خدمات سایت


متن کامل خبر

جزئیات تورم آذر و عدم اعلام تورم دی !

آرشیو
ریشه بی‌نظمی در اعلام نرخ تورم به ماده 54 قانون برنامه برمی‌گردد چرا که در آنجا تکلیف اعلام شاخص‌های اقتصادی به مرکز آمار سپرده شده بود ولی با گذشت زمان عدم اعلام آمارها توسط این نهاد مجلسی‌ها تصمیم گرفتند بار دیگر اعلام نرخ تورم و سایر آمارهای اقتصادی را ...
1390/11/25 04:40:55 ق.ظ

با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن ماه هنوز بانک مرکزی و مرکز آمار قصد ندارند نرخ تورم دی ماه را اعلام کنند.

به گزارش فارس درحالی که روزهای پایانی بهمن ماه سپری می‌شود هنوز بانک مرکزی نرخ تورم مربوط به دی ماه را منتشر نکرده است.

اهمیت این مورد آنجا مشخص می‌شود که بانک مرکزی پیش از این طبق روال معاونت اقتصادی خود حداکثر یازدهم هر ماه نرخ تورم مربوط به ماه قبل را اعلام می‌کرد، اما در ماه‌های اخیر اعلام نرخ تورم با اما و اگرهایی همراه شده است.

ریشه بی‌نظمی در اعلام نرخ تورم به ماده 54 قانون برنامه برمی‌گردد چرا که در آنجا تکلیف اعلام شاخص‌های اقتصادی به مرکز آمار سپرده شده بود ولی با گذشت زمان عدم اعلام آمارها توسط این نهاد مجلسی‌ها تصمیم گرفتند بار دیگر اعلام نرخ تورم و سایر آمارهای اقتصادی را مشابه قبل به بانک مرکزی واگذار کنند.

از همین رو بانک مرکزی هر چند با رویه‌ای غیر اصولی نرخ تورم ماه‌های قبل را اعلام کرد ولی هنوز به همان روال سابق برنگشته است.

البته نگاهی به آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که این بانک بار دیگر به اعلام جزئیات شاخص‌های اقتصادی روی آورده است اما با کمی تأخیر اطلاعات و امار خود را منتشر می‌کند.

با استناد به آمارهای بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در آذرماه 1390 به 285.6 رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این تغییر در آبان‌ماه 1390 نسبت به ماه قبل آن 1.6 درصد افزایش یافته بود که شاخص مربوط به آذر بیانگر افزایش نسبت به آبان‌ماه است.

همچنین شاخص تورم در آذرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.4 درصد افزایش یافته است؛ طی 9 ماه اول سال جاری شاخص نرخ تورم نسبت به دوره مشابه سال قبل 21.5 درصد افزایش یافت.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم در آذرماه 1390 نسبت به 12 ماه منتهی آذرماه 1389 معادل 20.6 درصد شده است.

البته زمانی که شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد اعضای شورا اعلام کردند نرخ تورم در آذرماه به 20.6 درصد رسیده است.

هر چند این آمار به صورت رسمی در آن مقطع توسط مسئولان بانک مرکزی اعلام نشد ولی آمار مربوط به شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران حکایت این نکته دارد که نرخ اعلامی در زمان تصویب نرخ سود درست بوده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آذرماه 1390 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش داشته است؛ شاخص تورم در آذر در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است.

بیشترین میزان افزایش تورم متعلق به استان آذربایجان شرقی معادل 2.8 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم معادل 5صدم درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 1.5 درصد افزایش داشته است.

گروه‌های اصلی محاسبه شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، گاز، برق و سایر سوخت‌ها، اثاث و خدمات مورد نیاز در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه هستند.

خوارکی‌ها و آشامیدنی‌ها

با استناد به گزارش بانک مرکزی در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذرماه 1390 شاخص بهای این گروه در مقایسه با ماه قبل معادل 2.6درصد افزایش یافته است.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند سبزی‌های تازه معادل 21.9درصد، هندوانه 40.6درصد سیب درختی 5.3درصد، گوشت دام 9 دهم درصد، انواع برنج 1.5درصد، انار 12.4درصد، انگور 5.8 درصد، شیر پاستوریزه 3.1درصد، انواع پنیر 1.8 درصد، حبوبات 3.1درصد، انواع ماست 1.9درصد، شیرینی، شکلات و مربا و عسل 1.3درصد، گوشت مرغ 5 دهم درصد، چای خشک خارجی 2.2درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 1.1درصد، انواع خرما 2.8درصد، پسته 1.6درصد، انواع روغن‌های نباتی 3درصد، انواع کره 9دهم درصد، انواع ماهی آب‌های داخل و آب‌های شمال به ترتیب 3.2 و 1.1درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند مرکبات معادل 9.6 درصد، تخم‌مرغ 4.3درصد، کیوی 6.9درصد و انواع ماهی آب‌های جنوب 7دهم درصد کاهش داشته است.

بر همین اساس در آذرماه شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در قیاس با ماه مشابه سال قبل معادل 24.6درصد، افزایش را نشان می‌دهد.

در این گروه شاخص بهای خوراکی‌ها 24.8درصد، آشامیدنی‌ها 15.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.5درصد افزایش داشت.

گروه دخانیات

به گزارش فارس در آذرماه شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 7 دهم درصد افزایش داشت که این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای سیگار خارجی معادل یک درصد بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 3.2درصد افزایش داشته است.

پوشاک و کفش

براساس این گزارش طی آذرماه شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل 1.7درصد افزایش داشت که این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل 1.9درصد بود.

همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های انواع کفش معادل 1.1درصد، پارچه برای تهیه پوشاک 1.9درصد و اجرت دوخت و شست‌و‌شوی لباس 1.2 درصد افزایش داشت.

شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 23درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها

در ماه مورد گزارش شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایش معادل 1.5درصد همراه شده بود که این افزایش ناشی از بالا رفتن بهای ارزش اجاره مسکن شخصی معادل 1.8درصد بوده است.

همچنین شاخص اجاره بهای مسکن غیرشخصی معادل 1.8درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 9دهم درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مذکور 20.8درصد افزایش داشته است.

اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل یک‌ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های ظروف و لوازم آشپزخانه معادل 1.9 درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی 1.4 درصد و وسایل خانگی یک دهم درصد بوده است. همچنین شاخص بهای انواع فرش معادل 1.1درصد و منسوجات مورد استفاده در خانه یک درصد افزایش یافت.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 17.1درصد افزایش داشته است.

بهداشت و درمان

در آذرماه 1390، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.3 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزکشی معادل 1.5درصد و هزینه‌های بیمارستان 8دهم درصد، بود. در این ماه شاخص‌ بهای انواع دارو معادل 1.5درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بهای گروه بهداشت و درمان 18.9درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.6درصد افزایش نشان می‌دهد.

حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل 8دهم درصد افزیش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای کرایه مسافرت زمینی داخل شهر معادل 1.4درصد، اتومبیل سواری 7دهم درصد و تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی 5دهم درصد بوده است.

در آذرماه سال 1390 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل 33.1 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.3درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارتباطات

در آذرماه 1390، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل بدون تغییر بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات 1.5درصد افزایش داشته است.

تفریح و امور فرهنگی

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 1.6درصد افزایش داشت. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای انواع گل طبیعی معادل 10درصد و هزینه مسافرت با تور به خارج از کشور 9 دهم درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی 16درصد افزایش داشته است.

تحصیل

در آذرماه 1390، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 2دهم درصد افزایش یافت. افزایش فوق ناشی از بالا رفتن شهریه کلاس‌های تقویتی معادل 1.2درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل 16.1درصد افزایش داشته است.

رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل 1.1درصد افزایش داشت این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1.2درصد بود.

شاخص بهای غذای آماده جهت مجالس و مراسم نیز معادل 1.2درصد افزایش یافت؛ در آذرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل 17.7درصد افزایش داشته است.

کالاها و خدمات متفرقه

در آذرماه سال 1390، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.7درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 1.2درصد، هزینه‌های حقوقی و قانونی 3.2درصد و اجرت ساخت طلای 18عیار 9دهم درصد بوده است.

شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 20.9درصد افزایش داشته است.

آنچه در این گزارش خواندید جزئیات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران طی آذرماه 1390 بود اما نکته اینجاست که بانک مرکزی و مرکز آمار با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن‌ماه هنوز نرخ تورم دی‌ماه را اعلام نکرده‌اند.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 176

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72