خدمات سایت


متن کامل خبر

سفر به مریخ چگونه خواهد بود؟

آرشیو
سفر به مریخ در آینده‌ای نه چندان دور صورت خواهد گرفت اما پستی و بلندی‌های این سفر چیست و مسیر سفر چگونه خواهد بود؟
1395/07/04 04:32:32 ب.ظ

سال‌های طولانی است که آمریکایی‌ها برنامه‌ی سفر به مریخ را در سر دارند. در سال ۱۹۶۹، پس از گذشت مدت کوتاهی از فرود آپولو ۱۱ در کره‌ی ماه، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این بود که می‌توان تا سال ۱۹۷۵ بر روی این سیاره‌ی سرخ فرود آمد. سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور تا کنون این اتفاق نیفتاده است؟

طبیعتا نبود سرمایه‌ی مالی‌ کافی و سخت‌تر بودن سفر به مریخ نسبت به سفر به ماه، علت‌های عملی نشدن این هدف بوده‌اند. فاصله‌ی ماه تا زمین ۲۵۰/۰۰۰ مایل (۴۰۲/۰۰۰ کیلومتر) است. در حالی که فاصله‌ی مریخ تا زمین ۲۵۰ میلیون مایل (۴۰۲ میلیون کیلومتر) برآورد شده است.

با این حال، ناسا هنوز هم در حال رفع کردن مشکلات مربوطه است. به این ترتیب گروه‌هایی از فضانوردان در حال گذراندن دوره‌هایی در ایستگاه بین‌المللی فضایی هستند تا تاثیر جاذبه‌ی صفر در طولانی‌مدت بر روی بدن انسان مطالعه شود. تیم فضایی حاضر در زمین هم در حال بررسی تاثیرات روانی این اقامت طولانی هستند. از این رو در پایگاهی مشابه مریخ که در هاوایی شبیه سازی شده است مشغول برآورد اوضاع هستند. با این که سفر به مریخ تا قبل از سال ۲۰۳۰ تحقق پیدا نخواهد کرد، اما این بار می‌دانیم که برای پیمودن این سفر به چه تجهیزات و ماشین‌آلاتی احتیاج داریم.

فضاپیمایی که مسئولیت این سفر را به عهده دارد به نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) شناخته شده است که در واقع نوعی موشک به حساب می‌آید. تاکنون دو نوع SLS ساخته شده است: نوع کوچک‌تر آن قادر است که ۷۰ تن محموله را به مدارهای نزدیک به زمین برساند و نوع بزرگ‌تر آن قادر به جابه جا کردن دو برابر این مقدار است. قبل از این که فضانوردی زمین را به مقصد مریخ ترک کند، SLS‌های سنگین تجهیزات سخت افزاری لازم را در طول مسیر پیاده‌سازی خواهند کرد.

تیم حاضر در این سفر شامل ۴ نفر است که حداقل یک یا دو فضانورد حاضر در آن از کشورهایی هستند که در سرمایه‌گذاری این سفر شراکت دارند. فضانوردان توسط SLS کوچک‌تر به فضاپیمای اوریون (Orion) منتقل می‌شوند. اوریون در واقع نسخه‌ی قرن بیست و یکمی از آپولوی سفر به کره‌ی ماه است که فعلا در حال ساخت قرار دارد.

در ابتدا، مسافران مدت زمانی را در مدار زمین سپری می‌کنند تا تمامی سیستم‌ها بررسی شوند. سپس با یک انفجار، پرواز هفت ماهه‌ی خود را شروع می‌کنند تا به مریخ برسند. سه روز پس از نخستین پرواز به دور یکی از مدارهای ماه می‌چرخند و اتاقک فضایی اقامتگاه مانندی که قبلا توسط یک SLS بزرگ ، جاسازی شده است را با خود بر می‌دارند! این اتاقک به اندازه‌ی یک اتوبوس است. درست است که اوریون از آپولوهای قدیمی بزرگ‌تر است اما فضای ان برای سفرهای کوتاه مناسب است و برای سفرهای بین سیاره ای مسافران نیاز به فضاهای بیشتری دارند. بنابراین وجود این اتاقک فضایی ضروری است.

هنگامی که فضانوردان طبق برآورد ناسا پس از ۲۱۷ روز وارد مریخ شدند با یک سفینه‌ی مخصوص فرود مواجه خواهند شد که در مدار مریخ منتظر آن‌ها است و مانند اتاقک قبلی توسط یک SLS جاسازی شده است. سپس فضانوردان به داخل اتاقک مخصوص رفته و بر روی سطح مریخ فرود می‌آیند. یکی از این فضانوردان - که هویت آن هنوز نامعلوم است- پا بر روی مریخ می‌گذارد و نامش به عنوان اولین فرد حاضر در این سیاره ثبت می‌شود.


مدت این دیدار اولیه از مریخ، نسبتا کوتاه است و زمان اقامت آن ۳۰ روز یا کم‌تر خواهد بود. چرا که فاصله‌ی مریخ با زمین پیوسته در حال تغییر است و بستگی به موقعیت هر دو سیاره در مدار خود دارد. به طوری که این امکان وجود دارد که این فاصله‌ی ۲۵۰ میلیون مایلی گاهی اوقات کم‌تر شده و به ۳۴ میلیون مایل (۵۵ میلیون کیلومتر) برسد. فضانوردان زمانی را برای ترک زمین انتخاب می‌کنند که در فاصله‌ی نزدیک‌تری نسبت به مریخ قرار داشته باشند و زمانی از مریخ به زمین برمی‌گردند که این فاصله بیش از حد زیاد نشود.

در ادامه فضانوردان برای ترک مریخ وارد اتاقک فضایی مخصوص صعود می‌شوند که مشابه بقیه از قبل در آن‌جا قرار داده شده است. پس از بازگشت به مدار مریخ، فضانوردان دوباره به فضاپیمای اوریون و اتاقک فضایی مخصوص ملحق می شوند.  در این مرحله اتاقک فضایی صعود را در همان جا رها می‌کنند و پس از آن به سوی خانه رهسپار می‌شوند! پس از گذشت هفت ماه که به کره‌ی ماه نزدیک شدند، اتاقک فضایی اقامت را در مدار ماه برای گروه‌های بعدی قرار می‌دهند.

این موارد، تمام اطلاعاتی است که راجع به چند و چون این سفر فضایی داریم. با این وجود هنوز فلزات زیادی باید برش داده شوند و سخت‌افزارهای زیادی هم باید ساخته شوند تا این سفر به مرحله‌ی اجرا درآید. همان‌طور که در گذشته، بشر چشم به راه سفر آپولوهای قدیمی به سوی ماه بود، امروز هم نهایت تلاش خود را می‌کند تا در طولانی مدت به هدف مورد نظرش یعنی سفر به مریخ برسد.


منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • سفر به مریخ,
  • Mars,
  • Space Craft,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی image نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی 1402/09/15

در این نسخه یک نوار به پایین اپلیکیشن اضافه شده است و همچنین این آپدیت مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را شامل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170

تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد image تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد 1402/09/07

تصاویر فاش‌شده، جزئیات بیشتری درمورد گوشی‌های پرچمدار جدید شیائومی سری ردمی K70 به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 165

نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد image نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد 1402/08/28

رشیدی کوچی: فیلترینگ جواب نداده است و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 119

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 129

فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است image فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است 1402/07/26

ویندوز 11 موفق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اکنون روی بیش از 400 میلیون دستگاه درحال استفاده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170