خدمات سایت


متن کامل خبر

اولین نتیجه مدیریت غیرتخصصی در وزارت نفت: قطع گاز نیروگاه ها و خطر خاموشی های گسترده در کشور

آرشیو
وزارت نفت ، برای تحت فشار قرار دادن وزارت نیرو ، در روند گاز رسانی به نیروگاه های تولید برق ، ایجاد اخلال کرده است به گونه ای که به عنوان مثال ، خط لوله گاز نیروگاه قم را بدون اطلاع قبلی وبه صورت ناگهانی بسته اند یا در عسلویه ، با تقلیل فشار گار باعث شده اند نیروگاه از مدار خارج شود.در نیروگاه های آبادان و خرمشهر هم حدود 1000 مگاوات برق را رده خارج کرده اند که معادل توان تولید نیروگاه اتمی بوشهر است.
1390/04/03 05:22:35 ق.ظ

با حضور محمد علی آبادی در مسند سرپرستی وزارت نفت ، سیل مشکلات به سمت وزارت نیرو روانه و بسیاری از هموطنان در روزهای اخیر شاهد قطع برق شده اند!

به گزارش عصرایران ، ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت نفت ، که مسوول تأمین گاز نیروگاه های برق کشور است، به بهانه هایی مانند بدهی و تعمیرات ، گاز برخی از نیروگاه های تولید برق کشور را قطع یا فشار آن را تقلیل داده است.

نیروگاه های تولید برق ، عمدتاً با انرژی گاز و سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) کار می کنند. از آنجا که در فصل های گرم سال ، مصرف گاز خانگی در کشور پایین است ، نیروگاه های برق ، با گاز کار می کنند ولی در فصل سرما ، برای این که در تأمین گاز خانگی مشکلی پیش نیاید ، نیروگاه های برق ، ناگزیر از سوخت مایع که 3 تا 5 برابر گران تر و برای محیط زیست نامساعدتر است بهره می گیرند.

اتفاقی که اخیراً رخ داده این است که وزارت نفت ، برای تحت فشار قرار دادن وزارت نیرو ، در روند گاز رسانی به نیروگاه های تولید برق ، ایجاد اخلال کرده است به گونه ای که به عنوان مثال ، خط لوله گاز نیروگاه قم را بدون اطلاع قبلی وبه صورت ناگهانی بسته اند یا در عسلویه ، با تقلیل فشار گار باعث شده اند نیروگاه از مدار خارج شود.

همچنین عدم گاز رسانی به نیروگاه های آبادان و خرمشهر در شرایطی که مردم دچار گرمای شدید تابستان هستند ، حدود 1000 مگاوات برق را رده خارج کرده است که معادل توان تولید نیروگاه اتمی بوشهر است.

نکته مهم و تأسف انگیز این است که قطع گاز در مواردی حتی بدون اطلاع قبلی بوده و مسوولان نیروگاه ها ناگهان متوجه قطع جریان گاز شده و ناگزیر از شیفت سوخت نیروگاه از گاز به مایع شده اند. این شیفت ناگهانی به لحاظ فنی ریسک آفرین است و ضریب خروج اضطراری نیروگاه از مدار تولید که در شرایط عادی 10 الی 12 درصد است را چند برابر می کند و بسیار آسیب زاست.

برای متوجه شدن عمق فاجعه ای که وزارت نفت برای نیروگاه های تولید برق کشور رقم زده ، کافی است بدانیم که بر اساس آنچه در سایت شرکت توانیر موجود است ، میزان گاز تحویلی وزارت نفت به نیرو که در روز حدود 200 میلیون متر مکعب بوده ، در اولین روز تابستان به 90 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

البته مسوولان نفت ، تعمیر خطوط انتقال گاز وسایر تأسیسات را دلیل این وضعیت می شمارند اما واقعیت است است که تعمیرات سالانه همیشه با هماهنگی توانیر و شرکت پخش و پالایش انجام می شده تا مشکلی در تأمین گاز نیروگاه ها در فصل گرما - که تولید و مصرف برق در کشور تقریباً سر به سر است - پیش نیاید اما امسال به برکت برخی سیاست های فوق مدبرانه(!) در وزارت نفت ، این مهم محقق نشد و گاز نیروگاه ها در عملیاتی برق آسا قطع شد تا برق خانه های مردم هم قطع شود!

نکته دیگر ، بدهی وزارت نیرو به وزارت نفت است که گویا مقامات ارشد وزارت نفت را بر آن داشته با سیاست "شیرهای بسته گاز" ، بر وزارت نیرو فشار وارد کنند تا بدهی اش را بازپرداخت نماید ، گو این که نفت و نیرو ، دو وزارتخانه یک دولت نیستند و با هم سر جنگ دارند!

این در حالی است که بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، خود دولت که مازاد پرداختی های مردم را تجمیع می کند ، عهده دار پرداخت هزینه های گاز نیروگاه هاست و فشار آوردن بر وزارتخانه ای که معادل 8 میلیارد دلار بدهی به پیمانکاران بخش خصوصی دارد ، چیزی جز افروختن آتشی نیست که دودش مستقیماً به چشم مردم ، به ویژه در مناطق گرمسیر می رود.

هر چند که شرکت توانیر تا این لحظه با جایگزین سازی سوخت مایع ، توانسته است تا حد امکان از قطع برق جلوگیری کند اما با توجه به این که اکنون فصل استفاده از گاز است ،ذخایر سوخت مایع در پایین ترین سطح است و با ادامه این وضع ، چاره ای جز تعطیلی برخی نیروگاه ها و خاموشی های گسترده و بی سابقه وجود نخواهد داشت ؛ به عنوان مثال ، در حال حاضر ذخیره سوخت مایع نیروگاه اصفهان ، تنها 10 درصد است که اگر گاز آن قطع شود ، نیروگاه فقط دو الی سه روز ، دوام می آورد و نهایتاً برق خودش هم می رود!

بدین ترتیب باید به مسوولان وزارت نفت تبریک گفت که در ابتدای فصل گرما که مصرف برق به حداکثر خود می رسد ، توانسته اند کاری با مجموعه نیروگاهی کشور کنند که تحریم ها در تمام سال های گذشته نتوانسته اند: حرکت به سوی خاموشی های گسترده با مدیریت نفتی محمد علی آبادی که زمانی خودش کاندیدای وزارت نیرو بود!

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52