خدمات سایت


  • مسیر جاری:

متن کامل خبر

عرضه مرغ بهداشتی همه جا غیر از تهران/رییس سازمان دامپزشکی:برای ما دعا کنید

آرشیو
هر چند 16 مهر سال گذشته آخرین مهلتی بود که به سازمان دامپزشکی جهت توزیع مرغ بسته بندی شده در تهران داده شد ولی هنوز خبری از اجرا نیست.
1390/02/12 11:56:49 ب.ظ

طرح بسته بندی مرغ از شش سال قبل در کشور آغاز شد و هم اکنون گوشت مرغ آماده طبخ در تمام شهرستان های کشور به صورت بسته بندی عرضه می شود. اما در حالی که طرح بسته بندی مرغ در سراسر کشور عملیاتی شده است؛ اجرای آن در پایتخت هنوز با موانعی روبروست.

هر چند 16 مهر سال گذشته آخرین مهلتی بود که به سازمان دامپزشکی جهت توزیع مرغ بسته بندی شده در تهران داده شد ولی هنوز خبری از اجرا نیست. پیش از سررسیدن موعد مقرر بود که پور محمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد در صورت عدم اجرای طرح، سازمان دامپزشکی بر خلاف تعهد خود عمل کرده و بازخواست خواهد شد.

فرصت اعطا شده اما به اتمام رسید ولی نه از بازخواست خبری شد و نه چرایی عدم تحقق عنوان شد. رییس سازمان دامپزشکی نیز برای عملیاتی شدن آن از خبرنگار خبرآنلاین می خواهد که دعا کند.

طرح بسته بندی مرغ را شاید بتوان تنهاطرح ارایه شده درکشور دانست که درسطح تولیدکننده،کشتارگاه‌هاوعوامل توزیع هیچ مخالفتی با آن نشده است. مصرف کنندگان نیزدرایران همواره تابع سیاست‌های اعمال شده درسطح جامعه بوده وکمتر به نظرات آنان توجه می‌شود. از دیگر سو به اعتقاد کارشناسان به‌دلیل تاثیر سیستم بسته ‌بندی درسلامت کالا،آحاد جامعه نیز به سرعت ازعرضه مرغ‌های بسته‌بندی شده استقبال کرده و مخالفتی با این سیستم توزیع نخواهند داشت.

هرچند این نظام توزیع تاحدی موجب بالا رفتن قیمت تمام شده کالا می شود اما قابلیت پیگیری در محصول بسته بندی شده، درج تاریخ، نام تولیدکننده و عرضه کننده از جمله عواملی است که استقبال هموطنان از مرغ بسته بندی شده را در شهرستان ها به دنبال داشته است.

عدم اجرای چنین طرحی در تهران دلایلی دارد که محسن دستور رییس سازمان دامپزشکی کشور ترجیح می دهد به ذکر آن نپردازد و تنها به گفتن این عبارت که برای اجرا باید زمینه های لازم ایجاد شود؛ اکتفا کند.

شرح گفت و گوی خبرآنلاین با رییس سازمان دامپزشکی را در ادامه می خوانید:

•- هفت ماه از اتمام مهلت سازمان دامپزشکی برای عملیاتی کردن طرح بسته بندی مرغ در تهران می گذرد ولی هنوز این طرح به مرحله اجرا درنیامده است. دلیل عقب افتادن اجرای طرح چیست؟

برای اجرای هر طرحی، بسترسازی و ایجاد شرایط مناسبنیاز است که متاسفانه برای طرح بسته بندی مرغ این شرایط فراهم نبود. اعتقاد سازمان دامپزشکی این است که مرغ در سراسر کشور به صورت بسته بندی عرضه شود چرا که بهترین و بهداشتی ترین روش توزیع است ولی با وجود آنکه در شهرستان های دیگر این طرح به مرحله اجرا درآمده اما در تهران به دلیل فراهم نبودن زمینه های لازم هنوز اجرا نشده است.

•- می توانید مشکلات پیش رو را توضیح دهید؟

هماهنگی بین دستگاه ها برای اجرا کافی نبود. در مراحل مختلف از تولید تا توزیع باید برای اجرا آمادگی وجود داشته باشد و همه جوانب پیش از محقق شدن طرح بررسی شود. البته مشکلات قابل ذکری وجود ندارد و به محض ایجاد شرایط مطلوب در تهران نیز شاهد عرضه مرغ بهداشتی خواهیم بود.

•- با توجه به اینکه هزینه بسته بندی بر قیمت مصرف کننده تاثیر می گذارد، در مرحله آخر یعنی فروش با مشکل مواجه نخواهید بود؟

از آنجا که در سایر شهرستان ها استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان صورت گرفته است در تهران نیز چنین نگرانی وجود نخواهد داشت. و مردم به طور قطع هزینه های اندک را برای داشتن کالایی سالم و بهداشتی تر پرداخت می کنند.

•- فکر می کنید بتوان به عملیاتی شده آن در سال جاری امید داشت؟

امیدواریم با دعای خیر شما امسال شاهد توزیع مرغ بسته بندی شده در تهران نیز باشیم.

•- چندی پیش اعلام شد در برخی از فروشگاه های کشور گوشت های وارداتی عرضه شده آلوده و یا تاریخ گذشته هستند. نظارت دامپزشکی بر محصولات وارداتی در چه سطحی است که این محصولات به فروشگاه ها راه پیدا کردند؟

واردات گوشت در چندین مرحله نظارت می شود یعنی از تولید و ذبح در کشور مبدا، زمان ورود به کشور، انتقال استانی و عرضه به فروشگاه ها. در هر مرحله اگر بازرسان محصولی را آلوده تشخیص دهند آن را از رده مصرف خارج خواهند کرد. بنابراین می توان با اطمینان گفت گوشتی که به دست مصرف کننده می رسد از سلامت کامل برخوردار است.

•- یعنی وجود گوشت آلوده در فروشگاه ها را تکذیب می کنید؟

با در نظر گرفتن آنکه گوشت کالایی با فسادپذیری بالا است لذا نظارت در هر مرحله ضرورت دارد. چرا که ممکن است محموله ای که روز گذشته توسط بازرسان در مرز کنترل شده و سالم بوده است امروز فاسد شده باشد. از این جهت نظارت بر محصولات عرضه شده در فروشگاه نیز از ضرورت بالایی برخوردار است و در صورت دیدن هر آلودگی توسط ماموران محصول مورد نظر معدوم می شود.

•- بحث واردات همواره با مشکلاتی نظیر انتقال بیماری نیز همراه بوده به ویژه در زمان ورود دام زنده به کشور و همانطور که سال گذشته اتفاق افتاد شیوع بیماری تب برفکی در بین دامداری ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد. آیا با گذشت یک سال از فراگیر شدن این بیماری غرامت دامداران در دستور پرداخت قرار گرفته است؟

از اوایل خرداد سال گذشته بحث بیمه دام های مبتلا در راس اقدامات قرار گرفت و دامدارانی که به موقع دام های خود را بیمه کرده بودند توانستند خسارات وارده را از صندق دریافت کنند. علاوه بر غرامت اعطا شده از سوی صندوق بیمه، سازمان دامپزشکی نیز کمک هایی به تولیدکنندگان در قالب توزیع واکسن رایگان و انجام واکسیناسیون دام ها را انجام داد.

•- اما گلایه دامداران از توزیع واکسن های تاریخ گذشته نیز در سال قبل زیاد به گوش می رسید.

ما گزارشی از تاریخ گذشته بودن واکسن ها نداشتیم. واکسن تب برفکی از جمله داروهایی است که بیشترین نظارت بر آن انجام می شود از این رو می توان گفت سلامت داروهای توزیع شده مورد تایید است و اگر کسی شکایتی دارد می تواند به بازرسی سازمان اطلاع دهد.

•- با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری بحث نقل و انتقالات کارکنان وزارت جهادکشاورزی به ساختمان های اقماری داغ بوده سوال پایانی خود را در این زمینه از شما می پرسم. آیا سازمان دامپزشکی هم جزو اخراجی هاست یا در محل فعلی باقی خواهد ماند؟

فعلا خبری از جابجایی نیست. بخشنامه تخلیه ساختمان شیشه ای پیرو سیاست کلی دولت ابلاغ شده است ولی از آنجا که سازمان دامپزشکی در حداقل فضا و امکانات موجود ادامه کار می دهد لذا گرفتن این امکانات محدود فعلی در دستور کار قرار داده نشده است.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور image مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور 1403/02/09

علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی به کشور خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69