خدمات سایت


متن کامل خبر

یافته‌ای غیرمنتظره؛ گیاهان ممکن است کلید درمان سرطان در انسان باشند

آرشیو
پژوهشگران به حقایق غیرمنتظره‌ای درباره‌ی نحوه‌ی رشد در گیاهان دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند کلید دستیابی به درمان سرطان در انسان باشد.
1401/04/14 01:37:37 ب.ظ

به‌منظور افزایش بازده کشاورزی، مهم است به‌خوبی درک کنیم که گیاهان چگونه عمل فتوسنتز را انجام می‌دهند. گیاهان از نور برای تشخیص زمان رشد و شکوفه دادن بهره می‌گیرند و برای پیدا کردن نور از پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌ی نوری استفاده می‌کنند. دانشمندان می‌گویند درک نحوه‌ی عملکرد گیاهان افزون‌بر افزایش بازدهی کشاورزی یک‌سری مزایا در حوزه‌های دیگر نیز به همراه دارد.

اولاس پدمیل، استادیار آزمایشگاه کولد اسپرینگ هاربر به‌همراه اعضای تیمش کشف کرده‌اند که چگونه پروتئین‌های UBP12 و UBP13 فعالیت‌های گیرنده‌ی نوری CRY2 را تنظیم می‌کنند. یافته‌های این دانشمندان می‌تواند به پی‌ریزی استراتژی‌های جدیدی برای کنترل رشد گیاهان منتهی شود. متخصصان می‌گویند مزایای بالقوه‌ی این یافته‌ها حوزه‌هایی فراتر از کشاورزی را در بر می‌گیرد.

براساس آنچه سای‌تک‌دیلی می‌نویسد، گیرنده‌های نوری CRY فقط محدود به گیاهان نیستند و در انسان نیز یافت می‌شوند. دانشمندان این گیرنده‌های نوری را به شماری از بیماری‌ها نظیر دیابت، سرطان و چند نوع اختلال مغزی مرتبط می‌دانند. CRY2 به تنظیم رشد در گیاهان و انسان‌ها کمک می‌کند. رشد کنترل‌نشده در گیاهان توانایی آن‌ها برای ادامه‌ی حیات را کاهش می‌دهد و در انسان باعث بروز سرطان می‌شود. اولاس پدمیل می‌گوید: «اگر فرایند رشد را درک کنیم، روش درمان سرطان را پیدا خواهیم کرد.»
دست‌کاری سطح فعالیت پروتئین‌های CRY2 و UBP12 و UBP13 در گیاهان رشادی گوش‌موشی (Arabidopsis thaliana) روی رشد آن‌ها اثر می‌گذارد. اولین گیاه از سمت چپ رشد معمولی را نشان می‌دهد. گیاه دوم CRY2 ندارد و بیش از حد رشد کرده است. گیاه سوم از پروتئین‌های UBP12 و UBP13 بهره‌مند نبود و کمتر از حد انتظار رشد کرد. گیاه چهارم دارای سطح بالایی از UBP12 و UBP13 است و گیاه پنجم سطح زیادی از CRY2 دارد.

گیاهان به مقدار مناسبی از پروتئین CRY2 نیاز دارند تا بفهمند که باید چه زمانی رشد کنند و شکوفه دهند. پدمیل و یکی از دوستانش در دوره‌ی پسادکترا به نام لوئیز لیندبک پس از انجام بررسی متوجه شدند دست‌کاری UBP12 و UBP13 می‌تواند به تغییر مقدار CRY2 در گیاهان منجر شود.

دانشمندان متوجه شدند افزایش UBP12 و UBP13 باعث کاهش مقدار CRY2 می‌شود. با نبود مقدار کافی از CRY2، گیاه فکر می‌کرد که به مقدار کافی از نور دسترسی ندارد. در پاسخ به این شرایط، گیاه ساقه‌ی غیرعادیِ طویل‌تری رشد داد تا به نور بیشتری دسترسی پیدا کند.

اولاس پدمیل می‌گوید: «در این شرایط راهی برای درک کردن نحوه‌ی رشد داریم و ما می‌توانیم صرفاً با دستکاری دو پروتئین، نحوه‌ی رشد گیاه را تغییر دهیم. راهی پیدا کرده‌ایم که با اتکا به آن می‌توانیم تولید گل را افزایش دهیم. برای تولید غذا، گیاه باید گل‌دهی کند. اگر گل‌دهی اتفاق نیفتد، خبری از غلات، برنج، گندم و ذرت نیست.»

پدمیل و لیندبک به‌طور دقیق نمی‌دانستند که UBP12 و UBP13 چگونه مقدار CRY2 را تغییر دادند. وقتی پژوهشگران به‌طور دقیق‌تر وضعیت را مورد بررسی قرار دادند، متوجه موضوعی غیرمنتظره و شگفت‌آور شدند. در انسان و سایر موجودات نسخه‌هایی از UBP12 و UBP13 جلوی از بین رفتن گیرنده‌های نوری CRY را می‌گیرند. بااین‌حال دانشمندان متوجه شدند که در گیاهان این روند برعکس است. UBP12 و UBP13 به‌جای محافظت از گیرنده‌های نوری CRY به از بین رفتن آن‌ها کمک کردند.

لیندبک که درحال‌حاضر به‌عنوان مهندس تحقیق‌و‌توسعه در مرکز Nordic Biomarker در سوئد کار می‌کند، توضیح می‌دهد: «براساس مقالات علمی، تعاملات این‌چنینی از زوال گیرنده‌ی نوری جلوگیری می‌کنند. در ابتدا، برعکس این ادعا را مشاهده کردیم و با خود گفتیم که شاید اشتباهی در کار ما رخ داده است. بااین‌حال وقتی من چند بار فرایند را انجام دادم، ما متوجه شدیم اشتباهی در کار نیست. این تعاملات به جای محافظت از CRY2، باعث از بین رفتن این گیرنده‌ی نوری می‌شوند.»

اولاس پدمیل امیدوار است یافته‌های او و اعضای تیمش به پژوهشگران و پرورش‌دهندگان گیاهان برای بهبود بازده محصول کمک کند. او همچنین امیدوار است این یافته‌ها به آغاز تحقیقات جدیدی درباره‌ی بیماری سرطان منتهی شود. او می‌گوید: «همکارانم در آزمایشگاه کولد اسپرینگ هاربر به سختی در تلاشند تا سرطان را درک کنند. با استفاده از گیاهان، از زاویه‌ای متفاوت سراغ بررسی سرطان می‌رویم.»

مؤسسه‌ی ملی سلامت، یکی از شاخه‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، بودجه‌ی لازم برای انجام این مطالعه را تأمین کرد.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • سرطان,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79