دانستن این نکات ساده برای دیگر افراد خالی از لطف نیست و کمک زیادی به بالا بردن کیفیت عکس های آن ها می کند . اگر به عکاسی علاقه دارید و می خواهید حرفی برای گفتن داشته باشید و یا مانند خیلی از افراد در تفریح , گردش و . . . با دوربین تان از خود و مناظر اطراف عکس بگیرید , با رعایت این نکات از اشتباهات ابتدایی که ممکن است برای تان گران تمام شود , دوری کنید .
۱. درس اول :
پس از هر عکس برداری از سوژه تان , عکس ها را ذخیره و حافظه خود را فرمت نمایید .
همین مورد که حافظه داخل دوربین پر شده و باید حافظه را تعویض نمایید , به اندازه کافی آزار دهنده هست , چه برسد به اینکه درون کیف خود نگاه کنید و ببینید که دیگر حافظه ی خالی برای تان باقی نمانده است . فکر جالبی نیست که بخواهید وقت خود را تلف کنید , عکس ها را اسکرول کرده و ازمیان آنها تعدادی را برای افزایش فضا پاک کنید . این “اذیت شدن” را به جان بخرید و عکس های گرفته شده را پس از هر بار عکس برداری به سیستم تان انتقال و در آن نگاه داری کنید و پس از آن حافظه تان را فرمت کنید و آن را برای استفاده های بعدی آماده کنید .
۲. درس دوم :
ذخیره سازی با فرمت raw .
ممکن است بیشتر سوژه هایی که عکس برداری ( یا به اصطلاح عکاسان Shoot ( شات) ) می کنید و آن را مستقیما از دوربین تان با فرمت JPEG می گیرید , دقیقا همان چیزی باشد که شما می خواهید ولی زمانی که بر اثر اشتباه در نور دهی و یا بالانس , عکسی را خراب کرده باشید به سادگی بیشتری می توانید عیب آن را تصحیح کنید ( توسط نرم افزار های ویرایشی) تا نسبت به فرمت JPEG .
ریسک نکنید , تا جایی که ممکن است با فرمت rawعکس برداری نمایید .
۳. درس سوم :
با نوزادان کنار بیایید .
اگر قصد عکس برداری از نوزادی با چشمانی خیره به دوربین را دارید ولی طبق طبیعتش زود به خواب می رود , صبر کنید تا خودش بیدار شود , تغذیه شود , عوض شود و باد گلوی خود را خارج کند , در غیر این صورت , فریاد گوش خراش و گریه ی نوزاد را می بینید . این نکته در حالت بالعکس هم صادق است , اگر نوزاد کاملا هوشیار است و شما می خواهید از خواب او عکس برداری کنید , باید تا زمان خواب یا ” چرت ” های روزانه ی وی صبر کنید .
این راهکاری برای چگونگی راه آمدن با نوزادان است .
۴. درس چهارم :
استفاده از لنز های سریع .
این گونه لنز ها , حداکثر بزرگی دهانه ی ورودی را دارند و البته گران تر نیز هستند . این لنز ها نور بیشتری را وارد می کنند و به شما نیز این اجازه را می دهند از اجسام در حال حرکت بدون مشکل خاصی عکس بگیرید ( لنز , این اجسام را ثابت می کند ) همینطور این امکان را به شما می دهد که هنگام لرزش دوربین و در کمترین نور ممکن هم عکس خوبی بگیرید . حتی اگر دوربین شما حساسیت بالایی دارد و می خواهید از صحنه ای ورزشی یا هر چیزی با کمترین میزان نور با این نوع لنز ها عکس برداری کنید لازم به تعویض لنز نیست . در چنین وضعیتی , استفاده از یک لنز با حداکثر باز بودن دهانه ( مثلا استفاده از f/5.6 به جای f/2.8 ) , می تواند نتیجه عکس را از تصویری ضعیف , تیره , مه آلود به تصویری حرفه ای با جزئیات کامل تبدیل کند .
۵. درس پنجم :
هرچی مدل روشن تر , جذاب تر .
بیشتر استدیوهای عکاسی دارای فلش (چراغ) هایی هستند که به شما این اجازه را می دهند نور را آبشاروار از بالا روی سوژه تان بتابانید . این لامپ ها این اجازه را نیز به شما می دهند که با موقعیت لامپ ها عالی ترین بالانس بین روشنایی و تاریکی را بدست آورید . تنها مشکل این است که این لامپ های پر قدرت اغلب بعد از دقایقی از استفاده , بسیار داغ می شوند . به جز آنکه بخواهید مثلا از گل های حساس یا یک مدل حرفه ای از شکلات ( منظور طرح های تبلیغاتی ست ) عکس برداری کنید , استفاده از این لامپ ها خیلی ضروری نیست . اما شما باید در استفاده صحیح و قرار گیری مناسب آن ها دقت لازم را به کار گیرید . بعد از اینکه فلاش ها را خاموش نمودید به آن ها تا زمان خنک شدن شان دست نزنید و همینطور از نزدیک کردن اجسام قابل اشتعال و ذوب شونده به آن ها خودداری کنید .