خدمات سایت


متن کامل خبر

این پزشک ایرانی رکورددار گینس است

آرشیو
«پدر یا سلطان اهدای خون ایران»، وقتی برای نخستین بار خون اهدا می کرد نمی دانست زندگی دوباره‌ای را برای یک مادر و نوزادش به ارمغان آورده است. نوزادی که هنوز پا به جهان نگذاشته، تولدی دوباره یافت.
1390/06/05 12:37:22 ق.ظ

درست 50 سال پیش ، وقتی سید محمد حسن شیخ الاسلامی، دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه جندی شاپور بود، هیاهویی در بخش زنان و زایمان بیمارستان اهواز به پا شد. مادری در حین عمل زایمانش به خون نیاز پیدا کرده بود و حیات مادر و نوزادش در گروی دریافت خون بود.

خودش در این باره می گوید: «در آن زمان تشکیلاتی برای دریافت خون وجود نداشت و مردم حتی از اسم خون می ترسیدند، چه برسد به اینکه بخواهند اجازه بدهند کسی خونی از آنها بگیرد.

به همراه استاد و چند تن از همکلاسی هایم مشغول سرکشی از بیماران بودیم که چند نفر سراسیمه و مضطرب وارد بخش شدند و از مردم درخواست کردند بروند و خون بدهند چرا که زن جوانی در حین زایمان به علت خونریزی شدید و سختی عمل، هر آن ممکن است تلف شود و نوزادش نیز از دست برود.

وقتی دیدم کسی برای این امر داوطلب نمی‌شود از استادم اجازه گرفتم و برای اهدای خون اعلام آمادگی کردم. اتفاقا گروه خونی‌ام هم که O مثبت بود، با مادر جوان عرب‌تبار تطابق داشت. »

دانشجوی جوان دانشگاه جندی شاپوراهواز، پس از اهدای خون از سرنوشت مادرو فرزند بی خبر ماند. تا اینکه فردای آن روز طی بازدید از بخش زنان و زایمان بیمارستان، دریافت که هر دو نفر -هم مادر و هم نوزادش- جانی دوباره یافته اند.

خودش این دیدار را اینطور تعریف می کند: «یادم می آید به همراه استاد و همکارانم بالای سر همان مادر جوان اهوازی بودیم که نگاهش چرخید سمت من و روی چشمهایم که ثابت شد چند قطره اشک از گوشه چشمانش سرازیر شد. این اتفاق اولین نوری بود که به قلب من تابید و مرا به شدت متاثر کرد به گونه ای که با خود می گفتم اگر بناست با یک مرتبه خون دادن بتوانم جان دو نفر را نجات بدهم، پس چرا این کار را ادامه ندهم؟»

اکنون 50 سال از آن روز گذشته و دانشجوی پزشکی آن روزها همچنان خون اهدا می کند. اشک‌های زن خوزستانی کار خودشان کرده‌اند، سایه‌اش بالای سر بچه‌اش مانده و داغ کودک متولد نشده‌اش به دلش نمانده است.

از دکتر شیخ الاسلامی درباره خودش می‌پرسیم، و این گونه پاسخ می‌دهد: «متولد 1314 هستم. در ابتدا پزشک عمومی بودم. اما کمی بعد در دانشگاه شیراز موفق به اخذ دو تخصص پاتولوژی کلینیکال و پاتولوژی آناتومیکال شدم. به علت علاقه شدیدی که به اهدای خون و انتقال خون داشتم، مرا برای ادامه تحصیل به لندن اعزام کردند و در دانشگاه لندن فوق تخصص خون گرفتم. »

دکتر می گوید: «به مدت 20 سال استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودم و حالا چند سال است که بازنشسته شده‌ام و عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاهم. هنوز همکاری تنگاتنگی با انتقال خون دارم و و همکار افتخاری سازمان هستم. البته در حال حاضر در آزمایشگاه خصوصی خودم هم مشغول فعالیت هستم. »

غیر قانونی خون می دهم!

او رکورددار گینس است اما رکورد او با دیگر رکوردها تفاوت چشمگیری دارد

پدر اهدای خون ایران سه رکورد جهانی در امر انتقال خون دارد که مهمترین آن رکورد بالاترین آمار اهدای خون است که چند سالیست از آن اوست و در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است.

رقم اعجاب انگیز اهدای خون دکتر شیخ الاسلامی 77 ساله در آخرین نوبتی که او به یک پایگاه انتقال خون مراجعه کرد، به 190 رسیده است.

او توضیح می دهد: «علاوه بر رکورد تعداد اهدای خونی که در دنیا داشتم و در حدود یک ونیم تا دو ماه قبل در آخرین باری که خون اهدا کردم به 190 امین بار بالغ شد، اگر بنا باشد هر بار که 500 سی‌سی خون اهدا می کنم ، دست کم جان سه نفر نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی را از مرگ نجات بدهد می توانم بگویم تاکنون 570 نفر را از مرگ حتمی نجات داده‌ام.»

وی می افزاید: «رکورد دومی که دارم پشت سر گذاشتن مرز سنی معمول برای اهدای خون است. این سن در تمام دنیا بین 16 تا 65 سال را در بر می گیرد. از 65 سالگی به این خاطر که انسان وارد سن کهنسالی شده و خسته و رنجور می‌شود، بهتر است اهدای خون صورت نگیرد. اما با وجود اینکه 77 سال دارم، هنوز هم هر سه ماه یک بار خون اهدا می‌کنم. این کار البته به طور غیرقانونی انجام می شود و اقدامی نادر و یگانه در تمام دنیا است. »

شیخ الاسلامی یک رکورد عجیب دیگر هم دارد. او 16 ماه تمام، بدون وقفه ماهی یک بار خون داده است در حالی که طبق قوانین بین‌المللی از سن 16 تا 65 سالگی، مردان هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

وی در این باره توضیح می دهد: «در دوران دفاع مقدس که مسول انتقال خون شیراز بودم به دنبال کسی می‌گشتم که شش ماه تمام ماهی یک بار خون از وی بگیرم و حتی در قبال آن هزینه‌اش را هم پرداخت کنم که بتوانم تحت مراقبت‌های پزشکی، بر روی وی بررسی و مطالعه کرده و متوجه شویم چه کمبودی در این فرد پس از یک ماه خون دادن اتفاق می‌افتد تا نتیجه را به صورت یک مقاله علمی در دنیا عرضه‌ کنیم. »

داوطلبی پیدا نشد، هیچ کس حاضر نمی‌شد و همه می‌ترسیدند. اما دکتر در نهایت یک شب به این نتیجه رسید که خودش باید این کار را انجام بدهد: از آن روز 16 ماه تمام، بدون وقفه ماهی یک بار خون دادم و هر بار زیر نظر یک اکیپ پزشکی کامل قرار داشتم و هیچ گونه مشکلی در هیچ وضعیتی حتی ماه مبارک رمضان برایم پیش نیامد. این کار در تمام جهان بازتاب داشت.

او اضافه می کند: «سال‌ها عضو اکیپ اضطراری سازمان انتقال خون ایران بودم و هرگاه ذخایر خونی در کشور کاهش پیدا می‌کرد، طی تماسی از ما درخواست می‌شد که مبادرت به اهدای خون کنیم ، حتی اگر از آخرین مرتبه اهدای خون یک و نیم یا یک ماه بیشتر نگذشته بود.»

وقتی با شیخ الاسلامی صحبت می کنم سرزندگی و شادابی‌اش متعجبم می کند. با وجود پشت سر گذشتن 77 بهار، کوچکترین لرزشی که نشانه ضعف باشد را در صدایش حس نمی کنی. او خودش اهدای خون مستمر و دعای خیر مردم را که همواره بدرقه راهش است را راز بزرگ سلامتی اش می داند و می گوید: «تا کنون هیچ مشکلی برای سلامتی من پیش نیامده است و در این سن کاملا روبه راه و سرحال هستم. باید بگویم این سلامتی و چابکی را آن هم در این سن تا حدود زیادی مدیون اهدای خون می‌دانم. »

وی ادامه می دهد: «از فواید اهدای خون مستمر این است که فرد با انجام این عمل تمامی سکته‌های قلبی، مغزی، مشکلات ریوی، مشکلات عروقی، بالا بودن اسید اوریک ، قند و همگی را پشت سر می‌گذارد. طول عمر و شادابی و سرحالی اهداکننده مستمر در واقع از جمله فواید اهدای خون است. فرد با اهدای خون سلامتی‌ و طول عمرش را تضمین و شادابی خود را حفظ می‌کند. پس هر دو طرف بهره نیکو می‌برند. هم خون دهنده و هم خون گیرنده.»

پدر اهدای خون ایران تاکید می کند: «من در یک خانواده روحانی بزرگ شده‌ام و ایمان دارم یکی از علل سلامتی‌ من دعاهای خیری است از سوی افرادی که جان دوباره از دریافت خون یافته‌اند و این دعاها برای همیشه بدرقه راهم است. »

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:

نظرات ثبت شده برای این خبر

sahar
(1390/06/05)
خدا قوت .خوشحالم از اینکه همچین بزرگانی وجود دارند.

Captcha




عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79