خدمات سایت


متن کامل خبر

برای موتور جستجوگر «یوز» چند میلیارد هزینه شده است؟

آرشیو
«یوز» جدیدترین نامی است که به فهرست نام موتورهای جست‌وجوی ملی اضافه و گفته شد که اولین موتور جست‌وجوی رسمی کشور است. اگرچه در این زمینه «پارسی‌جو» و «گرگر» سابقه قدیمی‌تری دارند.
1393/12/04 03:18:46 ب.ظ

امتیاز به مطلب 28 نفر

برای موتور جستجوگر «یوز» چند میلیارد هزینه شده است؟

فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات - ایسنا نوشت:

«یوز» جدیدترین نامی است که به فهرست نام موتورهای جست‌وجوی ملی اضافه و گفته شد که اولین موتور جست‌وجوی رسمی کشور است. اگرچه در این زمینه «پارسی‌جو» و «گرگر» سابقه قدیمی‌تری دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، گفته شده است که هدف از طراحی جست‌وجوگرهای داخلی رقابت با سایتی مثل گوگل که بر اساس گزارش الکسا پربیننده‌ترین سایت در ایران است، نبوده بلکه این موتورها به موازات گسترش شبکه ملی اطلاعات که از مهمترین طرح‌های وزارت ارتباطات است، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

بر اساس گفته‌های نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - می‌توان گفت افزایش حجم خط و زبان فارسی در فضای اینترنت از دیگر فایده‌های جست‌وجوگرهایی است که اتفاقا برای جست‌وجوی اطلاعات بومی کاربرد بیشتری دارند.

از سوی دیگر برات قنبری - معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات - معتقد است که بدون وجود موتورهای ایرانی، نهضت تولید محتوا و نرم‌افزار به شکل درستی پیش نخواهد رفت.

اگرچه تاکنون «گرگر» و یا «پارسی‌جو» چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفته‌اند و همچنان تمایل مردم برای مراجعه به موتور گوگل بیشتر است، اما وزیر ارتباطات معتقد است که در ابتدا باید توقع خود ار از چنین موتورهایی مشخص کنیم.

محمود واعظی توقع دارد که این موتورهای جست‌وجو بتوانند بخشی از نیازمندی‌های مردم را از طریق توانمندی داخلی تامین کنند، وی انتظار دارد که مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جست‌وجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه می‌دهد.

این امر در صورتی میسر می‌شود که سرعت جست‌وجوگرهای ایرانی نسبت به دیگر جست‌وجوگرها بالاتر باشد که البته این سرعت بالا نیز قرار نیست با محدود کردن گوگل به دست بیاید، بلکه لازم است در راستای آن پهنای باند داخلی نیز افزایش پیدا کند.

همانطور که وزیر ارتباطات نیز در سخنان خود درباره «یوز» به آن اشاره کرد، موتورهای جست‌وجوی ایرانی باید در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند و البته با توجه به اینکه نمایش محتوای فارسی هدف از ایجاد این موتورهای جست‌وجوست لازم است در ابتدا، حجم محتوای فارسی نیز افزایش پیدا کند.

اگرچه اطلاع دقیقی از اینکه پیش از این راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی «گرگر» یا «پارسی جو» چقدر هزینه‌بر بود در دست نیست، اما معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات در مراسم رونمایی از موتور «یوز»، اعلام کرد که ساخت این جست‌وجوگر ایرانی تاکنون هزینه‌ای 7 میلیارد تومانی را برای این وزارت‌خانه داشته است.

در هر حال کارشناسان برنامه‌نویسی اعتقاد دارند که ساخت و کار کردن برروی یک موتور جست‌وجو بسیار سخت و گران است و کشورها تنها در صورتی می‌توانند در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه کنند.

بر این اساس و با توجه به گفته‌های قنبری به نظر نمی‌رسد که 7 میلیارد تومان همه هزینه‌ای باشد که دولت قرار است صرف ساخت و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو کند بلکه کشور نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 170 میلیارد تومانی در پروژه‌های جویشگر ملی دارد.

اما اگر 170 میلیارد به نظر هزینه زیادی برای ساخت موتورهای جست‌وجو است، بر اساس گفته معاون وزیر ICT، هزینه‌ای که امروز بابت راه‌اندازی موتور جست‌وجوهای ملی صرف می‌شود در برابر پولی که برای خرید پهن باند از خارج هزینه پرداخت می‌شود مبلغ ناچیزی است.

درنهایت اگرچه در مقایسه با سایر هزینه‌های وزارت ارتباطات ممکن است 170 میلیارد تومان، پول کمی به حساب بیاید، اما با توجه به اینکه این مبلغ به هرجهت رقم بالایی به حساب می‌آید، انتظار می‌رود در آینده نزدیک بتوان نتجیه هزینه کرد این پول را در بهبود وضعیت موتورهای جست‌وجوی داخلی دید.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

سعید
(1393/12/05)
این یک مساله کارشناسی است ، احساسی و سیاسی نیست . گوگل تا الان میلیاردها دلار هزینه هوشمندسازیش و کاربردی بودن برای سراسر جهان کرده و حتی مایکروسافت و یاهو هم توان رقابت با اون رو ندارند . هیچ کشور پیشرفته ای هم حتی فکر ساختن موتور جستجو بومی رو نکرده . چرا وارد رقابت از پیش باخته بشه ؟ با صرف هزینه گزافی که میتونه صرف آموزش یا بهداشت بشه . شما از قیافه اش خوشت اومده من با دیدن شیوه کارش فقط حرص خوردم 7 ملیارد 7 ملیون هم پول زیادیه براش . میخوای متوجه بشی ، یک کلمه یکسان مثلا قیمت دوربین دیجیتال رو در هر دوشون جستجو و نتایج رو مقایسه کن عملکرد هر سه موتور جستجوی ایرانی افتضاحه ، فقط همین . میشه یکی موتور جستجوی " ملی " ژاپن ، فرانسه ، انگلستان ، ایتالیا یا آلمان رو به من معرفی کنه ؟ منظورم شرکتها و موتورهای جستجوی خصوصی نیست که هدفمند و متناسب با منافعشون نتایج رو فیلتر میکنند . شایدمن هم آگاه بشم ضمنا یاهو کارش فقط سرچ نیست که سرپاست ، یک شبکه خبری و اجتماعی و بزرگترین میل سرور جهانه که در" کنارش "بعد از گوگل بهترین موتور جستجو رو داره ، ولی با اختلاف عملکرد زیاد و پایینتر از گوگل .

سعید
(1393/12/05)
روسیه و چین چون رقابت سیاسی شدیدی در صحنه سیاست دارند از نظر دولتی وارد ساختن موتور جستجوی ملی شده اند ، ولی مردمشون کمترین علاقه رو به اونها دارند جون " خوب کار نمیکنند " . و آیا ما پول چین و روسیه رو داریم؟

Captcha




نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد image نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد 1403/02/09

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، موسوم به ایران اکسپو ۲۰۲۴ توسط رئیس جمهور افتتاح شد. ایرانسل نیز در این رویداد حضوری پررنگ و جدی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور image مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور 1403/02/09

علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی به کشور خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد image گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد 1403/02/09

گوگل اعتقاد دارد که وزارت دادگستری شواهدی مبنی بر عملکرد ضدرقابتی کسب‌وکار آن‌ها ارائه نکرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود image هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود 1403/02/04

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از انسداد پلتفرم‌های دیوار و شیپور در صورت عدم افزودن وب‌سرویس احراز هویت خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52