خدمات سایت


متن کامل خبر

کودکانی که دیگر اعتراف نمی کنند

آرشیو
این روزها کشیش‌های زیادی در سراسر جهان از نگاه خشم‌آلود مردم در کوچه و خیابان به تنگ آمده‌اند...
1389/11/03 07:35:53 ق.ظ

نگاه های پر از معنی مردم به نماد های مذهب مسیحیت در گوشه و کنار دنیا این روزها باعث شده شماری از این روحانیون مسیحی، زبان به گلایه بگشایند که والدین اجازه نمی‌دهند کودکانشان مدت زمان زیادی برای اجرای مراسم اعتراف نزد آنها تنها بمانند.

این تنها بخشی از تبعات رسوایی‌های اخیر شماری از کشیشان اروپایی است. رویدادی که اکنون تبدیل به بزرگترین معضل واتیکان شده و حتی تعداد زیادی از مسیحیان را در کشورهای مختلف بر آن داشته‌ تا خواهان کناره‌گیری پاپ بندیکت از سمت خود شوند.

ماجرای پردامنه رسوایی اخلاقی برخی کشیشان، پاپ بندیکت را وادار کرد در پنجمین سالگرد انتصابش به جای سفر به نقاط مختلف جهان و دیدار با میلیون‌ها کاتولیک بیشتر در خانه‌اش بماند تا از کانون بحث رسانه‌ها و پرس و جوی مردم دور بماند.

دستگاه تبلیغی واتیکان همه تلاش خود را برای عبور از این بحران بسیج کرده است. همکاران پاپ بندیکت شانزدهم چهره‌ای که از بدو انتصابش تاکنون نسبت به پاپ ژان پل دوم روزهای پر از جنجال را سپری کرده برای توجیه وقایع اخیر تلاش می‌کنند. آنها می‌گویند آزار و اذیت جنسی کودکان مسئله‌ای نیست که اختصاص به کلیسای کاتولیک داشته باشد و در هر نقطه‌ای از جهان ممکن است هر فردی مرتکب این گناه شود.

دستیاران و حامیان پاپ انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها نشانه رفته‌اند و مدعی هستند که خبرنگاران با غرض‌ورزی‌ها به بزرگنمایی واقعه پرداخته‌اند.

اولین بار روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بود که ماجرای کشیشی را افشا کرد که در دهه 50 میلادی از دانش‌آموزان کر و لال مدرسه‌ای سوءاستفاده جنسی کرده بود و پاپ که در آن زمان اسقف اعظم کلیسای کاتولیک در شهر مونیخ بود حاضر نشده بود به شکایت شاکیان رسیدگی کند و به عبارتی قضیه را لاپوشانی کرده بود.

اما این بار علاوه بر نیویورک تایمز چندین نشریه و شبکه تلویزیونی به رصد مسائل اخلاقی کلیساها و کشیش‌ها همت گماشته‌اند. خبرنگاران در سراسر جهان مسیحی تاکید کرده‌اند که این نوع قضایا نباید مخفی بماند. از نظر آنها عدم نظارت سران کلیسای کاتولیک و سوءمدیریت پاپ چیزی نیست که میلیون‌ها مسیحی بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند.

آنچه واکنش‌ها علیه واتیکان و رهبران کاتولیک در این‌باره را تشدید کرده، رفتار دوپهلوی پاپ است. او تاکنون نتوانسته موضعی روشن در قبال رسوایی‌های اخیر تعدادی از کشیشان اتخاذ کند. مجموع این قضایا باعث شده اعتماد مسیحیان نسبت به مرجعیت دینی‌شان متزلزل شود.

نظرسنجی های رسانه های مختلف هم این روزها خبر از تنزل محبوبیت پاپ در سطح افکار عمومی دارند. در حالی که نظرسنجی ها در سال 2006 نشان می‌داد او از 40 درصد محبوبیت عمومی برخوردار بوده، این ضریب اکنون به 27 درصد رسیده است. علاوه بر این 69 درصد از مردم چه کاتولیک و چه غیرکاتولیک اظهار عقیده کرده‌اند که پاپ وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

آیا کلیسای جامع کاتولیک‌ها در واتیکان از معیارهای مناسبی برای انتخاب پاپ برخوردار است و یا باید اصلاحاتی را بر قوانین خود اعمال کند؟ شرایط کنونی باعث شده است شماری از ناظران به این اعتقاد برسند که قوانین واتیکان برای مدیریت قریب یک میلیارد کاتولیک پاسخگو نیست.

پاپ نسبت به خطای کشیش‌های هموطن خویش اغماض و تبعیض روا داشته است. واتیکان با درنظر گرفتن سابقه «جوزف راتزینگر» و چشم‌پوشی او بر خطای کشیش آلمانی نباید اجازه می‌داد فردی که فاقد قدرت تصمیم‌گیری درست است، برای چنین سمتی انتخاب شود. کمترین انتظار مردم بویژه مسیحیان از پاپ این است که اشتباه خود را در دهه‌های گذشته دوباره تکرار نکند و حداقل بپذیرد که اخلاقیات در برخی کلیساها نقض شده است.

با همه این اوصاف پاپ هنوز هیچ واکنشی نسبت به کشیش‌های مجرم که وکلای مدافع قربانیان معتقدند هم‌اکنون نزد پاپ کار می‌کنند و هر کدام ریاست دپارتمان‌های کلیسای کاتولیک را برعهده دارد، نشان نداده است.

عجیب‌تر این که کشیش مخصوص پاپ مدعی شده که فعالیت‌های ضد پاپ کم‌ از فعالیت‌های ضد یهودیان نیست و به این ترتیب سیاست فرافکنی پیشه کرده است. بدون شک این روش‌های آمیخته به تهدید نمی‌تواند منتقدان مسیحی و اصحاب رسانه را مجاب سازد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 338

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 384

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215