خدمات سایت


متن کامل خبر

عید امسال مسافرت تعطیل!

آرشیو
این در حالی است که همین صرافی ها در صورتی که مشتری دلار به نرخ آزاد را تقاضا کند به راحتی هر میزان ارز آزاد را در اختیار وی قرار می دهند و....
1390/11/12 12:06:25 ق.ظ

با وجودیکه عوامل مختلف سیاسی و اجتماعی و کاهش امنیت روانی و اقتصادی باعث کاهش تقاضا مردم جهت سفر به کشورهای مورد مخاطب می شود ، امسال وضع بدتر هم شده است و این بدی اوضاع حاصل از تاثیرات متغییر بودن نرخ دلار است که نه تنها آژانسها که مسافران را نیز با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به این که هر ساله حدود یک ماه قبل ار عید نوروزآژانسها برای تورهای خارجی برنامه ریزی می کردند ، ولی واقعیت این است که امسال به دلیل بی ثباتی نرخ ارز آژانسها قادر به برنامه ریزی ثابتی جهت ثبت نام مسافران در تورهای خارجی نمی باشند.چرا که باید هزینه خدمات دریافتی را به طرف معامله خود در کشور ی دیگر به صورت دلار یا یورو پرداخت کنند و با شرایط حاکم بر بازار ارز،‌ بهای سفرهای خارجی نه در یک ماه یا یک هفته بلکه در لحظه تغییر می‌کند.

مهسا خطیب مدیر فنی یکی از آژانسها در این خصوص به خبر نگار ما می گوید:"شرایط استقبال مسافر از سفرهای نوروزی به زیر 50 درصد کاهش یافته.اینجا در مشهد هیچ ارزی خرید و فروش نمی شود و صرافی ها نرخی برای دلار ندارند."

وی می گوید:"با توجه به این که ما باید دلار را به تهران حواله کنیم حتی نرخ دلار حواله هم مشخص نیست. قیمتی که صرافی ها به ما می دهند اصلا ثبات ندارد هر صرافی قیمت خاص خودش را اعلام می کند. با این حال ما مجبوریم هر چه صرافی می گوید بپذیریم چون مجبور به حواله هستیم و طرف حساب ما صرافها هستند نه بانکها."

خطیب همچنین به خبرنگار قدس آنلاین می گوید:"نرخی که دولت امروز برای دلار اعلام می کند فقط در حد اطلاع رسانی در رسانه هاست اما به بازار تزریق نمی شود. در حالیکه صرافی باید دلار را به آن مبلغ بخرد تا بتواند به ما بفروشد."

در همین زمینه سایتها اعلام می کنند: اکثر صرافی های بازار ارز تهران با نصب برچسب هایی اعلام کرده اند که خرید و فروش ارز نداریم، جالب اینکه این صرافی ها با مجوز رسمی بانک مرکزی فعالیت می کنند. این صرافی ها برای امتناع از خرید و فروش ارز به نرخ مصوب دلایل خود را ارائه و عنوان می کنند که دلار به نرخ دولتی دریافت نکرده ایم.

خطیب همچنین می افزاید:"وقتی در حال ثبت نام مسافر هستیم و برای محاسبه هزینه سفر با صرافی تماس می گیریم تا قیمت دلار را داشته باشیم و بتوانیم نرخ را ببندیم تا وقتی که در همان روز مبلغ ریالی مسافر را به صراف می دهیم نرخ اش بالا می رود! اعتراض هم که می کنیم صرافی می گوید مبلغی که به شما گفتیم مربوط به آن ساعت بود. با این وضع من به عنوان مدیر آژانس متضرر می شوم چون مجبورم مابقی هزینه مسافر را به کشور مورد مخاطب خودم بپردازم."

آژانسها ضرر خود را از جیب مسافران جبران می کنند

در آشفته بازار نبودن نرخ ثابت دلار برای ثبت نام تورها، آژانسها از طریق اعلام نرخ ریالی به اضافه یک نرخ دلاری، آن هم به صورت علی الحساب مشکل خود را به مشتری منتقل کرده اند.

مجید احمدی یکی دیگر از مدیران یک آژانس مسافرتی می گوید:" ما قیمت تور را به روز محاسبه می کنیم ولی زمانی که به مسافر مدارک را تحویل بدهیم دوباره متناسب با نرخ جدید دلار پول دریافت می کنیم.بدین ترتیب مشکلمان به مسافر منتقل می شود و خودمان متضرر نمی شویم.

حسینی ، یک مدیر دیگر هم می گوید:"هنگام ثبت نام ، بخاطر افزایش قیمت ارز چند درصد بیشتراز نرخ روز ِ دلار از مسافر پول دریافت می کنیم. اگر حساب و کتابمان را بر اساس نرخ روز ببندیم بعدا نمی توانیم ضررمان را جبران کنیم. "ولی او هم بر کاهش استقبال مسافران از تورها در سال جاری گله مند و معتقد است با این وضع اغلب اقشار جامعه از سفربا تورهای خارجی صرف نظر کرده اند.

تهیه ارز مسافرتی هم مشکل دیگری است

طبق اعلام معاون ارزی بانک مرکزی ارز مسافرتی برای مسیرهای نزدیک و کشورهای همسایه هزار دلار یا معادل آن به نرخ بانک مرکزی پرداخت می شود و برای مسیرهای دور نیز حد اکثر1500 دلار یا معادل آن در نظر گرفته شده است.اما "مهسا خطیب" به خبر نگار ما می گوید:" تهیه ارز مسافرتی به این آسانیها نیست.بطوریکه مسافران باید از 5 صبح در صف بایستند تا ساعت 10 صبح فروش ارز آغاز شود ، تازه روزانه فقط به 30 نفر اول صف ارز می دهند و علاوه بر این از 24 تا 48 ساعت قبل از پرواز اقدام به ارایه دلار می کنند. بقیه متقاضیان دست خالی می مانند و اگر نتوانند تا موعد مقرر ارز را برای تهیه ویزا به ما برسانند ما هم مجبور می شویم معادل آن را به ریال از آنها دریافت کنیم.اما ریالی که ما در آن ساعت دریافت می کنیم کجا و دلاری که صراف تا ساعتی بعد به ما می دهد کجا؟"

تداوم تخلف آشکار صرافی ها

طبق اخبار رسیده تا همین ساعت با گذشت 3 روز از آغاز اجرای سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز، هنوز بازار زیر بار اجرای دلار تک نرخی نرفته است و صرافی‌ها همچنان از خرید و فروش با نرخ‌های مصوب امتناع .

خبرگزاری مهر عنوان کرده است که بانک مرکزی سه روز است نرخ دلار را 1226 تومان بر روی سایت خود درج کرده است. صرافی ها هم نرخ مصوب بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند و نرخ فروش دلار را 1238 تومان و نرخ خرید را 1226 تومان اعلام می کنند اما از فروش ارز به این نرخ خودداری می کنند.

وضعیت اجرای سیاست دلار تک نرخی مبهم است و بر خلاف اظهارات مقامات دولتی، بازار ارز همچنان راه خود را ادامه می دهد، دولتی ها صرافی ها را مجاز کردند که با افزایش 5 درصدی نرخ فروش دلار خود نسبت به نرخ اعلامی بانک مرکزی، اجرای این سیاست را در بازار ارز کلید بزنند، اما صرافی ها آشکارا از اجرای این برنامه امتناع می ورزند.

این در حالی است که همین صرافی ها در صورتی که مشتری دلار به نرخ آزاد را تقاضا کند به راحتی هر میزان ارز آزاد را در اختیار وی قرار می دهند و نظارتی هم از سوی بانک مرکزی به این عملکرد صورت نمی گیرد. نهاد نظارتی بانک مرکزی حضور فعالی در برخورد با متخلفین ارزی ندارد، در صورتی که لازم است با پلمپ صرافی های متخلف، ساماندهی آنها را آغاز کند.

مشکلات یکی دو تا نیست

موافقت مجلس با فوریت طرح اصلاح ماده 48 قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای افزایش 5 درصدی قیمت بلیت هواپیما تقاضا را برای خرید بلیت هواپیما کاهش داده است.علاوه بر این مدیر عامل شرکت رجاء هم از افزایش 7 درصدی قیمت بلیط قطار در برخی مسیرها خبر دادو جالب این که خودش هم اظهار داشت حتی با این افزایش‌ اندک باز هم برای گروهی از مردم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 281

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 54