خدمات سایت


متن کامل خبر

آیین نامه جدید استخراج رمزارزها ابلاغ شد/ حذف مالیات و ارزش افزوده از تعرفه انرژی مورد استفاده ماینرها

آرشیو
آیین نامه جدید مربوط به استخراج رمزارزها ابلاغ شد که بر اساس آن، نرخ انرژی مورد استفاده ماینرها با تعرفه صادراتی حساب شده و دیگر مالیات، ارزش افزوده و هزینه نیرورسانی به آن اضافه نخواهد شد.
1401/08/24 11:24:59 ق.ظ

 آیین‌نامه استخراج رمزارزها روز گذشته توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. به نظر می‌رسد که در این آیین‌نامه، بیشتر از گذشته به فعالان حوزه استخراج رمزارزها توجه شده است. طبق آیین‌نامه جدید استخراج رمزارزها، کاهش تعرفه‌ انرژی‌های مربوط به این حوزه مشاهده نمی‌شود، اما با این حال، از آنجا که تعرفه‌ها با نرخ صادراتی محاسبه می‌شود، دیگر مانند گذشته مالیات و ارزش افزوده و همچنین هزینه نیرورسانی اضافه نمی‌شود.

در خصوص بررسی آیین‌نامه جدید مربوط به حوزه استخراج رمزارزها، مصاحبه‌ای با علی بابک‌نیا، دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بابک‌نیا در خصوص آیین‌نامه جدید استخراج رمزارزها اظهار کرد: این مصوبه در ادامه و تکمیل نقصان مصوبات قبلی هیات وزیران است. ما شاهد این بودیم که دستگاه‌های مختلف بنا به عدم تعیین تکلیف مشخص و رویه واحد، از انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی می‌کردند. این مصوبه سعی کرده هماهنگی بین دستگاه‌ها را بیشتر کند و با تشریح جزئیات و نحوه اجرای کار، تصمیمات تصویب شده را به حداقل برساند.

وی در مورد دغدغه فعالان این حوزه خاطرنشان کرد: فعالان حوزه استخراج رمزارزها نگران بودند که در دولت جدید، حمایتی از صنعت استخراج انجام نشود و مجوزهایی که دادند و سرمایه‌گذاری‌هایی که فعالان این حوزه انجام داده‌اند، بی‌سرانجام باقی بماند که با ابلاغ این مصوبه، این نگرانی برای فعالان برطرف می‌شود.

دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران در ادامه توضیح داد: از طرفی فعالان، به اصلاح نرخ و تعرفه‌های این حوزه چشم امید داشتند که در این مصوبه به صورت مشخص، شاهد کاهش قیمت‌هایی برای تعرفه‌های استخراج رمزارز نیستیم. اما یک سیستم قیمت‌گذاری بهتر و معین‌تری در این آیین‌نامه ابلاغ شده است؛ به این منظور که مصوبه قبلی، اعلام کرده بود میانگین نرخ صادراتی برای برق و ۷۰ درصد نرخ صادراتی برای گاز اعمال می‌شود.

بابک‌نیا در خصوص بالا بودن تعرفه تعیین شده انرژی مورد استفاده استخراج رمزارزها گفت: اما زمانی که قبوض مصرفی صادر می‌شد، ما شاهد این بودیم که عوارض نیرورسانی گاز یا برق به همراه ارزش افزوده و مالیات بود که در این صورت هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که محصولی با نرخ صادراتی محاسبه می‌شود، از این اقلام معاف است، اذعان داشت: در مصوبه جدید، ما شاهد این هستیم که قانون‌گذار با صراحت اعلام کرده که نرخ به گونه‌ای تعیین شود که اعلام نرخ، با احتساب هزینه‌های نیرورسانی، مالیات و ارزش افزوده باشد، به نحوی که معادل میانگین صادراتی شود. از این رو دیگر ۱۹ درصد مالیات، نیرورسانی و ارزش افزوده، در داخل این تعرفه صادراتی گنجانده است.

دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران در مورد موضوع دیگری که برای فعالان این حوزه اهمیت دارد و در این مصوبه به درستی به آن اشاره شده، اظهار کرد: در مصوبه قبلی گفته شده بود که یا از برق، یا گاز یا از انرژی تجدیدپذیر برای استخراج استفاده شود. انرژی تجدیدپذیر نیز بعدها به دستور وزیر وقت به آن اضافه شد. در این مصوبه با یک نگاه کارشناسی نسبت به این حوزه، پنج زمینه تامین انرژی برای آن تعیین شده است: انرژی تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی وزارت نیرو، استفاده از گازهای فلر، نیروگاه‌های گازی به صورت منفصل از شبکه و برق شبکه سراسری در ایامی که شبکه از نظر اوج مصرف در شرایط بحرانی نباشد.

بابک‌نیا در ادامه افزود: از این رو، در حال حاضر فعالان این حوزه می‌توانند سبد متنوعی از انرژی را داشته باشند که بتوانند مدیریت کنند و خاموشی‌های دستوری این صنعت را به حداقل برسانند.

وی در مورد مصوبه قبلی وزارت نفت نیز توضیح داد: چندی پیش نیز مصوبه‌ای از سمت وزارت نفت در خصوص عطف به ما سبق کردن تعرفه‌ها کرده بود که این موضوع کاملا یک تخلف سازمانی بوده است. در مصوبه قبلی و با دستور وزیر وقت نفت، قرار بود تعرفه‌گذاری نرخ این صنعت به صورت سه ماه یک بار محاسبه و اعلام شود که این برای تمام نرخ‌هایی که صادراتی یا بر مبنای نرخ ارز در کشور تعیین می‌شوند، یک روال معمول است.

دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز در این زمینه تخلف انجام داده، اذعان داشت: یکی این است که وزیر به این موضوع که افزایش نرخ باید هر سه ماه یک بار به روزرسانی شود را انجام نداده است. سرمایه‌گذار باید مطلع شود که آیا از این به بعد با افزایش نرخ‌ها به صرفه است که به فعالیت خود ادامه دهد یا متحمل ضرر خواهد شد.

بابک‌نیا در ادامه توضیح داد: اما شرکت گاز، این اعلام تعرفه را برای هر یک سال یک بار تعیین کرده است. از طرفی هم اگر می‌خواهد این کار را انجام دهد، موظف است که آن را در ابتدای سال اعلام کند اما این کار را شهریور انجام دادند.

وی در مورد تخلف دیگر شرکت گاز در این خصوص خاطرنشان کرد: تخلف سوم نیز این است که عطف به ماسبق کرده‌اند. قطعا این کار در هیچ جای قانون، عرف، اخلاق و شرع نیامده که شما می‌توانید بعد از اینکه فرد از چیزی استفاده کرده، برای وی بدهی ایجاد کنید.

دبیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران در ادامه اذعان داشت: تخلف چهارم نیز این است که اگر در آن برهه تصمیم گرفته‌اند افزایش نرخ انجام دهند، نرخ گاز در بالاترین سطح جهانی خود بوده است، اما در حال حاضر شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ جهانی گاز هستیم. پس اکنون نیز شرکت ملی گاز طبق دستوری که قانون به آن داده و وزیر ابلاغ کرده، موظف است نرخ را بروزرسانی و اعلام کند که در این زمینه نیز کوتاهی کرده است. این مسائل از طریق دیوان توسط فعالان قابل پیگیری است.

بابک‌نیا در پایان گفت: در مصوبه جدید، برای جلوگیری از این مشکلات، وزارت نیرو موظف است به صورت سه ماه یک بار و وزارت نفت به صورت ماهانه، قیمت سوخت و انرژی خود را به فعالان این حوزه اطلاع‌رسانی کند.
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • بیت کوین,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/ ماجرای زندگی‌هایی که برای آیفون ۱۳ هوا رفت image کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/ ماجرای زندگی‌هایی که برای آیفون ۱۳ هوا رفت 1402/11/30

«کوروش کمپانی تعطیل و مالک آن متواری شد»؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ حالا اما شرکت‌های دیگری که همزمان با کوروش کمپانی فعالیت خود را آغاز کرده بودند، همچنان مشغول به فعالیت هستند و به نظر می‌رسد باز هم، کسی ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها نیست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

رکوردزنی بیت کوین بعد از دو سال image رکوردزنی بیت کوین بعد از دو سال 1402/11/25

قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته به بالای ۵۰ هزار دلار رسید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70