خدمات سایت


متن کامل خبر

اشتباه عجیب رئیس و نمایندگان مجلس

آرشیو
اشتباه مجلس در نحوه رأی‌گيری درباره مستمری زنان بی ‌سرپرست موجب شد كه رئيس مجلس اين مصوبه را دوباره به رأی‌ بگذارد.
1390/02/13 01:05:55 ق.ظ

علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز در خلال رسیدگی به بودجه طی سخنانی گفت كه در جلسه صبح امروز خانم اخوان بندی را برای الحاق به ماده ۲۴ مطرح كردند كه این بند خلاف برنامه بود اما متأسفانه در جلسه صبح امروز به این مسئله توجه نشد و این بند رای آورد.

وی با بیان اینكه پیشنهاد خانم اخوان نیاز به رأی دوسوم نمایندگان داشت، افزود:‌ در جلسه امروز ۲۱۲ نفر در مجلس حاضر بودند كه ۱۱۵ نفر به پیشنهاد یادشده رأی دادند كه در واقع این تعداد رأی برای تصویب این پیشنهاد كافی نبود لذا باید مصوبه صبح امروز مجلس را اصلاح كنیم.

بعد از اعلام این مسئله از سوی رئیس مجلس، نمایندگان زن به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفتند و از این موضوع انتقاد كردند كه رئیس قوه مقننه گفت كه اینجا هجوم آوردید كه مسئله حل نمی‌شود؛ مشكل بر سر زنان با سرپرست است نه بی سرپرست، لذا فعلا این مصوبه باطل است تا بعد كه سر فرصت، فكری برایش بكنیم.

نیره اخوان، زهره الهیان، فاطمه رهبر و لاله افتخاری، از لاریجانی خواستند كه یك بار دیگر برای این بند الحاقی رأی‌گیری شود كه ابتدا لاریجانی از انجام این كار امتناع كرد ولی بعد از دقایقی گفت كه نمایندگان می‌توانند یك بار دیگر نظر خود را در مورد پیشنهاد خانم اخوان مطرح كنند.

- لاریجانی: تظاهرات كردید؟

این سخن لاریجانی زمانی مطرح شد كه نمایندگان زن مجلس برای اعلام نظر درباره بند ۳۴ در جایگاه هیات رئیسه و بالای سر رئیس مجلس ایستاده بودند.

در پی اصرار نمایندگان زن مجلس، لاریجانی یك بار دیگر برای مصوبه مربوط به مستمری زنان بی‌سرپرست در مجلس رأی‌گیری كرد و پیشنهاد اخوان مبنی بر اینكه "مستمری زنان بی‌سرپرست كه از كمیته امداد مستمری می‌گیرند، بعد از ازدواج هم برقرار باشد " با ۱۵۳ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع مجددا تصویب شد.

* هدایتخواه: رأی‌گیری مجدد ‌‌یك بدعت است؛ لاریجانی: همه دچار ابهام شده بودیم

ستار هدایتخواه نماینده بویراحمدو دنا پس از رأی‌گیری مجدد لاریجانی برای پیشنهاد اخوان، طی تذكری آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۱۷ آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: رأی‌گیری كه هم‌اكنون برای مصوبه صبح امروز مجلس انجام شد، خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس بود.

وی افزود: در هیچ كجای آئین‌نامه داخلی مجلس بیان نشده كه اگر رئیس جلسه یا نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای توجه نداشتند كه این مصوبه نیازمند دوسوم آرای وكلای ملت است، می‌توان مجددا رأی‌گیری انجام داد.

این نماینده مجلس خطاب به لاریجانی با بیان اینكه اقدام شما در رأی‌گیری مجدد از مجلس برای مصوبه صبح امروز یك بدعت بود، تأكید كرد: زمانی كه مجلس به یك مصوبه رأی داد، آن موضوع تمام شده و این اقدامی كه انجام شد، بی‌سابقه است. از این‌رو تقاضا می‌كنم هیأت رئیسه مجلس جلوی این بدعت‌ها را بگیرد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس با وارد ندانستن این تذكر هدایتخواه‌‌ گفت: این موضوع خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس نیست و همه نمایندگان در خصوص این مصوبه دچار ابهام شده بودند و ۱۶۰ رأی آوردن این موضوع نشان‌دهنده ابهام داشتن مصوبه صبح امروز است.

وی همچنین گفت: ما مصوبه صبح امروز را بررسی كردیم و متوجه شدیم دو سوم آرای نمایندگان مجلس را می‌خواهد و از آنجا كه موضوع حساس بود و باید روشن می‌شد، اقدام به رای‌گیری مجدد از مجلس كردیم.

رئیس مجلس در خاتمه یادآور شد: در این موارد آئین‌نامه نیز سكوت كرده است، بنابراین می‌توانیم اقدام كنیم.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 384

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215