خدمات سایت


متن کامل خبر

سیاره‌های زمین‌مانند در گورستان‌های کیهانی کمیاب‌تر از تصور پیشین هستند

آرشیو
نخستین جهانی که به دور یک تپ اختر می‌چرخد، نادرتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. این موضوع معمای چگونگی زنده‌ماندن سیاره‌ها در اطراف ستارگان مرده را عمیق‌تر می‌کند.
1401/04/29 10:50:03 ق.ظ

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که احتمال زنده‌ ماندن سیاره‌های شبیه به زمین در شرایط پرآشوب پس از مرگ ستاره‌ها از آنچه قبلاً تصور می‌شد کمتر است. این موضوع به این معنی است که اولین سیاره فراخورشیدی کشف‌شده در ۳۰ سال پیش ممکن است شرایط عجیب‌تری داشته باشد.

سیاره فراخورشیدی PSR B1257+12B در سال ۱۹۹۲ توسط دو اخترشناس به‌نام‌های الکس ولشتان و دیل فریل کشف شد. این سیاره جرمی مشابه زمین دارد و به‌دور ستاره‌ی غیرمعمول و مرده‌ از نوع تپ‌اختر گردش می‌کند. پس از کشف این سیاره مشخص شد که دو سیاره فراخورشیدی دیگر شبیه به جهان‌های سنگی منظومه‌ی شمسی به‌دور این ستاره در گردش هستند.



بااین‌حال بزرگ‌ترین مطالعه‌ی انجام‌شده روی تپ‌اخترها نشان می‌دهد که منظومه‌های حاوی این ستاره‌های مرده به‌ندرت سیاره‌هایی شبیه به زمین را در خود جای می‌دهند. از این‌رو می‌توان گفت پی‌اس‌آر بی۱۲۵۷+۱۲ که ناسا از آن با عبارت گورستان کیهانی یاد می‌کند یک منظومه‌ی کاملاً نادر است.

همچنین شرایط این منظومه که در فاصله‌ی ۲۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد به‌گونه‌ای است که قابلیت میزبانی آن از سیاره‌های شبیه به زمین را کمتر می‌کند. تپ‌اختری که در قلب این منظومه قرار دارد در هر ۶٫۲۲ میلی‌ثانیه یک‌ بار به‌دور خود می‌گردد (یا به عبارتی ۱۶۱ دور در هر ثانیه) و سیاره‌های منظومه‌ی خود را با تشعشعات مرگباری که حتی از زمین نیز قابل‌ تشخیص است بمباران می‌کند. شاید به‌ همین دلیل است که نام مستعار این ستاره را لیچ گذاشته‌اند. لیچ به‌معنی مرده‌ی متحرک نام یک شخصیت فانتزی شرور در داستان‌های علمی تخیلی است که نیروهای جادویی دارد.

مطالعه‌ای که روی ۸۰۰ تپ‌اختر توسط محققان رصدخانه‌ی بریتانیایی جودرل بانک در پنجاه سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که تنها ۰٫۵ درصد از تپ‌اختر‌ها شامل سیاره‌هایی با جرمی مشابه جرم زمین می‌شوند. یافته‌های این محققان در آخرین نسخه از ژورنال علمی یادداشت‌های ماهانه‌ی انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

یافته‌های این مطالعه به پیچیده‌تر شدن نحوی‌ زنده‌ ماندن سیاره‌ها در مدار ستاره‌های تپ‌اختر منجر می‌شود. تپ‌اختر‌ها مانند تمام ستاره‌های نوترونی زمانی تشکیل می‌شوند که سوخت همجوشی هسته‌ای در هسته‌ی ستاره‌های غول‌پیکر به پایان می‌رسد و فشار بیرونی که باعث جلوگیری از فروپاشی گرانشی ستاره می‌شود از بین می‌رود.


پی‌اس‌آر بی۱۲۵۷+۱۲بی، اولین سیاره فراخورشیدی کشف‌شده، به دور یک ستاره‌ی مرده گردش می‌کند.

درنتیجه‌ی این فروپاشی یک انفجار ابرنواختری بزرگ به‌وقوع می‌پیوندد. قدرت این انفجار به‌حدی است که شدت روشنایی آن می‌تواند از روشنایی تمام ستاره‌های موجود در کهکشان میزبان آن بیشتر باشد. در نهایت پس از وقوع انفجار چیزی که از ستاره برجا می‌ماند یک ستاره‌ی بسیار کوچک اما چگال است. ستاره‌های نوترونی به‌قدری چگال هستند که گویی جرم خورشید در داخل ستاره‌ای به شعاع یک شهر جمع شده باشد. ستاره‌های نوترونی از چگال‌ترین مواد شناخته‌شده در کیهان ساخته می‌شوند و هر قاشق چای‌خوری از آن می‌تواند ۳٫۶ تریلیون کیلوگرم وزن داشته باشد.

تپ‌اخترها نوع خاصی از ستاره‌های نوترونی هستند که به‌ دلیل سرعت بالای چرخش و میدان‌های مغناطیسی قوی خود پرتوهای درخشانی از امواج رادیویی گسیل می‌کنند. کاملیا نیتو دانشجوی دوره‌ی دکترا از دانشگاه منچستر در این باره می‌گوید:

    تپ‌اخترها مانند فانوس‌های دریایی کیهانی هستند که با هر بار چرخش امواجی تولید می‌کنند که تا زمین می‌رسد. این سیگنال‌ها توسط تلکسوپ‌های رادیویی قابل شناسایی هستند و موضوع جذابی برای تحقیقات علمی به‌شمار می‌روند.

برخی از منظومه‌های تپ‌اختری ممکن است میزبان سیاره‌ها فراخورشیدی شگفت‌انگیزی باشند که در هیچ جای دیگری از کیهان یافت نمی‌شوند. اما به‌نظر می‌رسد شرایط پرآشوب تولد تپ‌اخترها و ادامه‌ی حیات آن‌ها باعث می‌شود شانس ظهور سیاره‌های شبیه‌ به زمین در این منظومه‌ها پایین باشد.

نیتو عضوی از یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه منچستر است که بزرگ‌ترین مطالعه‌ی انجام‌شده در خصوص سیاره‌ها منظومه‌های تپ‌اختری تا‌ به امروز را به سرانجام رسانده‌اند. این تیم در بررسی‌های خود بر سیاره‌های با جرمی تا ۱۰۰ برابر جرم زمین و تناوب‌های مداری ۲۰ روز تا ۱۷ سال تمرکز کردند. محققان درنهایت موفق به شناسایی ۱۰ سیاره فراخورشیدی از این دست شدند و به‌نظر می‌رسد منظومه‌ی PSR J2007+3120 بیشترین شانس میزبانی از سیاره‌ها فراخورشیدی مشابه زمین را داشته باشد. محققان معتقدند این تپ‌اختر که در فاصله‌ی ۱۷ هزار سال نوری از زمین قرار دارد می‌تواند میزبان دو سیاره با جرم‌هایی چند برابر جرم زمین و تناوب‌های مداری ۱٫۹ سال و ۳٫۹ سال باشد.

اما آیا سیاره‌های که به‌دور تپ‌اخترها گردش می‌کنند دارای جرم و تناوب‌های مداری شبیه به‌هم هستند؟ متأسفانه اخترشناسان به شواهد کافی برای اثبات این موضوع دست پیدا نکردند. بااین‌حال این سیاره‌ها یک وجه مشترک دیگر دارند: به‌نظر می‌رسد سیاره‌های فراخورشیدی واقع در منظومه‌های تپ‌اختری دارای مدارهای‌ به‌شدت بیضوی هستند. این در حالی‌ است که مدار سیار‌ه‌های منظومه‌ی شمسی بیشتر شبیه به دایره‌ است. این موضوع می‌تواند بیانگر تفاوت فرایند تشکیل سیاره‌های منظومه‌ی تپ‌اختری با سیاره‌های منظومه‌ی شمسی باشد. نیتو در این‌ مورد می‌گوید:

    تپ‌اخترها اجرام جالب‌ و غیرمعمولی هستند. دقیقاً ۳۰ سال پیش اولین سیاره فراخورشیدی در مدار یک تپ‌اختر کشف شد اما ما هنوز نمی‌دانیم این سیاره‌ها چطور می‌توانند در چنین شرایط پرآشوب تشکیل شده و دوام بیاورند. پی بردن به فراوانی این سیاره‌ها و وجه مشترک آن‌ها اولین قدم برای حل این معما است.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • زمین,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 87

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 189

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 218