خدمات سایت


متن کامل خبر

اسرار آسمان‌خراش 11هزار ساله فاش شد

آرشیو
برج باستانی شهر اریحا در کرانه باختری رود اردن، اولین آسمان‌خراش جهان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند استفاده از سایه بلند این برج سنگی روی اریحا و ترس‌های ساکنان این شهر علت اصلی ساخت آن بوده است.
1389/12/05 07:09:06 ب.ظ

شهر اریحا واقع در کرانه باختری رود اردن، اولین شهر باستانی زنده دنیا به‌شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهند قدمت این شهر و بخشی از بناهای تاریخی آن به حدود 11هزار سال پیش می‌رسد. یکی از قدیمی‌ترین و اسرارآمیز‌ترین بناهای این شهر تاریخی، سازه سنگی 8.5 متری است که در سال 1952 توسط باستان‌شناسان در ورودی اریحا کشف شده و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند، نمادی از اولین ترس‌ها و اعتقادات ساکنان این شهر است.

به گزارش ساینس‌دیلی، این تحقیق تازه که به کمک رایانه انجام شده، ساخت این سازه بلند سنگی را که پیش از آغاز کشاورزی در منطقه ایجاد شده، نشان‌دهنده جنگ قدرت در آغاز دوران نوسنگی می‌داند. در واقع گروهی از ترس‌های قدیمی مردم منطقه سوء استفاده کرده‌اند تا طی 10 سال این بنا را ایجاد کنند و با استفاده از آن به این ترس دامن بزنند.

[پلکان برج 11هزارساله شهر اریحا]

محل ایجاد برج در میان دیواری به ارتفاع 4 متر که سرتاسر شهر را احاطه کرده و ترتیب چیدمان پله‌ها نشان می‌دهد اولین آسمانخراش دنیا دقیقا در محلی برپا شده که با غروب خورشید در بلندترین روز سال، سایه تپه‌های اطراف روی آن خواهد افتاد و پس از آن سایه برج شهر را خواهد پوشاند.

پلکانی که به بهشت می‌رسبد

پله‌های سنگی این برج که هر یک عرضی نزدیک به یک متر دارند و از ارتفاع 4 متری دیوار رو به بالا آغاز می‌شوند، شیب تندی دارند و با زاویه خاصی ساخته شده‌اند، محور این پلکان به نحوی طراحی شده که چشم‌انداز بالاترین نقطه آن حین غروب آفتاب در طولانی روز سال، تمامی شهر اریحا و تپه‌های مشرف به آن بوده است.

محققان این پژوهش می‌گویند: «بازسازی برج، شهر اریحا و تشکیل سایه‌ها در بلندترین روز سال نشان می‌دهد، سایه تپه‌ها هنگام غروب آفتاب ابتدا روی برج، سپس روی قلعه حافظ شهر و در نهایت تمامی شهر می‌افتاده است. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که از نظر اهالی این شهر، برج عنصر زمینی اتصال به نمادی ماورایی یا بهشتی مانند خورشید بوده و ساخت آن از اعتقاد به فلسفه انتظام گیتی ناشی می‌شده است».

پیش از این تصور می‌شد احداث برج و قلعه مستحکم اطراف این شهر برای حفظ آن در برابر سیلاب‌ها بوده است. عده ای دیگر ساخت آنرا اعلام قلمرو توسط ساکنان آن و نشان‌دهنده ثروت و قدرت مردمان این منطقه می‌دانستند. اولین‌بار باستان‌شناسان در سال 2008 به بررسی این برج به عنوان نمادی از فلسفه انتظام گیتی پرداختند.

انطباق زمان ساخت این برج با رواج زندگی اجتماعی در میان انسان‌ها و تعریف سلسله مراتب در این اجتماع که هنوز شکارچی بوده و به تازگی سکونت در یک منطقه را تجربه می‌کرده، صحت این فرضیه را تأیید می‌کند. باستان‌شناسان معتقدند این برج از آنجا که اولین محل گردهم‌آیی انسان‌ها در جهان بوده، نیز حائز اهمیت است.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد image ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد 1402/09/26

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103