خدمات سایت


متن کامل خبر

احتمال تعطیلی مجدد تهران

آرشیو
معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: پدیده وارونگی هوا كه موجب آلودگی هوای تهران شده تا اواسط هفته آینده ادامه دارد. در صورت لزوم احتمال تعطیلی مجدد وجود دارد و اگر ...
1389/09/11 12:25:01 ب.ظ

علیرضا مصداقی نیا امروز در نشست خبری مسئولان وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا در دفتر وزیر بهداشت افزود: پدیده آلودگی هوا به تدریج از دهه 1970 در دنیا مطرح شد و مرگ و میرهای بالای ناشی از این پدیده باعث شد بسیاری از كشورها به دنبال اجرای برنامه‌های زیربنایی برای كنترل این پدیده بیفتند و بسیاری از كشورهای پیشرفته نیز توانسته‌اند به تدریج این پدیده مخل سلامت مردم را كنترل كنند.

وی ادامه داد: برخورداری از هوای پاك اكنون یكی از شاخص‌های توسعه یافتگی كشورهاست و به همین علت در بسیاری از كشورها قوانین دقیقی با عنوان قانون هوای پاك دارند كه مانند قانون آب سالم همه دستگاههای اجرایی مرتبط را ملزم به رعایت یكسری اصول و استانداردها می‌كند.مردم نیز در این زمینه آگاهی پیدا می‌كنند تا یكسری اصول را رعایت كنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در كشور ما هم طرح‌های مختلف هم در سطح دولت و هم در سطح مجلس برای كنترل آلودگی هوا تصویب شده اما به علل مختلف از جمله انجام نشدن وظایف برخی دستگاهها باعث شده نتوانیم به همه اهداف این برنامه‌ها برسیم.

مصداقی‌نیا افزود: آلودگی هوا هم بر سلامت انسانها تأثیر منفی زیادی دارد و هم آثار سوء و شدید اقتصادی دارد مانند از بین رفتن ساختمانها و به خصوص سازه‌های فلزی كه متأسفانه در این زمینه زیاد صحبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: آلودگی هوا در یك منطقه ممكن است باعث بروز باران های اسیدی در منطقه دیگر بشود اما ما متأسفانه از این نظر بررسی دقیقی در كشور نداریم.

وی گفت: با این وجود مدتی است كه كمیته تخصصی بررسی آثار آلودگی هوا بر سلامت در وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت تشكیل شده كه معاون بهداشتی، معاون پژوهشی كه اتقاقاً فوق تخصص ریه هم هست و رئیس دفتر وزیر بهداشت كه متخصص بیماری‌های قلبی است و رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اعضای این كمیته هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: این كمیته هر روز آخرین وضعیت آلودگی هوا را به وزیر بهداشت منعكس می‌كند و وزیر بهداشت نیز به صورت روزانه یا در زمان‌های مشخص این گزارش را به رئیس جمهوری منتقل می‌كند.

وی گفت: بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت وضع كیفیت هوا با جمع‌بندی همه شاخص‌ها به صورت چند درجه مشخص شامل درجه خوب، متوسط، ناسالم برای گروه‌های خاص، ناسالم برای عموم مردم، خیلی ناسالم و خطرناك درجه بندی می‌شود. این شاخص و درجه بندی مطابق استاندارد جهانی است كه مورد قبول همه مجامع معتبر قرار دارد و بر اساس این شاخص‌ها هوای تهران طی روزهای گذشته در شرایط «خیلی ناسالم» بوده است.

اعلام این درجه بندی برای شاخص آلایندگی هوا از سوی وزارت بهداشت در حالی است كه سازمان محیط زیست و مركز اطلاع رسانی آلودگی هوا از شاخص سالم، هشدار، اضطرار و بحران برای اطلاع رسانی درباره آلودگی هوا استفاده می‌كند كه با درجه بندی وزارت بهداشت متفاوت است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مهمترین عوامل آلودگی هوا در تهران عبارتند از مونوكسید كربن، مواد معلق و ذرات ریز آلاینده موجود در هوا، اكسیدهای ازت و ازن كه اكثر آنها در روزهای گذشته در تهران از حد مجاز بالاتر بوده است.

مصداقی نیا اضافه كرد: علت بروز آلودگی هوا در تهران یكی مسائل انسان ساز مانند استفاده زیاد از خودروها و سوختهای فسیلی در منازل و صنایع است، همچنین ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و علت بعدی آن پدیده طبیعی وارونگی هواست كه هر سال در فصل پاییز و زمستان دچار آن می‌شویم و باعث می‌شود هوا نتواند تهویه شود و تخلیه آلودگی ها را نداشته باشیم.

وی گفت: در كنار این مباحث وجود كوه‌ها و ارتفاعات در اطراف شهرها نیز باعث می‌شود تبادل هوا به خوبی انجام نشود و این پدیده تشدید شود.

وی افزود: در این شرایط لازم است مردم آگاه باشند كه هیچ كس بیشتر از خودشان نمی‌تواند به آنها كمك كند، مردم باید خودشان تصمیم بگیرند از خودروهای شخصی كمتر استفاده كنند، بیماران تنفسی، قلبی، سالمندان تا جای ممكن از خانه بیرون نیایند یا به مناطق خوش آب و هوا تر بروند.

وی در پاسخ به این پرسشی كه آلودگی هوا تا كی ادامه دارد و آیا احتمال تعطیل مجدد وجود دارد گفت: انتظار می رود تا اواسط هفته آینده دچار پدیده اینورژن یا وارنگی هوا در تهران باشیم و در صورت لزوم احتمال اعلام تعطیل مجدد وجود دارد و اگر لازم باشد، درخواست تعطیلی مجدد را به دولت ارائه می‌كنیم. از رسانه‌ها هم می‌خواهیم در این ایام بیشتر در این زمینه برای مردم اطلاع رسانی كنند.

مصداقی نیا گفت: عامل اصلی آلودگی هوا در تهران وسایل نقلیه و خودروها هستند كه متأسفانه تعداد زیادی از آنها استاندارد نیستند ضمن اینكه هنوز بنزین های مورد استفاده در این خودروها از نظر گوگرد آلوده هستند و تولید آلایندگی می‌كنند و اگر در این روزها تعطیلات را نداشتیم و تعداد زیادی از مردم به مسافرت نمی‌رفتند حتماً مشكلات بیشتر بود به هر حال كم كردن جمعیت تهران یكی از روشهای كنترل در چنین شرایطی است.

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا قانون برای كنترل عوامل آلودگی هوا نقص ندارد و آیا لازم نیست قوانین اصلاح و سختگیرانه تر شود، گفت: برنامه جامع آلودگی هوا در دولت وجود دارد، یكی از اهداف این برنامه استاندارد سازی خودروها و سوختهای تولید داخل است تا با بهره‌گیری از استانداردهای مناسب كمتر هوا را آلوده كنند و اگر این اقدام صورت گیرد میزان زیادی از آلودگی هوا كم می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای توسعه حمل و نقل عمومی هم از جمله مواد این برنامه است، بنابراین ضعف قانون و برنامه نداریم، مهم اجرای برنامه هاست.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54