خدمات سایت


متن کامل خبر

تولیدابر رایانه ملی/ ابر رایانه ایرانی در بین 500 ابر رایانه برتر دنیا

آرشیو
گروه فناوریهای نوین: ایران بر اساس اظهارات معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی توسط محققان به جمع کشورهای دارای برترین ابر رایانه های دنیا می پیوندد و در لیست 500 ابر رایانه دنیا برتر دنیا قرار می گیرد.
1389/08/21 03:27:27 ب.ظ

نسرین سلطانخواه در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیکی که پنجشنبه شب برگزار شد با بیان این خبر افزود: طرح کلان ابر رایانه ملی که ایران را جزء کشورهای دارای این فناوری در دنیا قرار می دهد قرار است با مرکزیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوریهای مهم تخصصی در دنیا بر لبه دانش در حرکت است ادامه داد: فناوری اطلاعات پیشتاز دیگر فناوریها بوده و توانسته حوزه نفوذ خود را در میان تمامی اقشار جامعه گسترش دهد.

سلطانخواه افزود: فناوری اطلاعات به حدی در زندگی و جامعه ایرانی نفوذ پیدا کرده که روز به روز شاهد سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی و دولتی در این عرصه هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات برگشت پذیر است گفت: فناوری اطلاعات آن قدر متنوع است که همه روزه شاهد تحولات اساسی در این بخش هستیم که این امر علاوه بر جنبه های مثبتی که دارد، عمر فناوریها را کوتاه می کند و باعث می شود برای باقی ماندن در این عرصه سریع تر حرکت کرد.

وی با اشاره به نفوذ فناوری اطلاعات در زیرساختهای دیگر کشور مانند زیرساختهای آب، برق، بانک، پلیس و امنیت افزود: کوچکترین اختلال در فناوری اطلاعات تمامی این زیرساختها را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد.

سلطانخواه با اشاره به طرح تحول اقتصادی و لزوم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این طرح تاکید کرد که رایانه باید به خدمت یارانه ها بیاید.

وی همچنین به اجرای طرح دولت الکترونیک در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دولت باید دولت الکترونیک را جدی بگیرد و در این زمینه باید از بخش خصوصی حمایت کند تا شاهد فراهم آمدن اقتصاد سودآور در کشور باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مورد اقدامات انجام شده در این معاونت نیز از تصویب لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان نام برد و گفت: برای تبدیل شرکتهای دانش بنیان به بنگاههای اقتصادی این طرح به تصویب رسید و با تاسیس صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان تلاش برای اجرای این مهم ادامه دارد.

وی با اشاره به طرح کارت هوشمند ملی در کشور نیز اضافه کرد: در این طرح باید تمام توان و برنامه ریزی بخش خصوصی در حوزه نرم افزار، سخت افزار، امنیت و شبکه بکار گرفته شود و پیشنهاد می شود که دولت با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش دولتی و خصوصی این طرح را اجرایی کند.

وی گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری این آمادگی را دارد که این طرح را عملیاتی کند.

معرفی پرسرعت ترین ابررایانه‌های جهان؛ 12 کشور در لیست برترینها

لیست 500 ابررایانه برتر جهان که هر 6 ماه یک بار منتشر می شود در کنفرانس بین المللی ابررایانه ای 2010 در هامبورگ آلمان ارائه شد که بر این اساس نام ابررایانه های 12 کشور دنیا در این لیست دیده می شود.

به گزارش مهر، در این لیست جدید که با بررسی قدرتمندترین ابررایانه های جهان گردآوری می شود ابررایانه جاگوار در لابراتوار ملی Oak Ridgr وزارت انرژی آمریکا با سرعتی برابر 1.76 پتافلاب (یک پتافلاب = هزار تریلیون محاسبه رایانه ای در یک ثانیه) به عنوان برترین ابررایانه جهان انتخاب شد.

رتبه دوم این لیست به ابررایانه چینی تعلق دارد که در مرکزملی ابررایانه ای چین در شنژن قرار گرفته است. ابررایانه Nebulae با به کار گرفتن پردازشگرهای گرافیکی Nvidia و سی پی یوهای Intel Xeon به سرعت عملیاتی برابر 1.27 پتا فلاب دست پیدا کرده و در رتبه دوم برترینهای جهان قرار گرفته است.

ارتقای این ابررایانه به رتبه دوم این لیست مهم به بهای سقوط ابررایانه رادرانر شرکت IBM از جایگاه پیشینش به رتبه سوم بوده است. رادرانر که در لابراتوار ملی "لس آلموس" قرار دارد از سی پی یو های دو هسته ای AMD Opteron و پردازشگرهای سلولی IBM بهره برده است و سرعتی برابر یک پتافلاب دارد.

از میان 500 ابررایانه برتر جهان در حال حاضر نام 24 ابررایانه از کشور چین به چشم می خورد که از نظر تعداد ابررایانه های برتر نام این کشور را در کنار کشور صنعتی آلمان قرار می دهد. آلمان از نظر تعداد دستگاههای ابررایانه حاضر در لیست منتشر شده در رتبه چهارم قرار دارد.

آمریکا با داشتن 282 ابررایانه به عنوان برترین کشور از نظر بیشترین تعداد ابررایانه ها انتخاب شده و در پی آن نام کشورهای انگلستان و فرانسه در جایگاه های دوم و سوم به ثبت رسیده است. این اولین باری است که یک ابررایانه چینی در میان 10 ابررایانه برتر جهان قرار گرفته است. با این همه آمریکا با در اختیار داشتن ابررایانه جاگوار همچنان جایگاه برتر خود را حفظ کرده است.

مقایسه بی بی سی از سرعت محاسباتی ابررایانه ها با رایانه های معمولی نشان می دهد یک رایانه معمولی قادر است محاسبه یک ثانیه ای یک ابررایانه را در عرض 10 ساعت، محاسبه ای یک دقیقه ای را در عرض 25 روز، محاسبه ای یک ساعته را در عرض چهار سال و محاسبه ای یک روزه را در عرض صد سال به پایان برساند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، عربستان، سوئیس، سوئد، لهستان، کره جنوبی، نیوزیلند، کانادا و ایتالیا کشورهایی هستند که ابررایانه های آنها در این لیست 500 تایی به عنوان پرسرعت ترینهای جهان انتخاب شده است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 28

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54