خدمات سایت


متن کامل خبر

معاون رئیس‌جمهور: شرط فعالیت شبکه‌های جهانی در فضای سایبری ایران داشتن نمایندگی در داخل کشور است

آرشیو
معاون رئیس‌جمهور از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم خبر داد و شرط فعالیت شبکه‌های جهانی در فضای سایبری ایران را داشتن نمایندگی در داخل کشور اعلام کرد.
1401/05/05 12:52:34 ب.ظ

سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با تبیین نقش پررنگ رسانه‌های اجتماعی در جهان امروز، بر ضرورت توجه دولت به رسانه در کنار اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی تأکید کرد و از برنامه‌های دولت سیزدهم برای مدیریت سایبری خبر داد.

به گفته او، پیش از این نوع مواجهه در کشور با فضای سایبری در سطح کاربری متوقف شده بود اما اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره‌گیری از دانش سایبری دانشمندان و مهندسان جوان کشور توان مدیریت سایبری ایجاد کند.



او یکی از برنامه‌های دولت در راستای این مدیریت سایبری را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خواند و تصریح کرد:

    یکی از تأکیدات دولت مردمی و رئیس جمهور توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی کشور در حوزه فضای مجازی و دیجیتال است و شبکه ملی اطلاعات در این دولت راه اندازی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش شبکه‌های جهانی در ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی، گفت: «شایسته کشور نیست که بیرون از مرزهای کشور در خصوص صفحه‌های شخصی مردم در شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند و مثلاً اگر یادی از قهرمان ملی کشور خود کنند اینستاگرام صفحه آن‌ها را مسدود کند.»

حسینی به تشریح شرط ایران برای فعالیت شبکه‌های جهانی در کشور پرداخت و تصریح کرد:

    هیچ مانعی ندارد که پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند؛ اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آن‌ها را محل کلاهبرداری یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم اجرایی شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در ادامه به فرصت‌ها و امکانات ویژه‌ای که فضای سایبری برای مردم فراهم می‌کند، اشاره کرد و گفت: «فضای مجازی باعث تسهیل‌گری در ارتباطات اجتماعی و کسب‌وکارها می‌شود و حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای مجازی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است؛ اما نباید فضای مجازی را چهارراه آزاد برای تردد در نظر گرفت چراکه این نگاه نتیجه‌ای جز ترافیک و تصادم نخواهد داشت.»

معاون رئیس‌جمهور همچنین، فضای سایبری را ابزار جهانی‌سازی توسط غرب خوانده و در این خصوص خاطرنشان کرد:

    فضای سایبری تحت حکمرانی غرب به‌دنبال پیاده‌سازی جهانی‌سازی است. جهانی‌سازی از نوعی که جهان و افکار مردم را در خدمت مصالح کمپانی‌های چند ملیتی و ناتوی فرهنگی قرار دهد.

بدین‌ترتیب، حسینی بر لزوم مدیریت این فضا تأکید کرده و گفت برخلاف تصور برخی‌ مبنی بر این که پلتفرم‌ها صرف ابزار هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده خوب ومطلوبی داشت، اما واقعیت این است که خود پلتفرم هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می‌کنند. او در همین راستا یکی از مأموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی را تنظیم آداب و سیاست‌های حکمرانی سایبری کشور دانست و اظهار داشت: «همان‌طور که در اداره کشور تدبر ضروری است حکمرانی سایبری هم باید حکیمانه و عالمانه باشد.»

معاون رئیس جمهور مفروض گرفتن این مسئله که حکمرانی سایبری معادل دخالت و ایجاد محدودیت در فضای مجازی است را دروغ خوانده و در این خصوص تصریح کرد:

    حاکمیت ملی در حوزه سایبری ضامن امنیت برای کسب‌وکار و زندگی آنلاین مردم است و رسانه‌ها باید برای اقناع افکارعمومی بکوشند که القائات دشمن ذهن آنان را مشوش و نگران نکند.

حسینی در ادامه به تشریح تأثیر شبکه‌های اجتماعی نیز پرداخته و درباره برخی کارکردهای منفی آن چنین توضیح داد: «برخی فکر می‌کنند حُسن شبکه‌های اجتماعی حق انتخاب و آزادی بیان است؛ اما واقعیت این است که این فضا در حال تغییر سبک زندگی و افزایش شکاف نسلی و تولید توهم، ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و درنتیجه، تشویش افکار عمومی است.»

معاون رئیس‌جمهور در ادامه بر وظایف برخی افراد در راستای حکمرانی فضای سایبری برای گسترش اقتدار ملی تأکید کرد و اظهار داشت: «سیاستگذاران فرهنگی و متخصصان علم ارتباطات مطالعات خود را برای حکمرانی سایبری توسعه بدهند، چالش‌ها را احصاء کنند و بدون ممانعت و تزاحم برای سطح کاربری عمومی مردم، بسترهای حاکمیت ملی را در این حوزه به سرعت فراهم کنند.»

وی با اشاره به برخی اختلالات سایبری و مشکلات امنیتی در فضای مجازی کشور بر لزوم اتخاذ تدابیری برای مواجهه با این چالش‌ها تأکید کرد و افزود: «تروریست‌های سایبری گاهی در شبکه خدمات‌رسانی اختلال ایجاد می‌کنند، که نمونه آن را در سامانه‌های سوخت‌رسانی و پمپ بنزین شاهد بودیم، لذا ایجاد پدافند ملی در حوزه سایبری امری ضروری است. حتی کشورهای بزرگ جهان هم نگران نفوذ سایبری هستند و برای فعالیت شبکه‌های جهانی قوانین و مقرراتی وضع کرده‌اند.».

علاوه‌براین، سید محمد حسینی توجه به آموزش سواد رسانه‌ای را حائز اهیمت دانست و گفت:

    واقعیت این است سواد رسانه‌ای حتی نزد برخی از مدیران کشور نیز ضعیف است. سواد رسانه عامه مردم از موانع تسلط سایبری دشمنان فرهنگ و هویت مردم است.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور بر اصول و شاخصه‌های حکمرانی شایسته اشاره کرده و آن‌ها را برای حکمرانی برای مدیریت سایبری کشور نیز لازم خواند. او در این رابطه اظهار داشت: «قانونمداری، عدالت، شفافیت، پاسخ‌گویی، اثربخشی، اجماع‌سازی، ایجاد وفاق و تأمین منافع عمومی از شاخص‌های اصلی حکمرانی شایسته است که از مبانی دینی و قانون اساسی نشئت می‌گیرند و بازنویسی آن در الگوی حکمرانی در فضای سایبری می‌تواند مؤثر و مفید باشد.»

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • شبکه های اجتماعی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




تغییر سیاست اپل؛ آیفون حالا از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز پشتیبانی می‌کند image تغییر سیاست اپل؛ آیفون حالا از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز پشتیبانی می‌کند 1403/01/18

با تغییر سیاست‌های اپل، شبیه‌سازهای کنسول بازی به‌زودی به اپ‌ استور می‌آیند و در سرتاسر جهان دردسترس قرار می‌گیرند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 24

مرورگر اینترنت سامسونگ برای ویندوز منتشر شد image مرورگر اینترنت سامسونگ برای ویندوز منتشر شد 1402/09/08

سامسونگ اینترنت یکی از مرورگرهای پراستفاده در دستگاه‌های گلکسی سامسونگ است؛ حالا می‌توانید به صورت رایگان از آن در ویندوز هم استفاده کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 308

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 159

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات متولی صدور پروانه خدمات ارتباطی و پیام‌رسان‌ها شد image کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات متولی صدور پروانه خدمات ارتباطی و پیام‌رسان‌ها شد 1402/08/22

چنین واگذاری مسئولیتی به‌منظور ایجاد وحدت رویه، حمایت از حقوق کاربران و تسهیل رقابت سالم بین ذی‌نفعان عنوان شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 129

فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است image فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است 1402/07/26

ویندوز 11 موفق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اکنون روی بیش از 400 میلیون دستگاه درحال استفاده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 188

محدودیت جدید برای کاربران عادی ایکس؛ پاسخ به پست‌ها را می‌توان به دارندگان تیک آبی محدود کرد image محدودیت جدید برای کاربران عادی ایکس؛ پاسخ به پست‌ها را می‌توان به دارندگان تیک آبی محدود کرد 1402/07/18

با استفاده از این ویژگی جدید می‌توانید کاربران فاقد سرویس پولی ایکس پریمیوم را از پاسخ‌دادن به پست‌های خود منع کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 182

پایان کار اپلیکیشن Google Podcasts در 2024؛ کاربران به یوتوب موزیک مهاجرت کنند image پایان کار اپلیکیشن Google Podcasts در 2024؛ کاربران به یوتوب موزیک مهاجرت کنند 1402/07/05

گوگل قصد دارد تا سال 2024 برنامه Google Podcasts را تعطیل کند و کاربران باید به برنامه YouTube Music مهاجرت کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 441

سرورهای بنیاد شهید هک شد image سرورهای بنیاد شهید هک شد 1402/04/24

سرورهای سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد حمله هکری قرار گرفت. بنیاد شهید این حمله سایبری را تأیید کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

نسخه قدیمی TweetDeck دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت image نسخه قدیمی TweetDeck دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت 1402/04/18

کاربران دوباره می‌توانند از TweetDeck قدیمی استفاده کنند، اما معلوم نیست این دسترسی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 246

وزیر علوم: اینترنت زمان برگزاری کنکور قطع نمی‌شود image وزیر علوم: اینترنت زمان برگزاری کنکور قطع نمی‌شود 1402/04/12

رئیس جمهور ماه گذشته در جلسه هیئت دولت دستور داد تا اینترنت برای کنکور قطع نشود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 270