خدمات سایت


متن کامل خبر

متولدان قرن ۲۱ احتمالاً هرگز به صد سالگی نخواهند رسید

در قرن ۲۰ شاهد افزایش سریع میانگین امید به زندگی بودیم؛ اما کاهش این شاخص در سال‌های اخیر احتمالا نشانگر رسیدن به حد نهایی طول عمر انسان است.
1403/07/18 08:52:00 ب.ظ

آیا فکر می‌کنید می‌توانید تا صد سالگی عمر کنید؟ پاسخ این پرسش احتمالاً برای افراد عادی منفی است. با وجود پیشرفت‌های بسیار در مراقبت‌های سلامتی و شرایط زندگی، روند رشد امید به زندگی مردم در کشورهای ثروتمند رو به کاهش است. این موضوع نشان می‌دهد که طول عمر انسان ممکن است دارای محدودیت زیستی باشد؛ هرچند برخی پژوهشگران پیشرفت بیشتر در این زمینه را امکان‌پذیر می‌دانند.

کاهش کنونی در تضاد بارز با قرن بیستم است. در آن زمان، میانگین امید به زندگی در بدو تولد در مناطق ثروتمند، در هر دهه به‌طور میانگین سه سال افزایش داشت. پژوهشگران آن دوره را «افزایش رادیکال طول عمر» می‌نامند. افرادی که در اواسط دهه ۱۸۰۰ به دنیا می‌آمدند، می‌توانستند انتظار داشته باشند که بین ۲۰ تا ۵۰ سال عمر کنند، اما این رقم تا دهه ۱۹۹۰ به ۵۰ تا ۷۰ سال رسید.

با پیش‌بینی براساس چنین روندی، برخی در آن زمان گمان می‌کردند نوزادان متولد قرن ۲۱ به طور معمول بیش از ۱۰۰ سال عمر خواهند کرد. اما اکنون که به این نقطه رسیده‌ایم، به نظر می‌رسد پیش‌بینی بیش‌از‌حد خوش‌بینانه بوده است.

میانگین امید به زندگی در بدو تولد، از ۸۴ سال برای مردان و ۹۰ سال برای زنان فراتر نمی‌رود

به گزارش نیوساینتست، دکتر اس. جی اولشانسکی از دانشگاه ایالتی ایلینوی در شیکاگو و همکارانش، داده‌های مرگ‌ومیر از دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ را در ۹ کشور ثروتمند، از جمله ایالات متحده، استرالیا، کره جنوبی و هنگ‌کنگ، تحلیل کردند. نقطه‌ی پایان مطالعه در سال ۲۰۱۹ تعیین شد تا از تأثیرات دنیاگیری کووید ۱۹ جلوگیری شود. بر این اساس، پژوهشگران دریافتند که میانگین امید به زندگی در بدو تولد در طول دوره‌ی مورد مطالعه، به‌طور متوسط ۶٫۵ سال افزایش یافته است. برای مثال، در سال ۲۰۱۹ این رقم در ایالات متحده به ۷۸٫۸ سال رسید، در حالی که برای هنگ‌کنگ ۸۵ سال بود.

اما نرخ افزایش در بیشتر کشورها، طی دوره‌ی بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، در مقایسه با دو دهه‌ی قبلی دچار کاهش محسوسی شده است. به گفته‌ی اولشانسکی، ایالات متحده بدترین عملکرد را داشته که شاید به دلیل بحران مداوم اعتیاد به مواد مخدر باشد. در مقابل، هنگ‌کنگ به دلایل نامشخص، تنها مکانی بود که از سال ۲۰۱۰، افزایش نرخ امید به زندگی را شاهد بوده است. او می‌گوید احتمال دارد که دسترسی بهتر به خدمات سلامتی در منطقه نسبت به دیگر مکان‌ها، دلیل این امر باشد.

پژوهشگران بر اساس روندهای گذشته پیش‌بینی می‌کنند که میانگین امید به زندگی در بدو تولد، هرگز از ۸۴ سال برای مردان و ۹۰ سال برای زنان فراتر نخواهد رفت. آن‌ها همچنین محاسبه کرده‌اند که فقط تعداد کمی از نوزادان امروز به ۱۰۰ سالگی خواهند رسید.

به گفته اولشانسکی، دلیل کاهش اخیر ممکن است این باشد که بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در بهبود محیط‌زیست و مراقبت‌های سلامتی، در قرن ۱۹۰۰ رخ داده و انسان‌ها به محدودیت زیستی در فرایند پیری رسیده‌اند.

یان فیگ از کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک، می‌گوید: «نوعی محدودیت زیستی وجود دارد که از پیرترشدن بیشتر ما جلوگیری می‌کند.»

اما گری مک‌کارتنی از دانشگاه گلاسگو در بریتانیا، معتقد است که کاهش رشد در طی دهه گذشته بیشتر ناشی از سیاست‌هایی است که در بسیاری از کشورهای بررسی‌شده اعمال شده و در نهایت کاهش خدمات اجتماعی، بهداشتی و همچنین، افزایش فقر را به‌دنبال داشته است. او می‌گوید اگر این عوامل وجود نداشت، ممکن بود افزایش روند امید به زندگی متوقف نشود، بنابراین با سیاست‌های درست، همچنان این امکان وجود دارد که امید به زندگی افزایش یابد.

مایکل رز از دانشگاه کالیفرنیا ایروین نیز معتقد است که هیچ محدودیتی برای طول عمر انسان وجود ندارد. او می‌گوید: «با سرمایه‌گذاری مناسب در پژوهش‌های ضدپیری، ممکن است در این قرن، حداقل در کشورهای ثروتمند، دوباره شاهد افزایش در رادیکال طول عمر باشیم.»

حتی با وجود کاهش اخیر، اولشانسکی می‌گوید نکته‌ی مثبت این است که امید به زندگی همچنان در حال افزایش است. او می‌افزاید: «ما باید خوشحال باشیم که می‌توانیم اینقدر عمر کنیم.»

یافته‌های مطالعه در مجله نیچر منتشر شده است.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • طول عمر,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد image ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد 1403/07/23

مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که ترک سیگار حتی در سنین بالا در افزایش امید به زندگی اثرگذار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

پدرخوانده هوش مصنوعی به دریافت جایزه نوبل فیزیک 2024 واکنش نشان داد image پدرخوانده هوش مصنوعی به دریافت جایزه نوبل فیزیک 2024 واکنش نشان داد 1403/07/18

نیویورک‌تایمز پس از اینکه «جفری ای. هینتون»، پدرخوانده هوش مصنوعی جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد، یک مصاحبه تلفنی با او انجام داده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

متا تایید کرد: از داده‌های عینک ری‌بن برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شود image متا تایید کرد: از داده‌های عینک ری‌بن برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شود 1403/07/12

همچنین چند قابلیت هوش مصنوعی که در رویداد هفته گذشته نمایش داده شده بودند، به عینک اضافه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

مغز انسان چگونه صفر را درک می‌کند؟ image مغز انسان چگونه صفر را درک می‌کند؟ 1403/07/12

پژوهشگران با بررسی فعالیت نورون‌های افرادی که درون مغزشان الکترود کاشته شده بود، به بینش‌هایی تازه درباره نحوه تلاش مغز برای درک صفر دست یافتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

بریتانیا آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود را تعطیل کرد؛ پایانی بر یک تاریخ 142 ساله image بریتانیا آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود را تعطیل کرد؛ پایانی بر یک تاریخ 142 ساله 1403/07/09

تنها نیروگاه زغال‌سنگ باقی‌مانده بریتانیا امروز برای آخرین‌بار برق تولید کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

دانشمندان ژاپنی از دمای اتاق با دستگاه ترموالکتریک ارگانیک برق تولید کردند image دانشمندان ژاپنی از دمای اتاق با دستگاه ترموالکتریک ارگانیک برق تولید کردند 1403/06/31

این دستگاه بدون نیاز به گرادیان دمایی الکترون‌ها را در دمای محیط انتقال می‌دهد و انرژی تولید می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

تماشای فیلم و سریال‌های فیلم‌نت برای کاربران تپسی رایگان شد image تماشای فیلم و سریال‌های فیلم‌نت برای کاربران تپسی رایگان شد 1403/06/28

گزینه فیلم‌نت، از سه‌شنبه ۲۷ شهریور برای تمامی کاربران تپسی در تمام شهرهای فعال کشور در دسترس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قرارداد متا و ری‌بن برای تولید عینک‌های هوشمند تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد image قرارداد متا و ری‌بن برای تولید عینک‌های هوشمند تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد 1403/06/28

دو شرکت متا و EssilorLuxottica، به‌عنوان مالک برند ری‌بن، توافق کردند قرارداد خود برای تولید عینک‌های هوشمند را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

آنالیز پیج اینستاگرام با هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای شبکه‌های اجتماعی image آنالیز پیج اینستاگرام با هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای شبکه‌های اجتماعی 1403/06/20

همه‌ی ما چت‌جی‌پی‌تی را به‌عنوان مخزن اطلاعات می‌شناسیم؛ اما ChatGPT می‌تواند صفحه اینستاگرامتان را هم نقد کند و نکات بسیار مفیدی را به شما بگوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 87

جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 منتشر شد image جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 منتشر شد 1403/06/20

در این مطلب به تشریح جزئیات قابلیت‌های سلامتی جدید در اپل واچ 10 و ایرپاد پرو 2 می‌پردازیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 93