خدمات سایت


متن کامل خبر

داستان بانکی که منحل شد/ پرونده

آرشیو
سناریوی انحلال بانک تات که از نه ماه پیش کلید خورده است به کجا خواهد رسید؟
1391/04/22 09:05:38 ق.ظ

هنوز خبر مربوط به فساد بانکی موسوم به « اختلاس سه هزار میلیاردی » سوژه اصلی گفت و گو شهروندان به حساب می آمد و جزییات آن چندان انتشار پیدا نکرده بود که ناگهان سازمان بازررسی کل کشور طی مکاتبه ای با بانک مرکزی خواستار تعطیلی دو بانک تات و گردشگری شد. درخواستی که حدود 9 ماه پس از مطرح شدن آن، به شکل جدی توسط مسئولان طی ماه های اخیر دنبال شد و در هفته ای که گذشت نیز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و خبر سازی های قابل توجه در این رابطه بودیم.
اگر چه انحلال بانک تات در هفته ای که گذشت خبر سازی های قابل توجه ای را به ثبت رساند اما شعله این اتفاق نخستین بار در سیزدهمین روز مهر سال 90 روشن شد
به طوریکه با انتشار خبری کوتاه اعلام شد در پی فعالیت های پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار ماجرای گروه آریا سازمان بازررسی کل کشور دستور تعطیلی دو بانک تات و گردشگری را صادر کرده است.
اگرچه در روزی که این خبر انتشار پیدا کرد برخی آن را شایعه ای بیش ندانستند اما حدود نه ماه بعد و در چهاردهمین روز تیر خبری انتشار پیدا کرد مبنی بر اینکه بانک مرکزی نام بانک تات را از لیست بانک‌ها حذف و نام بانک آینده را در لیست اسامی بانکهایی که مدیران آن دارای تائید صلاحیت از بانک مرکزی هستند، قرار داد.
پس از اینکه بانک مرکزی بانک تات را از لیست بانک های حذف کرد مدیر اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار آخرین وضعیت بانک‌ تات در بورس را اعلام کرد. امیرحمزه مالمیر در پاسخ به این سوال که بانک تات اخیرا اعلام کرده 29 تیرماه دو مجمع سالانه برگزار خواهد کرد، آیا از نظر سازمان بورس در این دو مجمع زمینه طرح ادغام بانک تات با دو موسسه دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: « در این دو مجمع خیر، چرا که در حالی هنوز اطلاعات مورد نیاز برای بررسی ادغام این بانک به سازمان بورس ارسال نشده که از طرفی دیگر بحث ادغام باید حتما در دستور جلسه مجمع فوق‌العاده باشد که چنین دستور جلسه‌ای مشاهده نمی‌شود. »
نگرانی از بابت وضعیت سهامداران بانک تات طی هفته های گذشته نیز به دفعات مطرح شده بود که معاون نظارتی بانک مرکزی وعده داد تکلیف سهامداران بانک منحل شده تات به زودی مشخص می‌شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی که در روزهای ابتدایی تیر عنوان کرد تکلیف سهامداران بانک منحل شده تات به زودی اعلام خواهد شد در روز چهار شنبه 21 تیر اعلام کرد بانک تات تابلوهای خود را 48 ساعته جمع کند. معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان آن که بانک تات لغو مجوز شده و مسئولان این بانک حق هیچ گونه فعالیت ندارند، گفت: این بانک باید ظرف مدت 48 ساعت آینده تمام تابلوهای خود را از سر در شعب جمع آوری کند.
درست یک ساعت پس از انتشار این خبر معاون نظارتی بانک مرکزی طی گفت و گوی دیگری به صراحت عنوان کرد بانکی به نام تات نداریم و هشدار بانک مرکزی را به گوش مسئولان 3 بانک و موسسه رساند. ابراهیم درویشی با بیان اینکه بانک تات لغو مجوز شده است، اظهارداشت: این بانک دیگر حق هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و مسئولان این بانک لغو مجوز شده موظفند تابلوی این بانک را از سردر شعب خود بردارند و تابلو بانک آینده را نصب کنند. وی افزود: به موجب تبصره 3 و 4 ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه هرگونه دخل و تصرف در منابع و اموال این بانک در حکم تصرف اموال عمومی محسوب می‌شود.معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر بانکی به نام بانک تات وجود ندارد.
نکته ای که معاون نظارتی بانک مرکزی برای سومین بار طی یک روز مطرح کرد و گفت: « بانک لغو مجوز شده تات، حق انجام هیچگونه عملیات بانکی را ندارد. » ابراهیم درویشی افزود: « با توجه به این که به موجب رای هیات انتظامی بانکها مجوز فعالیت بانک تات لغو شده است، تحت این عنوان ،حق انجام هیچ‌گونه فعالیت از جمله دریافت سپرده و عملیات بانکی را ندارد. » معاون نظارتی بانک‌مرکزی خاطرنشان کرد: « مسئولان بانک‌ تات موظفند هر چه سریع‌تر برای برداشتن تابلوهای این بانک- که مجوز فعالیت آن لغو شده است- اقدام کنند. »
با توجه به اینکه هنوز شعب بانک تات به ادامه فعالیت های خود مشغول هستند و حتی در نشست درج پارسی در مقابل میزی که وزیر ارشاد نشسته بود پرچم این بانک قرار گرفته بود ، باید منتظر ماند و دید سناریوی انحلال بانک تات که از نه ماه پیش کلید خورده است به کجا خواهد رسید.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




دو برادر به اتهام سرقت 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در 12 ثانیه، دستگیر شدند image دو برادر به اتهام سرقت 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در 12 ثانیه، دستگیر شدند 1403/02/28

دو برادر، به اتهام سرقت حدود 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در تنها 12 ثانیه بازداشت شدند. این دو برادر که «جیمز» و «آنتون پرایر-بوئنو» نام دارند، در دانشگاه MIT، ریاضیات و علوم کامپیوتر خوانده‌اند و از مهارت‌های خود که برای بهره‌برداری از شبکه بلاکچین اتریوم استفاده کرده‌اند. آن‌ها به کلاهبرداری و تبانی برای ارتکاب پولشویی متهم شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 12

قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشورهای مختلف image قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشورهای مختلف 1403/02/23

به گفته ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA)، این قدرتمندترین طوفان خورشیدی 20 سال گذشته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 143

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 396