خدمات سایت


متن کامل خبر

با کمک هوش مصنوعی احتمالاً به‌زودی با حیوانات صحبت خواهیم کرد

آرشیو
مدل‌های زبانی بزرگ در درک گفتار انسانی به‌سطح قابل‌قبولی رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد اکنون تمرکز این فناوری روی ارتباطات با حیوانات معطوف شده است.
1402/02/12 11:52:57 ق.ظ

تصور کنید بتوانیم با استفاده از گوشی هوشمند، آنچه را که پرندگان به یکدیگر می‌گویند رمزگشایی کنیم یا بفهمیم فیل‌های آفریقایی به یکدیگر چه می‌گویند. خبر خوب این است که ظاهراً زمان زیادی تا رسیدن به فناوری تشخیص گفتار حیوانات باقی نمانده و درواقع این موضوع، بخشی از آینده‌ی فناوری پروژه‌ی گونه‌های زمین (ESP) است.

ESP سازمانی غیرانتفاعی است که آزا راسکین، مؤسس آزمایشگاه موزیلا و بریت سلویل از اعضای تیم بنیان‌گذار توییتر آن را تأسیس کرده‌اند. هدف این سازمان، رمزگشایی ارتباطات غیرانسانی با استفاده از هوش مصنوعی است.

درک افکار درونی حیوانات خانگی می‌تواند جذاب باشد. البته مزیت‌های درک ارتباطات حیوانات بسیار فراتر از گوش دادن به مکالمه‌ی میان سگ‌های خانگی با سگ‌های همسایه‌ها است. درواقع قابلیت رمزگشایی ارتباطات حیوانات، پیامدهای مستقیمی روی حفاظت از محیط‌زیست و سیاره‌ی ما دارد.

رمزگشایی ارتباطات حیوانات می‌تواند به توسعه‌ی ابزارهایی منجر شود که می‌توانند به تحقیقات حفاظت از محیط‌زیست کمک کنند. دانشمندان قادر خواهند بود با اطلاع از ویژگی‌های کشف‌نشده‌‌ی حیوانات، روش ارتباط گونه‌های خاص، نحوه‌ی شکار، غذا خوردن، ایجاد ارتباط با دیگر حیوانات و روش پردازش اطلاعات دریافتی از محیط اطراف آن‌ها را کشف کنند.

آیا یک گربه‌ی وحشی از ماهیت انسان‌ها اطلاع دارد؟ آیا حافظه‌ی فیل می‌تواند به انتقال داستان‌های زندگی آن‌ها از نسلی به نسل دیگر کمک کند؟

ما می‌توانیم ازطریق تکنیک‌های یادگیری ماشینی، رمزگشایی داده‌های بیوآکوستیک و سپس ترجمه‌ی این اطلاعات به زبان طبیعی انسان، اطلاعات بسیار زیادی از ارتباطات حیوانات به‌دست آوریم. این داده‌ها می‌توانند به تلاش‌های بشر برای محافظت از محیط‌زیست و همچنین تحقیقات علمی قابل‌اطمینان‌ درمورد گونه‌های مختلف جانوری و ارزیابی جمعیت حیات‌وحش کمک کنند. البته دستیابی به این هدف همان‌قدر که جذاب و نوآورانه به‌نظر می‌رسد، واقعاً سخت است.

بسیاری از تحقیقات مرتبط با رمزگشایی ارتباطات حیوانی، براساس مدل‌های زبانی بزرگ انجام می‌شود که روش کارکرد آن‌ها دقیقاً مشابه مدل‌هایی است که برای بهبود عملکرد گوگل Bard یا ChatGPT مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزارهای هوش مصنوعی مولد، تسلط بسیار خوبی در درک زبان دارند؛ زیرا یادگیری ماشینی می‌تواند زبان‌های مختلف، سبک‌ها و زمینه‌های متفاوت را به‌خوبی درک کرده و پاسخ‌های مناسبی ارائه دهد.

ZDNet می‌نویسد، مدل‌های زبانی بزرگ در طول بسیاری از مراحل آموزش، با حجم بسیار زیادی از داده‌ها تغذیه می‌شوند. این مدل‌ها ورودی‌های مختلف را برای درک ارتباطات میان کلمه‌ها و معنی آن‌ها یاد می‌گیرند. اساساً حجم بالای داده‌های متنی از منابع مختلف مثل وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، تحقیقات و غیره دردسترس این مدل‌ها قرار می‌گیرد.

مدل‌های زبانی بزرگ در مرحله‌ی بعد تحت‌نظر مربیان انسانی قرار می‌گیرند و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند تا بدین‌ترتیب مفاهیم مختلف را بهتر یاد بگیرند و زمینه‌های گفت‌وگو را بهتر درک کنند. این مرحله همچنین باعث می‌شود مدل‌های زبانی بزرگ از احساسات انسانی مطلع شده و روش کارکرد زبان را به‌طور دقیق را یاد بگیرند.

اگرچه زبان‌ انسان‌ها در نواحی مختلف جهان با یکدیگر تفاوت دارد اما همه‌ی آن‌ها، ارتباط میان مردم را امکان‌پذیر می‌کنند. از آنجا که هوش مصنوعی براساس هوش انسانی توسعه داده شده است، ایجاد مدل برای پردازش زبان طبیعی بشر بسیار آسان‌تر از ساخت مدل‌هایی است که ارتباطات میان حیوانات را درک می‌کنند.

بزرگ‌ترین چالشی که ESP برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات با آن مواجه شده، نبود داده‌های اساسی است. هیچ زبان نوشتاری حیوانی برای آموزش این مدل‌ها وجود ندارد و فرمت‌های ارتباطی متفاوت بین گونه‌ها، چالش دیگری ایجاد می‌کند.
ESP در حال جمع‌آوری اطلاعات از حیوانات وحشی سرتاسر جهان است. محققان همچنین درحال ضبط ویدیو و صداهای حیوانات هستند. این داده‌ها اولین گام‌ برای ساخت مدل‌های پایه‌ای است که توانایی رمزگشایی گفتار طیف وسیعی از گونه‌های جانوری را ارائه خواهند داد.

اینترنت اشیاء (IoT) نیز به افزایش حجم داده‌های سبک‌های ارتباطی مختلف میان حیوانات کمک می‌کند. تنوع زیاد دوربین‌های ارزان‌قیمت، دستگاه‌های ضبط صدا و غیره یعنی دانشمندان می‌توانند داده‌ها را از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری و آن‌ها را برای تجزیه‌وتحلیل آماده کنند.

راسکین یکی از بنیان‌گذاران ESP می‌گوید احتمالاً طی ۱۲ تا ۳۶ ماه آینده به فناوری موردنیاز برای ایجاد صداهای مولد و جدید دست خواهیم یافت و در آن زمان می‌توان از تکنولوژی مذکور برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات استفاده کرد.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • حیوانات,
  • دانش,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 157