خدمات سایت


متن کامل خبر

جنگ هسته‌ای دونالد ترامپ علیه هواوی دنیای فناوری را دو نیم خواهد کرد

آرشیو
دو ضربه مهلکی که آمریکا این هفته به هواوی وارد کرد بسیار فراتر از تحریم‌های ساده است و می‌تواند به نابودی کامل این شرکت منجر شود؛ رویدادی که با برانگیختن حس انتقام چین دنیای فناوری را به سوی دو پاره شدن سوق می‌دهد.
1399/05/29 01:34:25 ب.ظ

چالش‌های هواوی با دولت آمریکا به سال‌ها قبل بازمی‌گردد اما نخستین نشانه‌های علنی شدن و بالا گرفتن آن از ۳ سال قبل و در جریان «کنگره جهانی موبایل» نمود پیدا کرد. در آن زمان «ریچارد یو»، مدیرعامل بخش موبایل هواوی اعلام کرد که دولت آمریکا و برخی رقبا از ترس قدرت گرفتن این کمپانی دست به دامن بازی‌های سیاسی شده‌اند.

هرچند هواوی این اظهارات را رد کرد اما بعدا مشخص شد که پر بی‌راه نبوده است. مدتی پس از آن مدیر FBI علیه خریدن گوشی‌های هواوی و ZTE موضع گرفت و پس از آن نوبت به اقدامات پنتاگون و کنگره علیه این شرکت رسید. این موضع‌گیری‌ها در نهایت منجر به این شد که دولت ترامپ هواوی را در فهرست سیاه خود قرار داده و تحریم کند.

گوگل علی رغم برخی هشدارها درباره تبعات این اقدام از اولین شرکت‌هایی بود که پشت همکار چینی خود را خالی کرد. به لطف این اقدام هواوی دیگر امکان عرضه گوشی‌های جدید با سرویس‌ها و اپ‌های گوگل را نداشت اما تنها نکته مثبت ماجرا این بود که گوشی‌های عرضه شده تا آن زمان همچنان از سرویس‌ها و اپ‌های این شرکت برخوردار بود و کاربران امکان به‌روزرسانی آن از طریق گوگل پلی و بهره بردن از امکانات مهمی نظیر پلی پروتکت را داشتند. هواوی هم در گوشی‌های جدیدش از اندروید خام یا AOSP استفاده می‌کرد که در قالب پروژه‌ای متن باز توسط اتحادیه OHA توسعه یافته و تحت مجوزهای GNU GPL و آپاچی به شکل رایگان در اختیار همه قرار دارد

هواوی در این نسخه اندروید و در محصولات جدیدش باید از خیر پشتیبانی گوگل، اپ‌ها و سرویس‌های این شرکت می‌گذشت. شاید این محرومیت برای کاربران چینی که عادت به استفاده از اپ‌های بومی داشتند چندان مهم نبود اما کاربران کشورهای دیگر که به شدت به اپ‌های گوگل وابسته بودند نمی‌توانستند به خرید موبایلی بدون این خدمات تن دهند؛ مساله‌ای که در عمل هم شاهدش بودیم و هواوی پرچمدارهای پر قدرت و کارآمدش که از AOSP بهره می‌برند را خارج از سرزمین مادری به صورت محدود عرضه کرد.

گام بعدی تحریم‌ها در اردیبهشت امسال برداشته شد و دولت ترامپ در صدد قطع ارتباط این شرکت و تولیدکنندگان چیپ در خارج از آمریکا برآمد. وزارت بازرگانی ایالات متحده قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن شرکت‌های خارجی که در فرایند تولید خود از نرم افزار یا سخت افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، بدون دریافت مجوز از واشنگتن حق فروش چیپ به هواوی را ندارند.

قانون جدید در ابتدا TSMC، مدیاتک و دیگر بازیگران صنعت نیمه‌هادی را هم تهدید می‌کرد اما بعد از مدتی به هواوی اجازه داده شد چیپ‌هایی که در طراحی آن دست نداشته را خریداری کند. در نتیجه طی مدتی کوتاه مدیاتک به بزرگترین تامین کننده قطعات موبایل‌های 5G تبدیل شد.

این روند ابتدا شبیه یک بازی برد-برد به نظر می‌رسید؛ هم واشنگتن افسار بلندپروازی‌های هواوی در زمینه چیپ‌سازی را کشیده بود وهم متحد کلیدی آنها در منطقه یعنی تایوان به سودی سرشار دست پیدا می‌کرد. از طرف دیگر هواوی هم کسب و کارش را ادامه می‌داد اما این مهمانی خیلی زود تمام شد.

دولت آمریکا امروز دایره محاصره هواوی را به شدت تنگ کرد به گونه‌ای که اگر این شرکت حتی جزیی از دادوستدی باشد که در آن فروشنده از فناوری‌های آمریکایی استفاده کرده، باید برای اجرای آن مجوزهایی از آمریکا دریافت شود. دولت این کشور همچنین ۳۸ شرکت وابسته به هواوی در ۲۱ کشور را نیز به لیست سیاه خود اضافه کرده تا در مجموع تعداد شرکت‌‌های وابسته به این کمپانی چینی که از اواسط سال گذشته میلادی به این لیست اضافه شده‌اند به ۱۵۲ مورد برسد.

علاوه بر این تنها راه هواوی برای انتشار به‌روزرسانی‌های کاربردی و امنیتی در گوشی‌های قدیمی نیز بسته شده است. تا اینجا داستان برای کاربران قدیمی آنقدرها بد نبود و همچنان از نعمات گوگل بهره می‌بردند اما حالا ورق برگشته است. هواوی جدای از بخش موبایل خود یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی دنیا است و در زمینه تجهیزات شبکه دستی بر آتش دارد. این شرکت تا پیش از تحریم‌ها در بازار آمریکا حضور پررنگی داشت و بسیاری از مناطق روستایی به خاطر قیمت مناسب و کارایی بالا از تجهیزات مخابراتی آنها استفاده می‌کردند. از اینرو در زمان تحریم به شرکت‌ها اجازه داده شد برای مدتی محدود به همکاری با هواوی ادامه دهند. این مجوز تا حالا چند بار تمدید شده بود اما این هفته به پایان رسید و و گوگل و دیگر توسعه‌دهندگان نرم افزار نمی‌توانند برای هواوی و مشتریان این کمپانی آپدیتی منتشر کنند چرا که این اقدام غیرقانونی خواهد بود.

نقش گوگل در دنیای اندروید آنقدر پررنگ است که محروم شدن از سرویس‌های آنها می‌تواند هر برند موبایلی را از پا در آورد و هواوی هم از این قضیه مستثنی نیست. در واقع می‌توان گفت ترامپ حالا نبرد با هواوی را به یک جنگ اتمی کامل علیه این شرکت بدل کرده است. پمپئو هم در توییتر خود بدون هیچ ابایی هدف از اینکار را ضربه نه فقط به هواوی بلکه به حزب حاکم چین عنوان کرد.

چیپست و نرم‌افزار دو قطعه حیاتی و اصلی در تولید هر گجتی هستند. اگر خط تولید و تامین هر چیپستی را دنبال کنید در آن رد پای ده‌ها شرکت آمریکایی را پیدا خواهید کرد. از همان مرحله نرم‌افزار طراحی چیپست پای Synopsys و Cadence Design به ماجرا باز می‌شود، Lam Research و Applied Materials هم از تامین کنندگان اصلی تجهیزات هستند که حالا هواوی نمی‌تواند از محصولات آنها یا ابزارهای طراحی شده بر اساس این فناوری استفاده کند.

شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه تولید چیپ به ده‌ها مورد می‌رسند و با حذف هر یک از آنها هر از شرکت‌های چیپ‌ساز به مشکل می‌خورند اما با حذف همه آنها حتی نفس کشیدن هم برای این شرکت‌ها دشوار می‌شود. اگر قانون جدید را به خوبی تفسیر کنید متوجه می‌شوید که حتی استفاده از فناوری‌های عمومی مثل کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز و پردازنده‌های اینتل هم می‌تواند شامل موارد ممنوعه باشد.

هواوی شاید و فقط شاید بتواند زنجیره تامینی پیدا کند که هیچ یک از اعضای آن نه آمریکایی باشد و نه از فناوری آمریکایی استفاده کند اما حتی در این صورت هم به شدت نسبت به آنچه در دسترس رقبایش است عقبتر خواهد بود. در این شرایط هم شرکت‌های همکار آنها باید نگران این باشند که قدمی اشتباه برندارند چرا که احتمالا مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند بود.

مهمتر از آن این است که ساختن چنین زنجیره‌ای به زمان بسیاری نیاز دارد که چین در اختیار ندارد. این کشور علی رغم صرف میلیاردها دلار در زمینه توسعه چیپست هنوز فرسنگ‌ها با رقبای آمریکایی و تایوانی فاصله دارد. این زمان شاید در صنایع دیگر اهمیت نداشته باشد اما در دنیای بی‌رحم چیپست فوق‌العاده مهم است و حتی غول‌هایی نظیر اینتل هم با کمی عقب افتادن از رقبای تازه‌کار باید با مشتریان متمولی مثل اپل و میلیاردها دلار درآمد خداحافظی کنند.

صرف یکسال تمام برای ساختاربندی دوباره فرایند طراحی و توسعه هواوی این فاصله را بیشتر خواهد کرد. فراموش نکنید که رهبران این بازار مثل کوالکام، اپل، TSMC و سامسونگ با تکیه بر ساختار یکپارچه صنعت و زنجیره تامین پیشرفته و قابل اتکا کماکان فاصله خود با هواوی بخت برگشته را بیشتر و بیشتر می‌کنند.

برخی کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که جدال بین آمریکا و چین دنیای فناوری را به دو بخش تقسیم خواهد کرد و تمام شرکت‌ها و حتی کشورهای مختلف باید سمت خود را در این نبرد انتخاب کنند. هواوی که بزرگترین تولید کننده موبایل و تجهیزات مخابراتی در دنیا به شما می‌رود از همین حالا به نمادی برای چینی‌ها بدل شده و پس از ماجرای تحریم‌ها تقریبا نیمی از شهروندان این کشور به خرید گوشی‌های هواوی روی آورده‌اند.



در صورتی که دنیای فناوری شروع به تقسیم کند، شکی نیست که هواوی با این شرایط به نماد و الگویی برای سمت چینی بدل خواهد شد. دولت چین تا کنون بارها پشتیبانی خود از هواوی را اعلام کرده است. «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین با تاکید بر استفاده از تمام توان پکن برای حمایت از حقوق هواوی، به غربی‌ها هشدار داده بود که این غول مخابراتی هرگز مثل یک بره ساکت سلاخی نخواهد شد. به گفته وی «شی جین‌پینگ»، رییس جمهور این کشور برای دفاع از حقوق و منافع هواوی به عنوان الگویی موفق از یک کمپانی فناوری پیشرفته که درگیر جنگ حقوقی با آمریکا شده، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
قبلا «اریک شو»، مدیرعامل دوره‌ای هواوی  نیز گفته بود که چین دست روی دست نمی‌گذارد تا این شرکت روی تخته قصابی سلاخی شود و اقدامات متقابلی را در دستور کار قرار می‌دهد. نکته مهم اینجاست که چین فناوری قدرتمندی را در اختیار ندارد تا پاسخی در همین حدود به آمریکا بدهد و در نتیجه اگر در روی همین پاشنه بچرخد، شاهد جنگی نامتقارن از سوی پکن خواهیم بود.

شاید چین در زرادخانه‌اش چیپست نداشته باشد اما دومین اقتصاد دنیاست و زنجیره تامین گسترده‌ای را درون مرزهایش شکل داده که محروم شدن از آن برای هر شرکتی در دنیا حتی در قواره اپل دردسرساز خواهد شد. از طرف دیگر فراموش نکنید که چین با در اختیار داشتن ۱. ۱ هزار میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا بزرگترین طلبکار خارجی ایالات متحده است و ذخایر ارزی آنها از ۳ هزار میلیارد دلار هم فراتر رفته است؛ در نتیجه ایالات متحده حریفی دست و پا بسته ندارد و باید دید سرانجام ماجرای هواوی به کجا ختم خواهد شد.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • گوگل,
  • چین,
  • هوآوی,
  • ترامپ,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 122

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 91

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 124

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 218

رنگ واتساپ تغییر می‌کند image رنگ واتساپ تغییر می‌کند 1402/10/19

واتساپ دیگر لازم نیست سبز بماند. گزینه‌های رنگی به‌زودی برای کاربران iOS ارائه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 88