خدمات سایت


متن کامل خبر

پیام رسان بومی گپ برای چند ساعت فیلتر شد

آرشیو
مدیرعامل پیام رسان گپ خبر از مسدودسازی این پیام رسان در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در شب گذشته داد، مسدودسازی که به تعبیر او از جنس فیلترینگ بوده و ...
1399/12/25 12:02:41 ب.ظ


مدیرعامل پیام رسان گپ خبر از مسدودسازی این پیام رسان در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در شب گذشته داد، مسدودسازی که به تعبیر او از جنس فیلترینگ بوده و تا ساعاتی ادامه داشته. او به دیجیاتو می‌گوید اکنون بیش از ۸۰ درصد مشکل حل شده اما کماکان ۲۰ درصد کاربران این پیام رسان امکان دسترسی بدون فیلترشکن را ندارند.

«مهدی انجیدنی» در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد ساعت ۱۷ روز ۲۴ اسفند در بخش نظارت زیرساخت متوجه کاهش ترافیک کاربران شدند. به گفته انجیدنی هم‌اکنون گپ بیش از ۷ میلیون کاربر ثبت نام شده دارد و بخش فعالی از این تعداد کاربر از شب گذشته برای دسترسی به گپ با اختلال مواجه شدند: «ساعت ۵.۳۰ به طور کامل ترافیک کاربران قطع شد و ما متوجه شدیم اتصال کاربران از خطوط همراه اول و ایرانسل به خطا می‌خورند و کاربران به جای آنکه به سمت سرورهای گپ مسیریابی شوند به سمت IPهای رنج ۱۰۱۰ که مربوط به فیلترینگ هستند مسیریابی می‌شوند.»



به گفته انجیدنی این اختلال از ساعت ۱۹.۳۰ رو به بهبودی یافت: «۵۰ درصد ترافیک کاربران در این ساعت برگشت و سپس در ساعت ۲۰.۳۰ دوباره حدود ۲۰ درصد دیگر از ترافیک ما بازگشت و تا ساعت ۲۱ شب گذشته ۸۰ درصد ترافیک گذشته را داریم. تا این لحظه یعنی امروز صبح همچنان ۲۰ درصد کاربران مشکل دسترسی به گپ دارند ولی به راحتی می‌توانند از طریق فیلترشکن وارد گپ شوند.»

انجیدنی در پاسخ به این پرسش که اقدام آنها در این مورد چه بوده و چه پاسخی گرفته‌اند به دیجیاتو می‌گوید: «ما از همان دقایق اولیه پیگیری ماجرا شدیم اما متاسفانه هیچکس از وزارت ارتباطات به ما پاسخی نداد و عده‌ای از دوستان حتی اظهار بی‌اطلاعی کردند. پیگیری‌های مکرر ما باعث شد که این موضوع بدون اینکه دلیل آن به ما گفته شود به صورت مرحله به مرحله حل بشود اما همانطور که گفتم هنوز هم ۲۰ درصد کاربران برای ورود به گپ مشکل دارند.»
او در پاسخ به این پرسش که خودشان درباره علت این مشکل چه حدسی می‌زنند و آیا این اختلال را یک نوع فیلترینگ می‌دانند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «زمانی که یک کاربر ایرانسل یا همراه اول می‌خواهد از گپ استفاده کند باید بر اساس قوانین کشوری از تعرفه یک سوم بها بهره‌مند شود اما ما چندی پیش متوجه شدیم که کاربران در ارتباط با یکی از دیتاسنترهای ما از بین سه دیتاسنتری که در کل کشور داریم، ترافیک تمام بها برایشان ملاحظه می‌شد. در واقع از دیدگاه اپراتورها بخشی از ترافیک گپ را برای مشتریان ما به صورت بین‌المللی محاسبه می‌کردند. در روزهای اخیر هم بسته ویژه‌ای برای مبعث از سوی اپراتورها به مشترکین‌شان داده شد که مخصوص ترافیک داخلی بود اما برخی از کاربران گپ هنگام استفاده از این بسته‌ها در دسترسی به بخش‌هایی از گپ به مشکل برمی‌خوردند. اپراتورها در تنظیمات این بسته لیست کل IPهای گپ را نگذاشته بودند.»

به گفته انجیدنی آنها در روزهای اخیر پیگیر موضوع عدم محاسبه ترافیک یک سوم به جای بین‌الملل در بخش‌هایی از گپ برای کاربران بودند: «در سایت خود وزارت ارتباطات IPهای تمام پیام‌رسان‌ها وجود دارد و در آنجا گپ و تمام IPهایش درج شده اما اپراتورها با یک لیست ناقص تعرفه‌ها را اعمال می‌کنند و نظارتی هم روی آن نمی‌شود.» انجیدنی می‌گوید در بحبوحه همین پیگیری‌ها بوده که مشکل کاربران گپ برای اتصال به این پیام رسان به وجود آمده است: «ما این دو مشکل را بی‌ارتباط با یکدیگر نمی‌بینیم.»

مدیرعامل گپ باور دارد نحوه قطع و اتصال ذره ذره‌ای که برای پیام رسان گپ و کاربران آن صورت گرفته رنگ و بوی فیلترینگ دارد: «برای بررسی بیشتر هم نیاز به پاسخگویی بیشتر از سوی وزارت ارتباطات داریم چرا که این موارد خارج از دسترس ماست و به زیرساخت کشور برمی‌گردد.»

انجیدنی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی از سوی کاربرانی که از اینترنت ADSL خانگی برای اتصال به گپ استفاده می‌کردند پیش آمده یا خیر می‌گوید طبق بررسی‌های آنها و گزارش‌هایی که به دستشان رسیده کاربرانی که از طریق اینترنت خانگی به گپ متصل می‌شدند با مشکل خاصی مواجه نشدند: «البته برخی کاربران که اینترنت خانگی‌شان را از مخابرات دریافت می‌کنند به مشکل می‌خورند.»

انجیدنی درباره اقداماتی که گپ برای آینده و امکان احتمال رخ دادن مواردی مشابه کرده به دیجیاتو می‌گوید: «تصمیم گرفتیم تا امکان Auto Proxy را به زودی به گپ اضافه کنیم تا در فیلترینگ‌ها و مسدودسازی‌های احتمالی بعدی،‌ اتصال کاربران ایران به جای ۳ دیتاسنتر داخلی به صورت خودکار به CDN اروپایی گپ منتقل شود و ارتباط کاربران برقرار بماند.»

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • فیلترینگ,
  • اپلیکیشن گپ,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




تغییر سیاست اپل؛ آیفون حالا از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز پشتیبانی می‌کند image تغییر سیاست اپل؛ آیفون حالا از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز پشتیبانی می‌کند 1403/01/18

با تغییر سیاست‌های اپل، شبیه‌سازهای کنسول بازی به‌زودی به اپ‌ استور می‌آیند و در سرتاسر جهان دردسترس قرار می‌گیرند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 23

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 236

شاتل موبایل به مناسبت روز پدر تا ۷۰ درصد تخفیف برای خرید سیم‌کارت هوشمند و بسته‌های اینترنت ارائه می‌کند image شاتل موبایل به مناسبت روز پدر تا ۷۰ درصد تخفیف برای خرید سیم‌کارت هوشمند و بسته‌های اینترنت ارائه می‌کند 1402/11/04

شاتل موبایل به مناسبت فرارسیدن روز گرامیداشت مقام مرد و پدر، برای خرید سیم‌کارت هوشمند و بسته‌های اینترنت تا ۷۰ درصد تخفیف ارائه می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

اینترنت ایران ۳۰ درصد گران می‌شود؛ فقط تصویب رگولاتوری مانده است image اینترنت ایران ۳۰ درصد گران می‌شود؛ فقط تصویب رگولاتوری مانده است 1402/09/22

طبق جدیدترین اخبار منتشر شده و با وجود تکذیب‌های وزارت ارتباطات، ظاهرا اینترنت ایران به‌زودی ۳۰ درصد گران می‌شود و فقط تصویب رگولاتوری باقی مانده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 112

مرورگر اینترنت سامسونگ برای ویندوز منتشر شد image مرورگر اینترنت سامسونگ برای ویندوز منتشر شد 1402/09/08

سامسونگ اینترنت یکی از مرورگرهای پراستفاده در دستگاه‌های گلکسی سامسونگ است؛ حالا می‌توانید به صورت رایگان از آن در ویندوز هم استفاده کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 307

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 158

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات متولی صدور پروانه خدمات ارتباطی و پیام‌رسان‌ها شد image کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات متولی صدور پروانه خدمات ارتباطی و پیام‌رسان‌ها شد 1402/08/22

چنین واگذاری مسئولیتی به‌منظور ایجاد وحدت رویه، حمایت از حقوق کاربران و تسهیل رقابت سالم بین ذی‌نفعان عنوان شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 129

رئیس رگولاتوری: شرکت مخابرات متعهد به ایجاد ۷ میلیون ظرفیت فیبر نوری در کشور شد image رئیس رگولاتوری: شرکت مخابرات متعهد به ایجاد ۷ میلیون ظرفیت فیبر نوری در کشور شد 1402/08/03

دولت سیزدهم توسعه اینترنت فیبر نوری را در دستور‌کار خود قرار داده و برای ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری هدف‌گذاری کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 253

فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است image فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است 1402/07/26

ویندوز 11 موفق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اکنون روی بیش از 400 میلیون دستگاه درحال استفاده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 187

محدودیت جدید برای کاربران عادی ایکس؛ پاسخ به پست‌ها را می‌توان به دارندگان تیک آبی محدود کرد image محدودیت جدید برای کاربران عادی ایکس؛ پاسخ به پست‌ها را می‌توان به دارندگان تیک آبی محدود کرد 1402/07/18

با استفاده از این ویژگی جدید می‌توانید کاربران فاقد سرویس پولی ایکس پریمیوم را از پاسخ‌دادن به پست‌های خود منع کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 182