خدمات سایت


متن کامل خبر

آیا رقصیدن بیماریست؟!

آرشیو
در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند....
1389/07/22 06:32:11 ق.ظ

یك روز بعد از ظهر در شهر "آخن" ( Aachen ) در سال 1374 گروهی از مردم دست به دست هم داده و حلقه وار به رقصیدن و آواز خواندن پرداختند .

صدای آواز خواندن آنها دیگران را نیز از خانه ها ی مجاور بیرون كشید و خیابان ها به زودی پر از مردان ، زنان و كودكانی شد كه دست به دست هم داده و ازسویی به سوی دیگر می رقصیدند .

مورخی می گوید :

(( دهقانان گاوآهن خود ، آهنگران كارگاه خود ، زنان كارهای خانه خود را رها كردند تا به این سرور جنون آمیز بپیوندند . دختران وپسران كلاسهای درس خود را ترك كردند تا با شركت در رقصهای آن مردم تفریح كنند )).

در آن زمان تنها توضیح و تفسیر برای آن رفتار عجیب و غریب آن بود كه شیطان به بدن آن افراد وارد شده است !.

جنون رقص آمیز از شهر آخن در "لیژ" (liege ) به "اوترخت" (Utrecht ) و "كلنی"( cologne ) و "متس" ( metz ) گسترش پیدا كرد .

در هرجا پزشكان و اعضای انجمن شهر و سایر خانواده ها مات و مبهوت به كسانی كه در طول خیابانها چرخ می زدند می نگریستند .

در "استراسبور" انجمن شهر تصمیم گرفت كه اقدامات شدیدی را بر ضد این جنون شیطانی ، اتخاذ كند .

آنها كسانی را كه می رقصیدند بازداشت كرده وبه دسته های كوچكتر تقسیم كردند ، سپس ، آنها را به كلیسای "سن ویتوس " saint vitus بردند و در آن مكان كشیشها تلاش كردند تا با انجام مراسم مذهبی ، این افراد را معالجه كنند .

اما تمام این تلاشها بی فایده بود .

در ایتالیا گمان می كردند كه جنون رقص در اثر گزیدن عنكبوت ایجاد می شود .

اما آیا این نوع رقصیدن یك پیام از سوی شیطان بود ؟ یا یك بیماری ؟

سالها زمان سپری شد تا پزشكان در سایه تلاش و با روشهای تحقیقاتی علمی بسیاری از بیماری ها را كشف كرده و راه درمان آنها را شناختند .

اما در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند .

جنون رقص "سن ویتوس" ، چیزی بود كه سالها بعد ، نام "كره" ( corea ) را به خود گرفت .

كره یك بیماری عصبی است و تا به حال مكانیسم دقیق ایجاد آن مشخص نشده است .

البته نظریات مختلفی در مورد این بیماری وجود دارد و آسیب به برخی از مراكز اعصاب مغزی را در بروز این بیماری موثر می دانند .

انواعی از بیماری كره می توانند به صورت ارثی و یا در اثر حاملگی یا برخی از داروها ایجاد شوند .

داروهایی مانند فنی تو ئین ، لوودوپا ، لیتیم ، و برخی از داروهای رونگردان می توانند این عارضه را ایجاد كنند .

كره می تواند در زمینه برخی از اختلالات مانند هیپو كلسمی ( كاهش كلسیم خون ) ، هیپومنیزیمی ( كاهش منیزیم خون ) و یا هیپرناترمی ( افزایش سدیم خون ) ایجاد شود .

و همچنین در زمینه برخی از بیماریها مانند پلی سایتمی ورا ، سیروز كبدی ، ویلسون دیده می شود .

اختلالات عروق مغزی مانند سكته های مغزی ، التهاب عروق مغزی یا "واسكولیت " و هماتوم ساب دورال ( وجود لخته خون در زیر ناحیه سخت شامه ) هم می توانند كره را ایجاد كنند .

اما یكی از علتهای مهم ایجاد كره در انسانهایی كه بیماری زمینه ای و ارثی ندارند ، بیماری تب روماتیسمی است .

بیماری تب روماتیسمی در اثر واكنش سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به یك باكتری به نام "استرپتوكوك همولیتیك گروه A " ایجاد می شود .

بیماری های ناشی از باكتری استرپتو كوك در جامعه نسبتا شایع است و می تواند علایم سرماخوردگی یا التهاب و احساس وجود زخم در گلو ، تب ، آبریزش از بینی ، سردرد را ایجاد كند .

در برخی از موارد بیماری ناشی از این باكتری می تواند كلیه را نیز درگیر كند .

بیماری تب روماتیسمی بیشتر از همه اعضا برای قلب خطرناك بوده و می تواند تمام لایه های قلب را درگیر كند و حتی بیمار را دچار اختلالات دائمی قلبی نماید .

بنابر این اگر كودك شما دچار علایم سرماخوردگی شد ، برای درمان مناسب و پیشگیری از بروز بیماری تب روماتیسمی عوارض ناشی از آن ، این علایم را جدی بگیرید و به پزشك مراجعه كنید.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76