خدمات سایت


متن کامل خبر

نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد

آرشیو
رشیدی کوچی: فیلترینگ جواب نداده است و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.
1402/08/28 01:32:30 ب.ظ

موضوع فیلترینگ و فروش VPN به‌عنوان تنها دستاوردی که دولت از مسدود کردن پلتفرم‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی داشته، تا امروز بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از مسئولین هم با اشاره به گردش مالی چشمگیر بازار فیلترشکن و VPN در کشور اعلام کرده‌اند که فقط فیلترکننده‌ها هستند که از فیلترینگ و تبعات آن سود می‌برند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس، در رابطه با همین موضوع گردش مالی فیلترینگ و کسب سود از فیلترینگ اعلام کرده است:

    اینکه می‌گویند کسی که خودش فیلتر کرده، فیلترشکن می‌فروشد و از این طریق درآمدزایی می‌شود را مستند ندیدم اما این فیلترشکنی که شما نصب می‌کنید، مصرف دیتای شما را دو برابر می‌کند. دیتا را دولت می‌فروشد. وقتی شما برای دانلود یک فایل دو برابر پول اینترنت بیشتری بدهید، قاعدتاً پول بیشتری به مخابرات و وزارت ارتباطات می‌دهید.
    - جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

او در ادامه به برخی از اعداد و ارقام مربوط به فروش VPN در کشور که اخیرا اعلام شده بود اشاره و اعلام کرده است: «من قبلاً گفتم فیلترشکن گردش مالی‌ای را در کشور به وجود آورده که بسیار سنگین است. بعضی‌ها از همان افرادی که نمی‌خواهند بپذیرند، به ما حمله کردند که این گردش مالی که می‌گویید دقیق نیست. چند روز پیش یک فیلترشکن‌فروش را در قم رصد کرده بودند که حدود ۴۶ میلیارد تومان از این راه کسب درآمد داشت.»



این نماینده مجلس در ادامه به مسئله بی‌نتیجه بودن فیلترینگ اشاره کرده و گفت: «آیا فیلترینگ جواب داده است؟ یعنی مردم ما دیگر از شبکه‌ای به نام اینستاگرام استفاده نمی‌کنند؟ این دیگر عدد و رقم است. عزیزان می‌گویند آن موقع ۵۰ درصد از ترافیک کشور برای اینستاگرام بوده و الان دیگر نیست. الان هم هست، اما چون دیگر فیلترشکن استفاده می‌شود و آی‌پی آن فیک است این‌‌طور به‌ نظر می‌رسد. هنوز هم همان‌طور است. حتی من می‌گویم بیشتر هم شده است.»

او با استناد به تجربه خود در استفاده از اینستاگرام توضیح داده است: «قبل از فیلترینگ هم من اگر استوری می‌گذاشتم، ۱۲ هزار نفر می‌دیدند. الان که فیلترینگ کردید هم همان تعداد است. این نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ باز مسیر همان است. این را قبول ندارید؟ اشکال ندارد به قبل باز می‌گردیم.»



این نماینده مجلس در گفت‌وگو با فرهیختگان به تجارب پیشین فیلترینگ نیز استناد کرده و گفت: «ما فیسبوک را فیلتر کردیم، توییتر را فیلتر کردیم، وی‌چت را فیلتر کردیم، وایبر را فیلتر کردیم، تلگرام را فیلتر کردیم. تا می‌رسیم به اینستاگرام و واتساپ. آیا با فیلتر کردن آن‌ها نتیجه مطلوبمان حاصل شد؟ آن‌هایی که می‌گویند بله نتیجه حاصل شده، متوجه نیستند. اگر فهم درستی داشتند که پارسال آن اتفاقات در عرصه فضای مجازی رخ نمی‌داد. پس نباید اتفاقات سال ۹۸ و ۸۸ می‌افتاد دیگر! پس این فیلتر کردن به این شیوه نشان می‌دهد که فقط تولید نارضایتی می‌کند.»

او که اعتقاد دارد بعد از گذشت بیش از یک سال از موج جدید فیلترینگ، هنوز مردم از پلتفرم‌های فیلترشده استفاده می‌کنند، اعمال فیلترینگ را عملاً بی‌نتیجه دانسته است: «فیلترینگ جواب نداده و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.» این نماینده مجلس در تشریح تبعات توضیح داد:

    چه در حوزه اقتصاد، چه در حوزه امنیت روانی جامعه، چه در حوزه آسیبی که به اعتماد عمومی مردم وارد می‌شود، چه در حوزه امنیت اجتماعی و چه در حوزه‌های سیاسی، همه این‌ها مشکلاتی است که به‌خاطر فیلترینگ برای کشور به وجود می‌آید. اما یک عده نمی‌خواهند این را قبول کنند.
    - جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

البته رشیدی کوچی فیلترینگ را به‌طور کلی سیاست غلطی ندانسته و اعتقاد دارد در مواقع خاصی می‌توان از آن استفاده کرد: «این سؤال را من هم دارم. واقعاً ما می‌دانیم که این داستان فیلتر کردن نباید یک روش دائمی باشد. در برخی مواقع، شرایط مملکت ما به‌ گونه‌ای است که لازم می‌شود در یک برهه خاص فیلتر کنیم، همه هم این را می‌پذیرند. مانند اتفاقات سال گذشته. رئیس‌جمهور آمد و گفت تا فضا آرام شود، ما فیلتر می‌کنیم. اینستاگرام و واتساپ را می‌بندیم. گفتند فضا که آرام شد رفع فیلتر می‌کنیم.

این نماینده مجلس اما تداوم وضعیت فیلترینگ را نادرست می‌داند: «اگر فضا آرام شده که به نظر آرام می‌آید، پس چرا رفع فیلتر نشد؟ این تضادی که در بیان هست، باعث عدم اعتماد در جامعه می‌شود. بله، مردم ما پذیرفتند که در شرایط بحرانی و شرایط خاص، اینستاگرام فیلتر باشد. وقتی که شرایط پایدار شد چرا ادامه دادید؟ این باعث می‌شود دفعه بعدی اگر حرفی زدید، مردم اعتماد نکنند.»

تداوم فیلترینگ غیرقانونی است

نماینده مردم مرودشت به ملاحظات قانونی مربوط به ادامه‌دار شدن فیلترینگ پلتفرم‌ها نیز اشاره کرده و توضیح داده است:

    در قصه فیلترینگ ما به قانون اساسی استناد می‌کنیم. فکر کنم اصل ۷۹ قانون اساسی باشد، آنجا بحث درمورد حکومت نظامی است. برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار سازد. ولی مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از ۳۰ روز باشد. در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد، دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.
    - جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

طبق این توضیحات رشیدی کوچی نتیجه می‌گیرد که تداوم فیلترینگ در کشور قانونی نیست: «این قانون اساسی ما است. سؤال من این است که آیا شرایط پارسال شرایط اضطرار بود یا نه؟ بله. دولت براساس همین موضوع فیلتر کرد. رئیس‌جمهور صحبت کرد که تا شرایط عادی شود، می‌خواهیم این بستر‌ها را ببندیم. الان شرایط تمام شده یا نه؟ تمام شده. اصلاً احتیاجی به تفسیر ندارد. خیلی واضح است.»

فیلترینگ سال گذشته تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود و مجلس در آن دخالت نداشت

نماینده مردم مرودشت در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص فیلترینگ به مجلس می‌شود نیز اعلام کرده است: «قاطعانه به شما می‌گویم که فیلترینگ به هیچ عنوان تصمیم مجلس نبوده و اصلاً مجلس در این مورد طرف مشورت قرار نگرفت. هرچند که باید طرف مشورت قرار می‌گرفت و قانون می‌گوید با مصوب مجلس باید دست به این اقدام زده می‌شد. این در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و آنجا رئیس‌جمهور هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، حضور دارد. الان هم اگر تصمیمی در جهت رفع فیلتر گرفته شود، باید همان‌جا صورت گیرد.»

او نحوه تصمیم‌گیری در خصوص فیلترینگ و اعمال محدودیت برای پلتفرم‌ها را نیز نادرست می‌داند و در انتقاد به این موضوع توضیح داده است:

    برخی آقایان مدعی هستند و می‌گویند در آمریکا هم این اتفاقات وجود دارد. برخی گفتند که شبکه تیک‌تاک در آمریکا فیلتر است. چقدر آقایان طرفدار فیلتر، این را چماق کردند و کوبیدند بر سر بقیه. اما واقعاً کشور‌های دیگر این‌طور فیلتر نمی‌کنند. تیک‌تاک در آمریکا برای همه فیلتر نیست. ما باید بستر فضای مجازی و اینترنت آمریکا را بررسی کنیم. بعد ببینیم تیک‌تاک در چه بستری آنجا فیلتر شده است. آیا برای همه مردم است؟ خیر. آیا برای تمام اینترنت است؟ خیر. جا‌هایی که وای‌فای استفاده می‌کنند، بعضاً فیلتر است.
    - جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

این نماینده مجلس با بیان این که در کشور آمریکا «پنج ساعت در رابطه با این فیلتر کردن بحث کرده‌اند» اضافه کرده است: «شما بگذارید اینجا هم موافق و مخالف شکل بگیرند و حرفشان را بزنند که البته امیدوارم این اتفاقات رقم بخورد.»

نمی‌توانیم ذائقه مردم را با زور و فشار تغییر دهیم

نماینده مردم مرودشت همچنین به موضوع رفتن مردم از پلتفرم‌های بین‌المللی به پلتفرم‌های داخلی اشاره کرده و این موضوع را هم ناممکن دانسته است: «ما نمی‌توانیم ذائقه مردم را با زور و فشار تغییر دهیم. من در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم عضو هستم، اما وقتی می‌بینم که عمده مخاطب من در اینستاگرام با من ارتباط می‌گیرند، از لحاظ ذهنی، عقلی، اجتماعی و هر چیزی که شما فکر می‌کنید، من به آن سمتی می‌روم که مخاطب بیشتری دارد.»

رشیدی کوچی حتی نسبت به آمار اعلام‌شده درباره کاربران پلتفرم‌های داخلی نیز مشکوک است: «این اعداد و ارقامی که نشان می‌دهند را من واقعاً نمی‌دانم. مثلاً این که ۵۰ میلیون کاربر در شبکه‌های اجتماعی داخلی داریم یا نداریم را من واقعًا نمی‌دانم.» و در ادامه «بی‌اعتمادی» مردم را دلیل اصلی عدم حضور آن‌ها در این پلتفرم‌ها دانسته است:

    ولی چرا عموم مردم اعتماد ندارد؟ چون به رفتار‌های گذشته ما باز می‌گردد. حتماً شما یادتان می‌آید در سال‌ ۸۸ شرکتی به نام رایتل آمد و گفتند ما می‌خواهیم تماس تصویری داشته باشیم. آقایان خدمت مراجع رفتند و به دروغ گفتند وامصیبتا که اسلام به خطر افتاد، مراجع چه نشسته‌اید که این‌ها می‌خواهند فساد و فحشا را در کشور نهادینه کنند. آن موقع‌ها کفن‌پوش شدند، باعث شدند که الان مردم اعتماد نکنند. امروز فیلترشکن می‌خریم و می‌رویم در واتساپ تماس می‌گیریم، امنیت بیشتری دارد. همین قصه سر آیفون‌ها هم در حال پیاده شدن است.
    - جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

او در ادامه به تبعات ممنوعیت واردات آیفون به کشور پرداخته و توضیح داد: «یک تصمیم درست گرفته شد به نام رجیستری گوشی تلفن همراه. باعث شد قاچاق از بین برود. الان با ممنوعیت آیفون دوباره قاچاق اتفاق افتاده است. رجیستری که یک قانون خوب بود و همه مردم پذیرفته بودند، حتی قاچاقچی‌ها هم پذیرفتند. باعث شده بود درآمدشان قانونی باشد، قاچاقچی را با قانون تبدیل به وارد‌کننده کردیم. الان دوباره داریم همین قانون خوب را از بین می‌بریم.»
مطلب مرتبط

    آشفته‌بازار آیفون؛ وقتی ممنوعیت واردات به سودجویان فرصت جولان می‌دهد

او از سیاست اعمال ممنوعیت و محدودیت برای آیفون انتقاد کرده و توضیح داد: «به‌زودی مطمئن باشید جوانان نخبه این کشور، راهکار‌هایی را ابداع خواهند کرد که گوشی‌های سامسونگ هم نیاز به رجیستری نداشته باشند. گوشی‌های شیائومی هم همین‌طور. جامعه مسیر خودش را می‌رود. دولت یا همان قوه مجریه این موارد را ممنوع می‌کند. کدام دولتی درآمدش را صفر و تبدیل به هزینه می‌کند؟ یعنی درآمدی که از واردات گوشی آیفون داشته را صفر کرده و الان برای مبارزه با قاچاق آیفون هزینه می‌کند. بعد هم می‌گویند، چون آیفون ارزبری دارد، ما آن را ممنوع می‌کنیم!»
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • فیلترینگ,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 6

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد image پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد 1403/02/01

«پست‎ نیوز» شبکه‌ای اجتماعی است که بدون نمایش هیچ تبلیغاتی، محتوای پولی نشریه‌هایی ازجمله Business Insider و Wired را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44