خدمات سایت


متن کامل خبر

بازگشت دوباره منوی استارت به ویندوز، چرا؟

آرشیو
صفحه استارت ویندوز 8 قطعاً مزایایی دارد، بااین‌حال منوی استارت قدیمی و آشنای ویندوز از نظر بسیاری کاربران هنوز هم بهترین راه دسترسی به همه برنامه‌ها و تنظیمات است.
1393/06/11 10:41:46 ق.ظ

در نسخه‌های بعدی ویندوز شاهد بازگشت منوی استارت خواهیم بود

مایکروسافت قصد دارد در نسخه آتی ویندوز، از قرار معلوم ویندوز 9 یا «آستانه» Threshold، منوی استارت را احیا نماید. پرسش اساسی این است که با وجود «صفحه» استارت در ویندوز 8 که نقش اولین و آخرین مرجع را ایفا می‌کرد، آیا جایی برای «منو»ی استارت می‌توان متصور شد؟ جواب مثبت است، دست‌کم به نظر بسیاری از کاربران. خیلی‌ها هنوز هم منوی استارت را کارآمدتر از صفحه استارت می‌دانند، علی‌الخصوص روی رایانه‌های قدیمی.

بگذارید این‌گونه سرآغاز سخن را بگشاییم که صفحه استارت مورد انزجار برخی کاربران نیست، به نظر از قابلیت‌های ویژه‌ای نیز برخوردار است، از این میان می‌توان به «کاشی‌های زنده» اشاره کرد؛ چه کسی بدش می‌آید ایمیل‌ها، اخبار و سایر مطالب تازه را در یک نگاه از نظر بگذراند؟ مشکلی که با صفحه استارت داریم این است که نمی‌تواند نقطه شروع خوبی برای استفاده از برنامه‌ها باشد.

در مرحله نخست، هر برنامه‌ای که روی ویندوز 8 نصب می‌شود، کاشی یا کاشی‌های اختصاصی خود را در صفحه استارت ایجاد می‌کند. طبیعی است که با بالا رفتن شمار برنامه‌های نصب شده، صفحه استارت نیز وسیع‌تر می‌گردد. به همین آسانی این صفحه پر از کاشی‌هایی می‌شود که پیدا کردن برنامه موردنظرتان را دشوار می‌سازد.

این موضوع از سوی مایکروسافت تصحیح گردید و این‌بار هر برنامه‌ای که نصب می‌شد، یک کاشی در صفحه «برنامه‌ها» Apps و نه صفحه استارت می‌ساخت. این یعنی برای فرستادن یک برنامه خاص به صفحه استارت، می‌بایست در میان خیل برنامه‌های نصبی به شکار بپردازید.

هیچ‌کدام از این روش‌ها کارآمد نبودند. فقط درصورتی‌که گروه‌ها و کاشی‌های صفحه استارت را مرتباً منظم و سازمان‌دهی می‌کردید، می‌توانستید (باز هم با زحمت) به برنامه مدنظر برسید. به همین صورت، یافتن یک تنظیمات یا گزینه خاص، کار طاقت‌فرسایی بود. می‌بایست پیش خود به این نتیجه می‌رسیدید که تنظیم درخواستی در صفحه تنظیمات رایانه است یا کنترل پنل و یا هردو. پیدا کردن موارد موردنظر هم کار دشوار و مسئله‌سازی بود.


حتماً خیلی‌ها الآن می‌گویند می‌توانید با یک جستجوی ساده و تایپ اسم برنامه، تنظیم یا فایل مورد نظر به آن دست می‌یابید. درست است؛ این موضوع در برخی موارد چاره‌ساز است. بااین‌وجود، زمانی‌که نام دقیق آیتم موردنظر را نمی‌دانید، در پیدا کردن آن به مشکل می‌خورید. به عبارت دیگر، «سرزدن» به صفحه استارت کار لذت‌بخشی است، اما اگر من باشم نمی‌خواهم آن‌جا «زندگی» کنم.

برعکس چیزی که در صفحه استارت می‌بینیم، منوی استارت احساس «خانه» خود آدم را دارد. از دسکتاپ یا دقیق‌تر بگوییم از منوی استارت، هر کاری می‌توانید بکنید. به‌راحتی و با چند کلیک ساده به برنامه مدنظر می‌رسید. می‌توان به پوشه‌های پراستفاده‌ای نظیر «اسناد»، «تصاویر» و «دانلودها» دسترسی داشت. می‌توان مستقیماً به کنترل پنل پرید، به بخش «چاپگرها» رفت یا «اجرا» Run و بسیاری دستورات دیگر را اجرا کرد. منوی استارت جمع‌و‌جور و کارامد است، به همین دلیل محلی است که به هنگام نیاز در ویندوز ناخودآگاه به آن‌جا می‌رویم. از یک جنبه کلیدی دیگر، منوی استارت نسبت به صفحه استارت سرتر است. موقعیتی را درنظر بگیرید که در دسکتاپ ویندوز 7 می‌خواهید یک برنامه را باز کنید، مثلاً فتوشاپ که دارای یک میانبر در منوی استارت است. خیلی ساده روی دکمه استارت کلیک کرده، پوشه برنامه را باز می‌کنید و میانبر را انتخاب می‌کنید؛ ساده و سریع. همین موقعیت را روی ویندوز 8 در نظر بگیرید که فاقد منوی استارت است. به‌دلیل این‌که فتوشاپ از برنامه‌هایی است که کم‌تر با آن کار می‌کنید، هیچ میانبری از آن در دسکتاپ یا نوار وظیفه ندارید. برای باز کردن این برنامه می‌بایست ابتدا صفحه استارت را باز کنید، پس از آن باید به محل کاشی فتوشاپ برسید و روی آن کلیک کنید، از آن‌جا، ویندوز شما را باز به دسک‌تاپ بازمی‌گرداند تا این برنامه اجرا شود. همان‌طورکه مشاهده کردید در سناریوی نخست هرگز از دسکتاپ خارج نمی‌شوید، ولی در سناریوی دوم، مجبور هستید جهت دسترسی به صفحه استارت و باز کردن یک برنامه دسکتاپی، دسکتاپ را ترک کنید که در عین حال باز شما را به نقطه آغاز برمی‌گرداند. این کار به‌صرفه نیست. مسئله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که در صفحه استارت کاشی فتوشاپ نباشد. دراین‌صورت، می‌بایست به صفحه برنامه‌های ویندوز رفته و روی آن کلیک کنید. بله، می‌توانید به‌راحتی با نوشتن اسم برنامه در صفحه استارت آن‌را بیابید. اما اگر نمی‌خواهید به سراغ صفحه‌کلید بروید چه‌طور؟ اصلاً موقعیتی را فرض کنید که برنامه موردنظر فتوشاپ نباشد و به جای آن به دنبال یک برنامه گرافیکی باشید که اسمش اصلاً یادتان نمی‌آید. در این وضع، مجبور به حدس اسم برای جستجوی آن در صفحه استارت یا برنامه‌ها می‌شوید. با‌توجه به محبوبیت و مقبولیت برنامه‌های ثالثی که منوی استارت را جایگزین صفحه استارت می‌کنند، سایر کاربران ویندوز هم احتمالاً انتظار بازگشت منوی قدیمی و آشنای استارت را دارند. از طرفی، برنامه‌هایی نظیر «پوکی» Pokki، «کلسیک شل» Classic Shell، «رترو یوآی» RetroUI و «استارت8» Start8 که تجربه استفاده از منوی استارت روی ویندوز 8 را بازسازی کرده‌اند. این برنامه‌ها جای خود را میان بسیاری از کاربران ویندوز 8 باز کرده‌اند. بعید است افراد فقط به خاطر ظاهر آشنای منوی استارت خواهان بازگشت آن باشند، بلکه ترجیح آن‌ها به خاطر کارآمدی آن است.
این نکته را نیز نباید از خاطر برد که منوی استارت آن‌چنان هم کامل و بی‌نقص نیست. خیلی راحت می‌تواند به محلی شلوغ و درهم از پوشه‌ها و میانبرها تبدیل شود. هرچه بیش‌تر نصب کنید، منوی «همه برنامه‌ها» All Programs به‌هم‌ریخته‌تر می‌شود و وضعیت وقتی بدتر می‌شود که زیرپوشه و میانبر برای مواردی که اصلاً به کار نمی‌آید به این آشفته‌بازار افزوده می‌شود. در ویندوز 7، این موضوع باعث می‌شد برای جستجوی پوشه یا میانبری که می‌خواستید دائم پایین، پایین و پایین‌تر بروید. قبلاً به مایکروسافت توصیه کرده بودیم که ابزاری ایجاد کند تا کاربر بتواند به آسانی پوشه «برنامه‌ها»ی این منو را مرتب و سامان‌دهی نماید. این ابزار می‌تواند یک روش کار گام به گام برای کاربران تازه‌کار و یک روش پیشرفته‌تر برای حرفه‌ای‌ها داشته باشد. برنامه‌ای تحت عنوان «استارت منو مرتب» Tidy Start Menu قبلاً بخشی از این کار را انجام می‌داد، ازاین‌رو از مایکروسافت انتظار می‌رود برنامه‌ای مشابه ساخته دست خودش را در ویندوز ارائه کند. با‌توجه به تصاویر انتشار یافته از منوی استارت درنظر گرفته‌شده برای ویندوز9، این منو هم کارکردهای منوی قدیمی استارت را خواهد داشت و کاربری‌های هم صفحه استارت را. از این رهگذر می‌توانید به همه نرم‌افزارهای دسکتاپی و تنظیمات و نیز برنامه‌های ویندوزی و کاشی‌ها در یک مکان دسترسی داشته باشید. دیگر در دو محیط مختلف پاس داده نمی‌شوید. به نظر می‌آید این تصمیم مایکروسافت خوب جواب خواهد داد. چنانچه مایکروسافت از عهده این کار برآید، توانسته منوی استارت را از رگ و ریشه‌های قدیمی خود کنده و به سمت چیزی قوی‌تر و (امیدواریم) کاربرپسندتر هدایت نماید.
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد image نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد 1403/02/09

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، موسوم به ایران اکسپو ۲۰۲۴ توسط رئیس جمهور افتتاح شد. ایرانسل نیز در این رویداد حضوری پررنگ و جدی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور image مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور 1403/02/09

علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی به کشور خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد image گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد 1403/02/09

گوگل اعتقاد دارد که وزارت دادگستری شواهدی مبنی بر عملکرد ضدرقابتی کسب‌وکار آن‌ها ارائه نکرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 29