخی مودیان مدعی وجود دستگاه‌های کارتخوانی هستند که بدون اطلاع آنها فعالند و سازمان امورمالیاتی برهمین اساس برای آنها مالیات تعیین کرده‌است.

این ادعا در حالی است که یکی از دلایل اختلاف اخیر اصناف با سازمان امور مالیاتی به مبنا قرار گرفتن عملکرد دستگاه‌های کارتخوان در محاسبات مالیاتی باز می‌گردد.

مسئله ادعای بی‌اطلاعی مودیان مالیاتی از فعالیت دستگاه کارتخوان، مطلب تازه‌ای نیست و حتی سازمان امور مالیاتی نیز این موضوع را رد نمی‌کند.

بررسی ها نشان می‌دهد که این سازمان امور مالیاتی پیش از این از اشخاص حقیقی و حقوقی در مقام مودی خواسته بود تا از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امورمالیاتی اقدمات لازم را برای در این رابطه به عمل آورند.

با این حال مودیان مالیاتی همچنان با رویه‌ای که سازمان امورمالیاتی برای مبنا قرار دادن تراکنش دستگاه‌های کارتخوان درپیش گرفته است، مشکل دارند.

حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در این باره می‌گوید: دستگاه‌های کارتخوان قبل از آنکه برایشان قانونی نوشته شود در اصناف رواج یافتند، تا مقطعی موسسات بانکی و بعدتر شرکت‌های بخش خصوصی به تشویق اصناف برای خرید و نصب دستگاه‌های کارتخوان مشغول بودند.

وی ادامه می‌دهد: در چنین بستری شمار زیادی دستگاه کارتخوان خریداری و نصب شد، امروز ممکن است برخی از این دستگاه‌ها بدون اطلاع صاحبانشان همچنان فعال باشند. صحبت اصناف این است که ابتدا باید آموزش و اطلاع رسانی درست انجام می‌شد و بعد مبنای وصول مالیات از سود فروش به تراکنش کارتخوان، دسته چک و حساب بانکی تغییر می‌کرد.

درحال حاضر، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بر عملکرد دستگاه‌های کارتخوان نظارت دارد، مصوب سال ۹۸ است و سازمان امورمالیاتی به استناد همین قانون رویه مالیاتی خود را تغییر داده است.

قانونی که به صورت کامل اجرا نشد

با این حال مشاورمالیاتی اتاق اصناف ایران می‌گوید: قانون یاد شده به صورت ۱۰۰ درصدی به اجرا درنیامده است و برای همین سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند تمام شرایط مندرج در این قانون را ملاک وصول مالیات قرار دهد.

مشکلات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موضوعی است که مسئولان سازمان امور مالیاتی به آن اذعان دارند.

چندی پیش محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از احتمال توقف اجرای این قانون به دلیل مشکلات به وجودآمده خبر داد.

با این حال به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی همچنان بر وصول مالیات صنوف بر مبنای این مصوبه تاکید دارد، انتظاری که نه تنها خوشایند اصناف نیست بلکه حتی آنها را به اعتراض واداشته است.

رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف درباره شرایط کنونی می‌گوید: انتظار می‌رفت با اطلاعیه روز گذشته سازمان مالیاتی، مشکلات برطرف شود اما در عمل بار دیگر سازمان بر موضع سابق خود در خصوص ملاک قرار گرفتن تراکنش‌های مالی باقی ماند و مودی را موظف کرد تا در رد مسئله، اظهارات خود را اثبات کند.

وی افزود: در این وضعیت شرایط رکودی در اصناف مختلف رواج دارد، عمده فروشندگان مرددهستند که معامله خاصی انجام بدهند، سازمان مالیات هر تراکنش را مبنای مالیات قرار می‌دهد اما سود حاصل از این تراکنش بسیار ناچیز تر از مالیات تعیین شده است.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • مالیات,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 155

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66