خدمات سایت


متن کامل خبر

چه زمانی باید آزمایش سوزاک انجام شود؟

آرشیو
علائم سوزاک چیست؟ چگونه بیماری سوزاک را تشخیص دهیم؟
1401/06/07 01:03:06 ب.ظ

بیماری سوزاک دومین بیماری مقاربتی شایع در دنیا است و از طریع روابط جنسی محافظت نشده و خطرناک منتقل می‌شود. عدم تشخیص این بیماری در مادران باردار، می‌تواند منجر به کور شدن دائمی کودک شود.  درصورتی‌که این بیماری در بزرگسالان درمان نشود؛ منجر به التهاب لگن در زنان و یا ناباروری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سوزاک، شناخت علائم آن و انجام و تفسیر آزمایش سوزاک در منزل، ادامه مطلب را از دست ندهید.


 بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است. این بیماری مقاربتی توسط باکتری نایسریا گونوره‌آ به وجود می‌آید. باکتری گونوره‌آ در نواحی گرم و مرطوب مانند واژن، دهان، چشم‌ها، مقعد، آلت تناسلی مردان، مجاری ادرار، لوله ادرار، دهانه رحم، رحم و لوله فالوپ مستقر می‌شود. این باکتری ورودی دهانه رحم، مجاری خروجی لوله ادرار، روده و به‌ندرت چشم و گلو را نیز آلوده می‌کند.

تمامی افرادی که روابط جنسی محافظت نشده داشته باشند؛ در معرض خطر ابتلا به بیماری سوزاک هستند. درمان این بیماری بسیار ساده است. تنها با یک آزمایش سوزاک ساده و تشخیص زودهنگام این بیماری، می‌توانید از عوارض دائمی آن در امان بمانید. امکان انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی امکان‌پذیر است. چنانچه خود یا شریک جنسی شما علائم این بیماری را داشتید؛ سریعا برای انجام آزمایش سوزاک اقدام کنید. درصورتی‌که امکان انجام آزمایش سوزاک در آزمایشگاه را نداشته باشید؛ می‌توانید از آزمایش آنلاین در منزل و خدمات انجام آزمایش در محل استفاده کنید.

علائم ابتلا به سوزاک چیست؟

امکان ابتلا به سوزاک در ناحیه روده، چشم و گلو برای زنان و مردان وجود دارد. آلوده شدن روده باعث خارش مقعد، ناراحتی و ترشحاتی از مقعد شود. درصورتی‌که چشم فرد آلوده شده باشد؛ التهاب، تورم، درد و ترشحات چشم را به همراه خواهد داشت. عفونت گلو معمولا علائمی از خود نشان نمی‌دهد. در صورت آلوده شدن واژن یا آلت تناسلی، علائم این بیماری در زنان و مردان متفاوت خواهد بود.


علائم ابتلا به سوزاک در زنان

اکثر زنان علائم شدیدی ندارند. در صورت بروز علائم خفیف نیز آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

  • ترشحات زیاد و رقیق واژن. این ترشحات می‌توانند زرد یا سبز باشند.
  • درد و سوزش هنگام ادرار.
  • درد یا گرفتگی در نواحی پایین شکم (این مورد به‌ندرت دیده می‌شود)
  • خونریزی بیش از حد هنگام قاعدگی، خونریزی پس از رابطه جنسی و یا بین دو دوره قاعدگی (این مورد به‌ندرت دیده می‌شود)

علائم ابتلا به سوزاک در مردان

  • ترشحات سبز یا زرد از آلت تناسلی.
  • درد و سوزش هنگام ادرار.
  • درد و گرفتگی در بیضه (این مورد به‌ندرت دیده می‌شود)

آزمایش سوزاک چیست؟

تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش سوزاک است. می‌توانید چند روز پس از روابط جنسی این آزمایش را انجام دهید. هرچند که پیشنهاد می‌شود حداقل تا یک هفته منتظر بمانید. حتی در صورت نداشتن هیچ علائمی، امکان انجام این آزمایش وجود دارد. هرچه زودتر این بیماری را تشخیص دهید؛ درمان آن ساده‌تر خواهد بود. عدم توجه به سوزاک باعث بروز عوارض جدی و در مواردی نادر حتی منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

راه‌های زیادی برای انجام آزمایش سوزاک وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌های گرفتن آزمایش سوزاک، نمونه‌برداری با سوآب است. پزشک با سوآب، از ناحیه‌ای که مشکوک به آلودگی است نمونه‌برداری می‌کند. این پروسه تنها چند ثانیه طول می‌کشد و درد ندارد. تنها ممکن است بسته به ناحیه مورد آزمایش، کمی احساس ناراحتی بکنید.

بانوان می‌توانند با استفاده از سوآب، از داخل واژن خود نمونه بردارند. مردان باید نمونه ادرار تحویل دهند و یا با استفاده از سوآب از ترشحات آلت تناسلی خود نمونه‌برداری کنند. معمولا از بانوان درخواست نمونه ادرار نمی‌شود. درصورتی‌که نمونه ادرار لازم باشد؛ بهتر است که تا دو ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید.

تفسیر آزمایش سوزاک چطور انجام می‌شود؟

برای تفسیر آزمایش سوزاک باید نتایج آزمایش را به یک متخصص نشان دهید. نتیجه و تفسیر آزمایش سوزاک در دو حالت منفی (عادی) و یا مثبت (غیرعادی) ارائه می‌شود. درصورتی‌که نتیجه منفی باشد، شما مبتلا به سوزاک نیستید. درصورتی‌که علائم شما ادامه پیدا کرد؛ نیاز به آزمایش‌های بیشتر برای بررسی سایر بیماری‌های مقاربتی خواهید داشت. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، شما مبتلا به سوزاک هستید و باید با مصرف آنتی بیوتیک درمان را شروع کنید. ابتلا به سوزاک، احتمال ابتلای شما به آن را در آینده نیز بالاتر می‌برد.

نکات مهم پیش از تست سوزاک

مانعی برای انجام آزمایش سوزاک، بعد از گذشت چند روز از رابطه وجود ندارد. بهتر است که حداقل یک هفته پس از رابطه جنسی صبر کنید و سپس برای انجام آزمایش اقدام کنید. توجه داشته باشید که تا دو ساعت قبل از انجام آزمایش نباید ادرار کنید. این آزمایش یک آزمایش خون نیست، خوردن و آشامیدن در نتایج آن تاثیری نخواهد داشت.


آزمایش سوزاک در منزل با هومکا!

انجام به‌موقع آزمایش سوزاک بسیار حیاتی است. درصورتی‌که این بیماری درمان نشود؛ تاثیرات مخرب و جبران‌ناپذیری به روی سلامت شما خواهد گذاشت. اگر باردار هستید و یا قصد دارید بارداری را تجربه کنید، حتما برای انجام آزمایش سوزاک اقدام کنید. این عمل به این خاطر است که این باکتری تاثیرات بدی روی جنین خواهد گذاشت. در نظر داشته باشید که انتخاب آزمایشگاه بسیار مهم است. چراکه در طی انجام آزمایش سوزاک، امکان آلوده شدن نمونه‌ها و عوض شدن نتیجه وجود دارد. پیشنهاد سامانه هومکا به شما، انجام این آزمایش در محیط امن و تمیز خانه تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی است.

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید؛ سامانه هومکا خدمات آزمایش آنلاین در منزل را به شما ارائه می‌دهد. ساکنین استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، قم و قزوین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ به‌صورت رایگان درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنند. پس از انجام آزمایش، برای دیدن نتایج و تفسیر آزمایش سوزاک یا سایر آزمایشات خود مانند چکاپ کامل در منزل، می‌توانید به پنل کاربری خود در وب‌سایت هومکا مراجعه کنید.

منبع :
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • آزمایش در منزل,
  • آزمایش سوزاک,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد image مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد 1402/08/02

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد علائم ابتلا به افسردگی در افرادی که به‌صورت مداوم شب‌ها کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، زودتر خود را نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 187

محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد image محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد 1402/08/01

دقت این مدل هوش مصنوعی برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد گزارش شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 148

امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند image امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند 1402/07/17

گروهی از محققان نقشه راهی را پیدا کرده‌اند که با اصلاح گروهی از سلول‌های ایمنی می‌تواند درمان سرطان روده را ممکن کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 228

دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند image دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند 1402/05/30

دانشمندان هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند از روی اسکن قفسه سینه، سن واقعی و وجود بیماری مزمن در شما را تشخیص بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 198

پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد image پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد 1402/05/14

دانشمندان در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی شکر افزوده می‌تواند با افزایش ریسک سنگ کلیه در ارتباط باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 244

اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید image اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید 1402/05/02

برخی افراد با وجود قرارگیری درمعرض ویروس کرونای عامل کووید ۱۹، هرگز علائم این بیماری را بروز ندادند. اکنون پژوهشگران راز این مسئله را یافته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 120

پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد image پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد 1402/04/19

مطالعه‌ای تازه می‌گوید مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را پایین بیاورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 239