خدمات سایت


متن کامل خبر

ارتباط بین دامیننس بیت کوین و تتر چیست و چطور روی قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

آرشیو
دامیننس (Dominance) بیت کوین و تتر به معنای سلطه این دو رمز ارز بر بازار است؛ در واقع هر چه دامیننس یک رمز ارز بیشتر باشد یعنی سرمایه‌گذاران پول بیشتری در آن قرار داده‌اند.
1402/03/03 11:34:37 ق.ظ

دامیننس (Dominance) بیت کوین و تتر به معنای سلطه این دو رمز ارز بر بازار است؛ در واقع هر چه دامیننس یک رمز ارز بیشتر باشد یعنی سرمایه‌گذاران پول بیشتری در آن قرار داده‌اند. دامیننس بیت کوین و تتر به هم مرتبط بوده و مخالف یکدیگر هستند. به عبارتی هر چه دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، نرخ تسلط تتر کاهش می‌یابد و برعکس. در ادامه به طور دقیق‌تر به دامیننس تتر و بیت کوین و تأثیری که این دو روی هم می‌گذارند، خواهیم پرداخت.


دامیننس تتر چیست؟



دامیننس به معنای تسلط یک رمز ارز بر حجم بازار است. دامیننس تتر (Tether) به ما نشان می‌دهد که چند درصد از سرمایه بازار در USDT قرار دارد. دلیل افزایش دامیننس تتر بر بازار، نوسان و عدم ثبات رمز ارز‌های دیگر است.

به عنوان نمونه، سرمایه‌گذاران به امید کسب سود و درآمد از رمز ارزها، پول خود را وارد بازار می‌کنند. بعد‌ها به دلیل کاهش ارزش دارایی، سرمایه خود را خارج کرده و وارد رمز ارزی ثابت و کم نوسان می‌کنند که یکی از بهترین آن‌ها تتر است. در سایر رمز ارزها مثل بیت کوین، نرخ تسلط با قیمت دارایی رابطه مستقیم دارد، اما با توجه به قیمت ثابت تتر، این موضوع درباره USDT صدق نمی‌کند. با این حال به خاطر نوسان ارزش دلار در کشورمان، نرخ Tether بر مبنای تومان دائما در نوسان است. همواره می‌توانید در bit24.cash/coins/usdt قیمت آنی تتر را مشاهده کنید.


آیا دامیننس تتر رو به افزایش است؟



طبق داده‌های وب سایت کوین گکو (CoinGecko) تا آوریل سال 2022 دامیننس تتر بر بازار استیبل کوین (شامل رمز ارز‌های دیگر نمی‌شود.) حدود 50 درصد بود. چند ماه بعد در اوایل ماه مه دامیننس تتر به 52 درصد افزایش پیدا کرد. با این حال، در همان موقع استیبل کوین ترا (UST) سقوط کرد که تقریباً تمام استیبل کوین‌های بازار را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه این امر، دامیننس تتر هم به 47 درصد کاهش پیدا کرد.



تأثیر مشکلات ترا بر سایر استیبل کوین‌ها ادامه یافت تا اینکه یک ماه بعد دامیننس تتر به 44 درصد کاهش پیدا کرد که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. تتر موفق شد در ماه‌های بعد به آرامی سلطه خود بر استیبل کوین‌ها را بازیافته و به دامیننس 47 درصدی برسد اما در همین حین صرافی FTX ورشکسته شد و به دنبال آن، دامیننس این استیبل کوین دوباره به زیر 47 درصد کاهش پیدا کند.


بازیابی دامیننس تتر

اتفاقاتی که برای ترا و صرافی اف تی ایکس روی داد باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به رمز ارز‌ها و همچنین استیبل کوین‌ها شد. استیبل کوین‌ها رمز ارز‌هایی با ارزش ثابت هستند که ادعا می‌کنند قیمت آن‌ها در معرض نوسانات بازار قرار نمی‌گیرد.

اتفاقی که برای ترا روی داد باعث شد تمام این ادعاها زیر سؤال برود. با این وجود، علی‌رغم تمامی اتفاقاتی که روی داد تتر توانست همچنان اعتماد مردم را به خود جلب کند و تا ژانویه 2023 دامیننس این رمز ارز به 50 درصد رسید. این روند تتر همچنان ادامه یافت تا اینکه اخیراً به 54.5 رسید.


دامیننس بیت کوین چیست؟



دامیننس بیت کوین شامل ارزش بازار است که معیار مالی بسیار مهمی در اندازه‌گیری است. ارزش بازار، ارزش تخمینی کل یک دارایی و تمام سهام آن است که برای تعیین ارزش مالی یک پروژه به کار می‌رود. قیمت لحظه ای بیت کوین در تعیین دامیننس نقش بسیار مهمی دارد.

بیت کوین در تاریخ نگارش این مطلب، با ارزش بازار 519 میلیارد دلاری رتبه یک را در وب سایت کوین مارکت کپ از آن خود کرده است. اتریوم با ارزش بازار 218 میلیارد دلاری بعد از بیت کوین و در نهایت تتر با ارزش بازار 82 میلیارد دلاری در رتبه سوم قرار دارد.

ارزش بازار بیت کوین نسبت به سایر بازار، نشان‌دهنده تسلط و نفوذ این رمز ارز بر سایر بازار است. عواملی مانند بازارهای خرسی، بازار گاوی، روند بازار و استیبل کوین‌ها، همه عواملی هستند که بر دامیننس بیت کوین تأثیر می‌گذراند.


دامیننس بیت کوین بر بازار چگونه عمل می‌کند؟


دامیننس بالای بیت کوین، در برخی موارد نشان‌دهنده این است که روند صعودی در حال شکل گیری است، در حالی که دامیننس پایین برعکس این قضیه را نشان می‌دهد. در حال حاضر، دامیننس بیت کوین بر کل بازار رمز ارز بالای 46 درصد است؛ این یعنی بیش از 46 درصد کل سرمایه بازار در بیت کوین قرار دارد.



دامیننس بیت کوین، شاخصی است که به ما نشان می‌دهد چقدر پول از بیت کوین به آلت کوین‌ها و بالعکس جابجا می‌شود. تریدرهایی که به طور مرتب در بازار معامله می‌کنند به کمک این شاخص و برخی عوامل دیگر پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار چگونه است.


دامیننس بیت کوین و تتر چه تأثیری روی یکدیگر دارند؟

دامیننس شاخصی است که دائما، بر اساس فاکتورهای مختلف مخصوصا قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال، تغییر می‌کند. درک رابطه میان دامیننس بیت کوین و تتر دید خوبی از بازار و روند احتمالی به ما می‌دهد.

بیت کوین و تتر رابطه عکسی با هم دارند و با بررسی نمودار‌های دامیننس این دو هم متوجه خواهید شد که این دو مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند؛ بنابراین با افزایش دامیننس بیت کوین شاهد کاهش دامیننس تتر و برعکس خواهیم بود.

افزایش دامیننس بیت کوین به این معنا است که نقدینگی بیشتری وارد بیت کوین شده و ارزش بازار و حجم معاملات آن نیز افزایش یافته است. از طرفی هم کاهش دامیننس بیت کوین یعنی سرمایه‌گذاران، پول خود را از بیت کوین خارج کرده و وارد سایر رمز ارز‌ها مانند تتر کرده‌اند.

در شرایطی که دامیننس بیت کوین کاهش و تتر افزایش پیدا می‌کند، نتیجه می‌گیریم که سرمایه‌گذاران برای کاهش ضرر اقدام به خروج سرمایه خود از بیت کوین به تتر کرده‌اند.

دامیننس تتر هم مانند بیت کوین، ممکن است روند صعودی یا نزولی داشته باشد. یکی از تفاوت‌هایی که میان دامیننس تتر با بیت کوین وجود دارد این است که تتر همیشه قیمتی ثابت و برابر با یک دلار آمریکا دارد. در نتیجه افزایش دامیننس با توجه به قیمت ثابت این استیبل کوین، می‌تواند دلیلی بر افزایش خرید تتر باشد.

دامیننس تتر در برخی مواقع ممکن است به دلیل روند نزولی بازار افزایش پیدا کند. به عنوان نمونه، در شرایطی که کل بازار ارز‌های دیجیتال روند نزولی دارد، سرمایه‌گذاران برای کاهش ضرر سرمایه خود را از بیت کوین و آلت کوین‌ها خارج کرده و به تتر که قیمتی ثابت و بدون نوسان دارد، منتقل می‌کنند.

منبع :
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • بیت کوین,
  • تتر,
  • رمز ارز دیجیتال,
  • usdt,
  • قیمت تتر,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 152

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66