خدمات سایت


متن کامل خبر

ساخت گلوله‌های سوختی به اندازه دانه خشخاش که می‌توانند زندگی روی ماه را راحت‌تر کنند

آرشیو
دانشمندان یک منبع سوخت هسته‌ای ساخته‌اند که بزرگتر از یک دانه نیست. ناسا آن را برای استفاده در مأموریت‌های بعدی ماه آزمایش خواهد کرد.
1402/07/02 04:47:17 ب.ظ

دانشمندان در بریتانیا سلول‌های سوختی هسته‌ای کوچک، به اندازه بذر ایجاد کرده‌اند که می‌توانند راکتورهای آینده در ماه را تا سال 2030 تأمین کنند.


گلوله‌های سوختی جدید

سلول‌های سوختی کوچک جدیدی که توسط محققان موسسه آینده‌های هسته‌ای ولز ساخته‌ شده‌اند، تقریباً به اندازه دانه‌های خشخاش هستند که حدود 1 میلی‌متر عرض دارند.

این گلوله‌های کوچک نوعی، سوخت ذرات همسانگرد با سه ساختار هستند که متشکل از اورانیوم، کربن و اکسیژن است. گلوله توسط یک پوسته سخت و سرامیکی‌مانند احاطه شده‌ است. این سلول‌ها بسیار بادوام‌تر و کارآمدتر از سوخت‌های هسته‌ای سنتی هستند، که آنها را برای اکتشاف فضایی عالی می‌کند.

پیل های سوختی برای تأمین انرژی میکرو راکتور Space Flower Moon طراحی شده‌اند. بودجه برای ساخت راکتور، در اوایل ماه مارس تهیه شد. این طرح یکی از کاندیدای اصلی برای تأمین انرژی پایگاه‌های آینده در ماه به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس ناسا است که هدف آن ایجاد یک پایگاه دائمی در ماه تا سال 2030 است.

محققان تخمین می‌زنند یکی از این گلوله‌های بادوام می‌تواند انرژی یک راکتور را تا پانزده سال تأمین کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سلول‌های سوختی اکنون برای آزمایش به ناسا فرستاده‌ شده‌اند، تا کارآمدی آن و نحوه برخورد گلوله‌های هسته‌ای با نیروهای پرتاب موشک شبیه‌سازی شود.


کاربردها

منابع انرژی قابل اتکا برای پایگاه‌های آینده در ماه بسیار مهم خواهند بود. زیرا زمانی که دما به زیر منفی 129 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و مقادیر زیادی انرژی برای گرم کردن محله‌های زندگی و زیرساخت‌های حیاتی موردنیاز است نمی‌توان به خورشید اعتماد کرد.

در ماه و اجسام سیاره‌ای که روز و شب دارند، دیگر نمی‌توانیم به انرژی خورشیدی تکیه کنیم و بنابراین باید سیستم‌هایی مانند ریزراکتور طراحی کنیم.

راکتورهای هسته‌ای تنها گزینه قابل قبول فعلی برای ایجاد یک منبع انرژی قابل اعتماد در چنین مقیاس زمانی کوتاهی هستند. با این حال، سوخت باید بسیار قوی باشد و در برابر نیروهای پرتاب دوام بیاورد و پس از آن برای سال‌های طولانی قابل اتکا باشد.

طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، پوسته این سوخت‌ها در برابر خوردگی، اکسیداسیون و دماهای بالا مقاومت می‌کند و از نشت تشعشعات سوختی جلوگیری می‌کند.

بنابراین علاوه‌بر این‌که برای زنده ماندن‌ در سفر به ماه، به‌اندازه کافی قوی است، پرتابشان به فضا به‌علت اندازه کوچک، بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

به گفته محققان، اگرچه راکتورهای کوچک عمدتاً برای اکتشاف فضایی طراحی شده‌اند، اما می‌توانند منبع موقت انرژی در مناطق آسیب‌دیده‌ از بلایای طبیعی مانند زلزله، سونامی و طوفان‌های استوایی باشد.

ناسا تنها سازمانی نیست که چشمش به ماه است. در 23 آگوست، فضاپیمای چاندرایان-3 هند در نزدیکی قطب جنوب ماه در جست‌وجوی منابعی برای پایگاه بعدی ماه فرود آمد.

و در سال 2021، چین و روسیه برنامه‌های خود را برای توسعه یک پایگاه مشترک در ماه اعلام کردند، اگرچه این پروژه پس از فرود تصادفی کاوشگر لونا 25 روسیه، با شکست مواجه شده‌ است.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • انرژی هسته ای,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ElevenLabs از هوش مصنوعی تبدیل متن به گفتار Turbo 2.5 رونمایی کرد image ElevenLabs از هوش مصنوعی تبدیل متن به گفتار Turbo 2.5 رونمایی کرد 1403/04/31

مدل توربو جدید ElevenLabs در کمتر از 400 میلی‌ثانیه متن را به گفتار تبدیل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

آهنربا ممکن است برخی از قابلیت‌های گلکسی رینگ را مختل کند image آهنربا ممکن است برخی از قابلیت‌های گلکسی رینگ را مختل کند 1403/04/30

ظاهراً مشخص شده است که گلکسی رینگ به قرارگیری در کنار آهنربا حساس است و عملکرد آن مختل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 20

شیائومی بند ۹ و شیائومی واچ S4 اسپرت معرفی شدند image شیائومی بند ۹ و شیائومی واچ S4 اسپرت معرفی شدند 1403/04/30

جدیدترین دستبند هوشمند شیائومی با قیمت پایه ۳۵ دلار به فروش می‌رسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 19

وان پلاس از تبلت پد 2، ساعت واچ 2R و ایرباد نورد بادز 3 پرو رونمایی کرد image وان پلاس از تبلت پد 2، ساعت واچ 2R و ایرباد نورد بادز 3 پرو رونمایی کرد 1403/04/27

تابستان داغ وان پلاس با معرفی محصولات جدید این شرکت آغاز شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

وان پلاس از تبلت پد 2، ساعت واچ 2R و ایرباد نورد بادز 3 پرو رونمایی کرد image وان پلاس از تبلت پد 2، ساعت واچ 2R و ایرباد نورد بادز 3 پرو رونمایی کرد 1403/04/27

تابستان داغ وان پلاس با معرفی محصولات جدید این شرکت آغاز شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 0

شرکت‌های بزرگ فناوری بدون اجازه از ویدیوهای یوتوب برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کنند image شرکت‌های بزرگ فناوری بدون اجازه از ویدیوهای یوتوب برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کنند 1403/04/27

بیش از 170 هزار ویدیوی یوتوب بدون اجازه برای آموزش هوش مصنوعی توسط شرکت‌های بزرگی مانند اپل، انتروپیک، انویدیا و سیلزفورس استفاده شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

رهبران دنیای فناوری به حادثه تیراندازی به دونالد ترامپ واکنش نشان دادند image رهبران دنیای فناوری به حادثه تیراندازی به دونالد ترامپ واکنش نشان دادند 1403/04/24

مدیران عامل اپل، مایکروسافت، گوگل، آمازون، تسلا و غیره در پست‌هایی حادثه ترور نافرجام دونالد ترامپ را محکوم کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

مشخصات پیکسل واچ 3 فاش شد؛ نمایشگر 2000 نیتی و حاشیه‌های کمتر image مشخصات پیکسل واچ 3 فاش شد؛ نمایشگر 2000 نیتی و حاشیه‌های کمتر 1403/04/20

پیکسل واچ 3 گوگل احتمالاً صفحه‌نمایشی با روشنایی 2000 نیت و حاشیه‌های کمتر خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

تصاویر رسمی وان‌‌ پلاس پد 2، واچ 2R و نورد بادز 3 پرو پیش از معرفی لو رفت image تصاویر رسمی وان‌‌ پلاس پد 2، واچ 2R و نورد بادز 3 پرو پیش از معرفی لو رفت 1403/04/20

این محصولات ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیرماه) معرفی خواهند شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

نسخه نهایی سیری جدید با Apple Intelligence احتمالاً در بهار 2025 عرضه می‌شود image نسخه نهایی سیری جدید با Apple Intelligence احتمالاً در بهار 2025 عرضه می‌شود 1403/04/18

بلومبرگ در گزارش جدیدی می‌گوید نسخه کامل سیری جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل در بهار سال آینده منتشر خواهد شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31