خدمات سایت


متن کامل خبر

احتمال نشست کامل سی و سه پل اصفهان

آرشیو
مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان اصفهان همچنين با اشاره به اينكه حتي ميراث فرهنگي نيز نتوانست براي متروي اصفهان تخصصي فكر كند، بيان داشت: در زمان تعيين مسير متروي اصفهان براي اين مهم تخصصي تدبر نشد.
1389/12/17 07:02:21 ق.ظ

مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت: به دليل وجود ساز و كارهاي سازه‌اي و شرايط تاريخي، عبور مترو از نزديكي سي و سه پل مي‌تواند نشست اين پل تاريخي را به دنبال داشته باشد.

احمد منتظر صبح امروز در نشست تخصصي مقايسه تطبيقي مرمت شهرهاي تاريخي جهان با شهرهاي تاريخي اسلامي، به نشست زمين در نزديكي سي و سه پل طي هفته‌هاي گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: نشست كنوني زمين در نزديكي رمپ جنوبي سي و سه پل به دليل رخدادهاي مربوط به دوران احداث اين پل تاريخي است كه با عدم در نظرگيري و مطالعات صحيح و اصولي، موجبات اين نشست را فراهم آورده است.

وي با اشاره به روند احداث سي و سه پل در زمان صفويه، افزود: زماني كه در دوران صفويه براي احداث سي و سه پل تصميم گرفته شد، رودخانه زاينده‌رود دقيقا در محلي جريان داشت كه هم‌اكنون شاهد نشست زمين هستيم.

مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان اصفهان با اشاره به اينكه مسير سي و سه پل در زمان صفويه به صورت مستقيم بود، تصريح كرد: به دستور شاه صفوي، سي و سه پل در خارج از محدوده رودخانه و در محوطه باز و باير ساخته شد و سپس مسير رودخانه به گونه‌اي تغيير يافت كه از زير سي و سه پل عبور كند.

وي اضافه كرد: با توجه به اينكه زاينده‌رود پيش از اين از كنار سي و سه پل كنوني گذر مي‌كرده، اكنون عميق‌ترين قسمت زاينده رود به طور دقيق در محلي قرار دارد كه مترو در حال گذر است و بر همين اساس بيشترين شن رودخانه‌اي نيز در اين نقطه قرار دارد.

منتظر تاكيد كرد: نشست‌هاي اخير رمپ جنوبي سي و سه پل مي‌تواند به دليل وجود شن‌هايي باشد كه هر لحظه در زير سطح زمين در حال حركت هستند.

وي با بيان اينكه تغيير مسير زاينده رود در زمان صفويه سطحي بوده است، بيان داشت: مسير رودخانه زاينده رود از سطح زمين تغيير پيدا كرده اما جريان آب همچنان در عمق 50 متري زمين كه قابل دسترسي و مشاهده نيست وجود دارد و البته واضح است كه نمي‌توان مسير رودخانه را تغيير داد.

مديركل اسبق ميراث فرهنگي اصفهان با بيان اينكه ممكن است نشست زمين به دليل جريان آب و شن در زير زمين باشد، ادامه داد: برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه دو تونل احداث شده براي متروي اصفهان كه شش متر قطر دارند، در عمق 11 متري زمين احداث و حفر شده‌اند كه با نتيجه‌گيري‌هاي منطقي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه عبور متروي اصفهان مي‌تواند سبب فشار زمين و شن در يك سوي تونل و عدم وجود شن در سوي ديگر تونل‌ها شود.

وي افزود: اكنون خلأ و عدم وجود شن درست در مكاني ايجاد شده است كه شاهد نشست‌هاي پي در پي زمين هستيم و بايد اعتراف كرد كه اين نشست‌ها در نهايت مي‌تواند به فرو نشست سي و سه پل ختم شود.

*‌ اصفهان مي‌تواند زيباترين شهرهاي تاريخي دنيا باشد

مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان اصفهان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اصفهان مي‌تواند از زيباترين شهرهاي تاريخي دنيا باشد، البته بايد در نظر گرفت كه هم‌اكنون زيباترين خانه‌هاي تاريخي دنيا مربوط به اصفهان است كه هر كدام ارزش بالايي دارند.

وي با بيان اينكه شهرداري بايد ارزش‌هاي خاص اصفهان را شناسايي كند و به رسميت بشناسد، اظهار داشت: هم‌اكنون در شهرهاي تاريخي دنيا ايجاد حمل و نقل عمومي، ايجاد فضاهايي براي بازار روز، برگزاري آئين‌هاي محلي و رسوم، ايجاد تسهيلات براي مرمت شهري و تشويق مردم با ارائه تسهيلات و مرمت رايگان، ايجاد فضاي سبز و فضاي طبيعي، تامين پاركينگ، توليد اتومبيل‌هاي كوچك، ايجاد ميني مترو در شهرهاي تاريخي، كنترل تابلوهاي مغازه‌ها از نظر سازگاري با محيط به ويژه از نظر رنگ، سازگاري معماري جديد با بافت تاريخي به ويژه رم، نورپردازي زيبا براي شب، احياي حصارهاي شهر و ايجاد موزه دنبال مي‌شود.

منتظر با تاكيد بر اينكه بايد اين اصول در ايران و شهرهاي تاريخي نظير اصفهان نيز دنبال شود، تصريح كرد: اين موضوع در شرايطي ضرورت دارد كه شهرداري در ايران درست در نقطه مقابل سازمان ميراث فرهنگي قرار دارد اما اگر در كشورهاي ديگر دقيق‌تر مطالعه كنيم درمي‌يابيم كه در ساير كشورهاي اروپايي موضوع اين‌گونه نيست.

وي با تاكيد بر ضرورت حفظ هماهنگي دستگا‌ه‌هاي اجرايي به منظور حفظ آثار تاريخي، اضافه كرد: هيچ‌ فردي اقدام به تخريب ميدان تاريخي امام اصفهان نمي‌كند چرا كه همه سازمان‌ها روي آن هماهنگ هستند كه بايد اين موضوع براي ديگر آثار تاريخي اصفهان نيز دنبال شود.

مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان اصفهان همچنين با اشاره به اينكه حتي ميراث فرهنگي نيز نتوانست براي متروي اصفهان تخصصي فكر كند، بيان داشت: در زمان تعيين مسير متروي اصفهان براي اين مهم تخصصي تدبر نشد.

وي ادامه داد: در دوره زماني كه به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي فعاليت مي‌كردم نسبت به اين امر اعتراض شد و نزديك به يك هزار و 700 نفر از اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد (NGO) نيز در اين مورد شكايت كردند.

منتظر تاكيد كرد: در هر صورت بايد توجه داشت كه متروي اصفهان بدون مجوز فعاليت خود را آغاز كرد.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 384

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215