خدمات سایت


متن کامل خبر

ایلان ماسک: ربات انسان نمای تسلا زندگی را برای میلیون‌ها خانوار ساده‌تر می‌کند

آرشیو
ایلان ماسک می‌گوید ربات تسلا قد و وزن مشابه انسان دارد و برای انجام کارهای تکراری و خسته‌کننده تولید می‌شود. تسلا بات احتمالاً در زمینه‌هایی مثل پخت‌و‌پز نیز به کمک انسان خواهد آمد.
1401/05/26 10:25:25 ق.ظ

تسلا قصد دارد در اواخر ماه آینده‌ی میلادی از ربات انسان‌نمای آپتیموس (Optimus) پرده‌برداری کند. افشاگران به‌دفعات درباره‌ی استراتژی تسلا برای ورود به بازار محصولات رباتیک گمانه‌زنی کرده‌اند و آن‌طور که ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت می‌گوید، خودروساز بزرگ آمریکایی برنامه‌های بزرگی در سر دارد.

ماسک اخیراً با رسانه‌ی رسمی اداره‌ی فضای سایبری در چین مصاحبه کرده است. او در مصاحبه‌ی خود روی ادعاهایی که تاکنون چند بار مطرح کرده مجددا تأکید کرد. ماسک می‌گوید تسلا به‌دلیل سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه‌ی سیستم‌های خودران بزرگ‌ترین شرکت رباتیک دنیا محسوب می‌شود. برخی از شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت رباتیک نظیر ABB قطعاً با این گفته‌ی ایلان ماسک مخالفند، اما آنچه ثروتمندترین فرد دنیا گفته چندان غیرمنطقی نیست. تسلا نه‌تنها در زمینه‌ی نرم‌افزارهای زیربنای اتوماسیون (هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی) فعالیت می‌کند بلکه در حوزه‌ی سخت‌افزار (حسگر و محرک‌ها) نیز فعال است.

پروژه‌های تسلا در زمینه‌ی رباتیک روی ربات‌هایی متمرکز شده که چهار چرخ دارند. آیا واقعا می‌توان از این فناوری در رباتی دو پا استفاده کرد؟ شاید تا چند سال پیش چنین دستاوردی بسیار دور از انتظار بود، اما اکنون قابل دسترس به نظر می‌رسد. صنعت فناوری به‌ سرعت در حال تکامل است و در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی که در سیستم راه رفتن با دو پا اعمال شده است باعث می‌شود تسلا به رسیدن به هدفش یعنی تولید ربات انسان‌نما نزدیک‌تر شود.

سؤال مهم‌تر این است که رباتی انسان‌نما چگونه جایگاه خودش را در مدل کسب‌و‌کار تسلا پیدا می‌کند. پاسخ این سؤال چندان برای‌مان مشخص نیست. ماسک در مصاحبه‌ی جدیدش می‌گوید ایده‌ی تسلا این است که در نهایت ربات‌هایی خانگی برای هدف‌قراردادن بازار مصرف‌کنندگان تولید کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار محصولات رباتیک خانگی هنوز خیلی بزرگ نشده و بسیاری از مردم حاضر نیستند متحمل هزینه‌ی زیادی برای تهیه‌ی محصولات رباتیک شوند. برخی از محصولات نظیر Roomba شرکت آی‌ربات توانسته‌اند به محبوبیت قابل قبولی دست پیدا کنند. البته شکی نداریم که این بازار در گذر زمان تکامل پیدا می‌کند و با در نظر گرفتن تصاحب آی‌ربات توسط آمازون،‌ احتمالاً در سال‌های آینده قرار است شاهد رقابت شدیدی در بازار محصولات رباتیک باشیم.

آی‌ربات جاروبرقی رباتیک می‌سازد، بااین‌حال هدف تسلا یعنی ساختن انسان رباتیک بسیار جاه‌طلبانه‌تر و دستیابی به آن دشوارتر است. همچنان به پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌ی فناوری و تولید نیاز است تا تولید انبوه ربات تسلا امکان‌پذیر شود. به‌نظر می‌رسد ماسک از همین حالا در تلاش است تسلا را به‌عنوان یکی از بازیگران صنعت رباتیک جلوه دهد، صنعتی که فعلاً خیلی رونق ندارد ولی در دهه‌های پیش رو احتمالاً بسیار بزرگ‌تر خواهد شد.

ایلان ماسک در مصاحبه‌ی خود می‌گوید خودروهای امروزی شبیه ربات‌های هوشمند و به‌هم‌‌متصلی هستند که روی چهار چرخ قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی ماسک ربات انسان‌نمای تسلا یعنی Tesla Bot قد و وزن مشابه انسان دارد، می‌تواند اشیای سنگین را بلند یا حمل کند، قدم‌های کوتاه سریع بردارد و ازطریق صفحه‌نمایش روی سر خود با مردم تعامل برقرار کند.

به گزارش ZDNet، ماسک می‌گوید ربات تسلا برای این‌که بتواند کارهایی مشابه انسان انجام دهد باید هم‌اندازه و هم‌شکل انسان باشد و به همین دلیل تسلا بات با دو پا و دو دست طراحی شده است. تسلا قصد دارد ربات‌های انسان‌نمای خود را برای کارهای تکراری، خسته‌کننده و خطرناک تولید کند تا جای انسان را در این حوزه‌ها بگیرند. تسلا همچنین امیدوار است که ربات‌هایش روزی بتوانند به میلیون‌ها خانوار در زمینه‌هایی مثل پخت‌و‌پز، چمن‌‌زنی و مراقبت از افراد سالمند کمک کنند.

ماسک می‌گوید دستیابی به این هدف نیازمند این است که ربات‌ها هوشمندتر شوند و ما انسان‌ها بتوانیم آن‌ها را به‌شکل انبوه تولید کنیم. مدیرعامل تسلا می‌گوید «ربات‌های چهار چرخ» این شرکت (خودروها) نحوه‌ی سفر و حتی زندگی کردن مردم را تغییر داده‌اند: «روزی که بتوانیم مشکل خودروهای خودران را حل کنیم، می‌توانیم فناوری هوش مصنوعی را به ربات‌های انسان‌نما گسترش دهیم، ربات‌هایی که کاربرد بسیار بیشتری نسبت‌ به خودروها خواهند داشت.»

ایلان ماسک گفته است که تسلا اولین نمونه‌ی پروتوتایپ ربات انسان‌نمای خود را در سال جاری میلادی تولید و روی بهبود هوش آن ربات کار می‌کند تا کم‌کم توانایی تولید انبوه ربات‌ها را داشته باشد. به گفته‌ی ماسک در گذر زمان با افزایش مقیاس تولید و کاهش هزینه‌ها مزایای ربات‌های انسان‌نما افزایش پیدا می‌کند: «در آینده رباتی خانگی ممکن است از خودرو ارزان‌تر باشد. شاید در کمتر از یک دهه‌ی دیگر مردم بتوانند به‌عنوان هدیه‌ی تولد،‌ برای والدین خود ربات بخرند.»

گفتنی است که شیائومی در مراسم اخیر خود درحالی‌که هیچ‌کس انتظار نداشت، از رباتی انسان‌نما به نام سایبروان پرده‌برداری کرد. ربات سایبروان برخلاف آنچه تسلا قبلاً به نمایش گذاشت،‌ توانایی راه رفتن هم دارد. به گفته‌ی شیائومی سایبروان افزون‌بر راه رفتن می‌تواند یک‌سری کارهای دیگر مثل برداشتن اشیا انجام دهد. مدیرعامل شیائومی می‌گوید تولید ربات انسان‌نما بسیار هزینه‌بر است و تا زمانی که تولید ربات انسان‌نما از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نباشد، سایبروان به تولید انبوه نمی‌رسد.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • ربات انسان نما,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 147

محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد image محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد 1402/08/01

دقت این مدل هوش مصنوعی برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد گزارش شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 137