خدمات سایت


متن کامل خبر

منتظر دلار ۲۰۰۰ تومانی باشید

آرشیو
به دلیل اینکه با تعداد شعب بانک‌های عرضه‌کننده ارز تغییری در میزان عرضه نخواهیم داشت، به همین دلیل تعداد شعب در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر خواهند بود...
1390/07/10 07:15:53 ق.ظ

این آقای دلار در بازار پرنوسان آن روزهای ارز و دلار گرفتار شد و خانه و زندگی خود را به حراج گذاشت تا در بازار سیاه دلار سرمایه‌گذاری کند و دست آخر هم آقای دلار، ورشکست شد و مرد تا درس عبرتی باشد برای همه آنهایی که در بازار سیاه، سیاه می‌شوند و دارایی‌شان دود می‌شود و به هوا می‌رود.

آن روزها البته داستان آقای دلار داستان آشنایی بود و در هر خانواده‌ای، آقای دلار یک نمونه داشت اما بعد از آن دوره طلایی برای دلال‌های ارز سال‌های متوالی بازار ارز و به‌خصوص دلار روی خطی از ثبات حرکت کردند و به عبارت دیگر، کمتر پیش می‌آمد که دامنه نوسان ارزش دلار از میزان مشخص و محدودی فراتر برود چون به محض اینکه دلار پا از حد خود بیرون می‌گذاشت، بانک‌مرکزی وارد میدان می‌شد و حد و حدود را به او نشان می‌داد.

به این ترتیب پس از گذشت این همه سال، همه فراموش کرده بودند که می‌توان از این بازار کنترل شده ماهی گرفت و نوسان‌گیری کرد و به همین دلیل هم وقتی دلار برای دومین بار در سال ۹۰ از مرز هزارو۲۰۰ تومان گذاشت، کسی این رشد را جدی نگرفت چون انتظار می‌رفت دیر یا زود این روند مهار شود اما حرکت چراغ خاموش دلار ادامه یافت و در سایه دلار به چشم نیامد، دست آخر دلار آنقدر پیش‌روی کرد که به هزارو۳۰۰ تومان هم رسید.

این در حالی است که شایعه‌ها از بازار خبر می‌دهد که قیمت تا پایان همین امسال، هزارو۵۰۰ تومان خواهد شد و تا دوهزارتومان هم بالا خواهد رفت، نتیجه اینکه بعد از سکه، این بار نوبت به دلار رسیده که به امید اول سودآوری تبدیل شود.

جالب اینکه وقتی محمود بهمنی رییس کل بانک‌مرکزی بعد از یک هفته از اجلاس صندوق بین‌المللی پول بازگشت، خبر دلار هزارو۳۰۰ تومانی به گوشش خورد و برای آنکه قافیه را نبازد از راه نرسیده گفت جای هیچ‌گونه نگرانی‌ای وجود ندارد و قیمت‌ها تا آخر همین هفته کنترل خواهد شد اما چگونه قرار است این اتفاق بزرگ رخ دهد؟

خبرها از بازار آزاد ارز در پایتخت حکایت از آن دارد که با وجود تثبیت نسبی نرخ مرجع دلار در طول سه ماه گذشته، قیمت این ارز در صرافی‌ها و مراکز غیردولتی عرضه‌کننده اسکناس خارجی، با رشد جالب توجهی مواجه شده البته این قیمت‌ها یکی در اولین روز هفته جدید کمی تعدیل شد ولی فعالان بازار بعید می‌دانند که چنین نزولی دوام چندانی داشته باشد.

از سوی دیگر، مشتریان بازار و فعالان آن با این پرسش بزرگ مواجه هستند که با وجود تضعیف نرخ دلار در بازارهای جهانی و اظهارنظرهای مقامات دولتی مبنی بر وجود ذخایر کافی ارز چرا این بازار ملتهب، شیب ملایم صعودی خود را از ابتدای امسال تا به امروز حفظ کرده است؟ کارشناسان، رشد متوسط نرخ ارز از ابتدای امسال را 21 درصد می‌دانند این در حالی است که با وجود این رقم‌های درخشان در بازار آزاد و اعلام نرخ 10هزارو 761 ریالی هر دلار آمریکا از سوی بانک‌مرکزی، بانک‌های عامل از فروش ارز به میزان کافی امتناع کرده و قادر به پاسخگویی به نیاز تقاضا‌کنندگان نیستند.

حمید‌رضا کاهدی، کارشناس بازار ارز هم در این میان خود را از پذیرفتن ادعاهای بهمنی معذور می‌داند. کاهدی به «شرق» گفت: عرضه دلار در بازار بسیار کمتر از تقاضاست بنابراین عجیب نیست اگر قیمت‌ها همچنان رو به بالا حرکت کند به همین علت هم پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، قیمت دلار به هزارو 400 تا هزارو 500 تومان خواهد رسید. او افزود: معامله‌گران با توجه به این روند، پیش‌بینی کرده‌اند کمتر چیزی که ممکن است در قیمت دلار اتفاق بیفتد قیمت دلار هزارو 400 تومانی است.

به گفته او، اگر عرضه دلار در جامعه همچنان با محدودیت مواجه باشد، این فاصله قیمتی باز هم افزایش خواهد یافت تا حدی که اگر بانک‌مرکزی هم بخواهد برای کنترل این وضعیت وارد بازار شود باید ارز دولتی را بالا ببرد چون پایین آوردن قیمت‌ها غیرممکن خواهد بود به همین دلیل قیمت دلار حتما به سمت بالا حرکت خواهد رفت.

کاهدی دلیل اصلی بالا رفتن نرخ ارز را کم بودن ارزی دانست که به واسطه تحریم‌ها وارد کشور خواهد شد و تاکید کرد: بیشترین تاثیری که از بابت افزایش قیمت دلار متوجه اقتصاد کشور خواهد شد، افزایش تورم و کاهش ارزش پول کشورمان است که این امر به فاصله طبقاتی در جامعه خواهد انجامید.

او افزایش تعداد شعب عرضه‌کننده ارز در کشور را در کاهش نرخ ارز بی‌تاثیر دانست و گفت: به دلیل اینکه با تعداد شعب بانک‌های عرضه‌کننده ارز تغییری در میزان عرضه نخواهیم داشت، به همین دلیل تعداد شعب در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر خواهند بود. این امر زمانی جوابگو خواهد بود که عرضه با محدودیت مواجه نباشد و ارز به اندازه کافی به فروش برسد.

کاهدی با اشاره به اینکه مداخله بانک‌مرکزی در بازار سکه هم باعث دو نرخی شدن قیمت‌ها شده، گفت: بانک مرکزی با مداخله در بازار و عرضه محدود سکه درصدد این برآمد تا بتواند قیمت‌ها را کاهش دهد اما این امر اتفاق نیفتاد و این امر به ایجاد حباب در بازار و دونرخی شدن قیمت‌ها انجامید. او با تاکید بر اینکه روند دلار همچنان رو به بالاست، گفت: به دلیل تحریم‌ها حتی اگر ارزش دلار در جهان پایین بیاید این روند در ایران معکوس خواهد بود. کاهدی معتقد است: حتی دلار دوهزارتومانی در این شرایط دور از انتظار نیست، در صورت رخ دادن چنین اتفاقی نباید از دلار دوهزارتومانی تعجب کرد.

از سکه چه خبر؟

بر خلاف تب و تاب در بازار ارز، بازار سکه چند روزی است که نه رشد قیمت چندانی را تجربه می‌کند و نه به طرز محسوسی با افت قیمت مواجه شده است. در حقیقت مشتریان بازار سکه فعلا در حال انتظار به سر می‌برند تا به این نتیجه برسند که تکلیف آینده چیست.

این شرایطی است که دیروز هم بر بازار غیررسمی حاکم بود و به احتمال فراوان امروز هم تداوم خواهد داشت چون امکان پیش‌بینی وضعیت بدون بازگشایی بازارهای جهانی و تعیین سطح قیمت جدید عملا وجود ندارد نکته دیگر اینکه در تعیین سرنوشت سکه قطعا نمی‌توان نقش دلار را نادیده گرفت.

به هر حال دیروز هر سکه بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد ۵۹۸هزارتومان فروش می‌رفت و نوع جدید آن‌هم ۵۷۰هزارتومان ارزش داشت. همزمان نیم و ربع سکه هم به ترتیب ۲۷۶ هزارو ۱۴۵هزارتومان قیمت خوردند. بانک مرکزی هم نرخ سکه کامل طرح جدید را در دیروز پنج میلیون و 668هزارریال اعلام کرد که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته تغییری نداشته است. این بانک همچنین نرخ نیم سکه بهار آزادی را دو میلیون و 683هزارو200 ریال، بهای ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 404هزارریال و قیمت سکه یک گرمی طلا را 722 هزارو800 ریال اعلام کرد که این ارقام نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته تغییری نداشته است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 296

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98