خدمات سایت


متن کامل خبر

جزييات پرونده فوتباليست دوپينگي که تبرئه شد

آرشیو
رييس کميته پزشکي فدراسيون با اعلام جزييات پرونده محمد ايران‌پوريان که از اتهام دوپينگ تبرئه شد، توصيه‌هاي ويژه‌اي براي بازيکنان حرفه‌اي داشت.
1392/04/23 12:58:13 ب.ظ

دکتر احمد هاشميان درباره جزييات پرونده محمد ايران‌پوريان که به تازگي از اتهام دوپينگ تبرئه شده، اظهار کرد: آزمايش ايران‌پوريان خرداد مثبت اعلام شد اما پيش از آن، آزمايشگاه از ما درباره‌ي اين بازيکن استعلام کرد که آيا او سابقه درخواست فرم معافيت درمان (TVE) داشته يا خير. آن زمان با بازيکن تماس گرفتيم و اين مساله را از او جويا شديم که آيا فرم درخواست معافيت درمان را ارايه داده که به دست ما نرسيده باشد. او در پاسخ گفت که تنها دارويي که مصرف مي‌کند قطره چشم است که به دليل حساسيت مصرف مي‌کند.
به گزارش ايسنا ، وي ادامه داد: طبق قانون مصرف قطره چشم نيازي به ارسال فرم معافيت درمان ندارد. به اين ترتيب به آزمايشگاه اعلام کرديم که چنين درخواستي نبوده و آزمايشگاه هم اعلام کرد که دوپينگ بازيکن با ماده «تردمينولون» مثبت است. بلافاصله بازيکن را با تعليق موقت مواجه کرديم و از او خواستيم که در جلسه دفاعيه شرکت کند. ايران‌پوريان در آن جلسه تاکيد کرد که هيچ دارويي مصرف نکرده و حتي از مکمل هم استفاده نکرده است. او هم‌چنين در جلسات بعدي و کميسيون بدوي هم همين دفاعيات را مطرح کرد.
هاشميان ادامه داد: ايران‌پوريان در طول جلسات مدام تاکيد مي‌کرد که تمام داروها را زير نظر پزشک تيم مصرف مي‌کرده و هيچ شک و شبهه‌اي ندارد که از داروي غيرمجاز يا مکمل استفاده کرده باشد. ادعاي او تا جايي بود که درخواست کرد نمونه B او آزمايش شود تا اگر اشتباهي شد مشخص شود. نمونه B ايران‌پوريان هم مثبت بود ولي اعضاي کميسيون به وي از کميته پزشکي خواستند که ادعاي بازيکن را بررسي کند چون براي آنها مسجل شده بود که بازيکن قصد فريب ندارد.
رييس کميته پزشکي فدراسيون فوتبال ادامه داد: بر اساس موارد معمول پزشکي چنين استنباطي نداريم که قطره تردمينوولون وقتي وارد بدن مي‌شود طوري جذب شود که در ادرار فرد ديده شود. با توجه به ماموريتي که کميسيون بدوي بر عهده ما گذاشته بود از متخصصان خواستيم تا موضوع را بررسي کنند. در نتيجه به گزارش‌ها و مقالاتي برخورديم که در سطح دنيا منتشر شده بود و نشان مي‌داد که مصرف بيش از حد اين قطره مي‌تواند در ادرار شناسايي شود. در نهايت با توجه به اين مقالات و اثبات صداقت بازيکن و از آن‌جايي که مصرف قطره چشمي به فرم معافيت درمان نياز ندارد، ايران‌پوريان از اتهام دوپينگ تبرئه شد.
وي افزود: طولاني شدن بررسي پرونده به دليل همين تحقيقات بود. چون در بحث مبارزه با دوپينگ در سطح دنيا با چنين موضوعي برخرد نکرديم اين پرونده را به سازمان جهاني مبارزه با دوپينگ و فيفا ارسال کرديم که آنها هم در جريان قرار بگيرند.
دکتر هاشميان در ادامه بر اساس پرونده بررسي شده مذکور چند توصيه براي فوتباليست‌هاي حرفه‌اي داشت: بازيکنان بايد از اين پرونده چند درس بگيرند. نخست آن‌که بازيکني به هيچ عنوان از مکمل‌هاي خارج تيم استفاده نکرده بود که اين مساله حاشيه امني براي او ايجاد کرده بود. دوم اين‌که بازيکني همه داروها را زير نظر پزشک تيم مصرف کرده که مويد رفتار حرفه‌اي اوست. سومين نکته صداقت بازيکن در تمام مراحل است. او با وجود آن‌که خود را در معرض محروميت دو ساله مي‌ديد هرگز حاضر نشد افراد ديگري را متهم کند و تقصير را گردن سايرين بيندازد. او تاکيد داشت که دارويي را خارج از نظر پزشک مصرف نکرده و پزشک تيم هم داروي غيرمجازي را به او تزريق نکرده است. اين صداقت براي اعضاي کميسيون به وي کاملا قابل درک بود.
وي ادامه داد: از فوتباليست‌ها خواهش مي‌کنيم که اگر بيماري مزمن دارند و ناچارند دارويي را به مدت طولاني مصرف کنند حتما اين مساله را در معاينات پيش از فصل به پزشک خود اطلاع دهند تا در پرونده آنها ثبت شود.
هاشميان در پايان گفت: در حال حاضر چند نمونه مربوط به ديدار پلي‌آف در اختيار داريم که به آزمايشگاه ارسال کرده و منتظر دريافت نتيجه هستيم.
منبع : ورزش 3
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1178

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 777

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2553

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2905

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3002

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3161

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3035

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4064