خدمات سایت


متن کامل خبر

موشک ناشناس سرگردان با سرعت ۹ هزار کیلومتر بر ساعت به ماه برخورد کرد

آرشیو
جسم سرگردانی که برای ماه‌ها دانشمندان را در شناسایی ماهیت واقعی‌اش سردرگم کرده بود، روز جمعه به سمت پنهان ماه برخورد کرد و دهانه‌ای بزرگ روی آن به وجود آورد.
1400/12/14 03:45:42 ب.ظ

به گزارش لایوساینس، موشک ۲٫۷ تنی رها‌شده‌ای که در هفته‌های گذشته توجهات بسیاری را جلب کرده بود، سرانجام دیروز جمعه پس از دست‌کم هفت سال سرگردانی درون فضا با سرعت سرسام‌آور ۹۲۸۸ کیلومتر بر ساعت به ماه برخورد کرد.

براساس پیش‌بینی‌ها، موشک دورانداخته‌شده در ساعت ۱۵:۵۵ به وقت ایران در دهانه‌ی هرتسپرونگ در سمت پنهان ماه فرود آمد. دانشمندان باور دارند که انرژی حاصل از برخورد ممکن است دهانه‌ای به وسعت حداکثر ۲۰ متر روی سطح ماه ایجاد کرده باشد. اصابت موشک احتمالاً ستونی از گردو‌غبار قمری را نیز تا صدها کیلومتر به آسمان فرستاده است.

به‌‌نقل از دانشمندان، این نخستین بار است که زباله‌ای فضایی به‌طور تصادفی با سطح قمری برخورد می‌کند؛ اما ازآنجاکه برخورد در سمت پنهان ماه به وقوع پیوسته، یافتن دهانه‌ی برخوردی، تأیید برخورد و احتمالاً پیداکردن سرنخ‌هایی که بتوانند پایان‌بخش بحث‌ها درباره‌ی منشأ جسم باشند، ممکن است ماه‌ها برای دانشمندان به طول انجامد.

براساس باور اغلب متخصصان، زباله‌ی مورد بحث که در بیش از هفت سال گذشت در فضا سرگردان بود، مرحله‌ی فوقانی مصرف‌شده‌ی موشکی است که در جریان یکی از مأموریت‌های پیشگامانه‌ی چین به ماه در سال ۲۰۱۴ پرتاب شد. بااین‌حال همان‌طور که پیش‌تر در زومیت گزارش دادیم، مقام‌های چینی این موضوع را رد و ادعا می‌کنند که مرحله‌ی فوقانی موشکشان سال‌ها پیش در جو زمین سوخت. ناگفته نماند که در ابتدا تصور می‌شد موشک ناشناس متعلق به اسپیس ایکس است.

بیل گری، اخترشناس و متخصص ردیابی اجرام فضایی می‌گوید اطمینان دارد که جسم برخوردی به ماه، موشک چین است. او به لایوساینس گفت «تقریباً متقاعد شده‌ام که این جسم به هیچ‌وجه نمی‌تواند چیز دیگری باشد. درحال‌حاضر به ندرت درباره چیزی اینقدر مطمئن می‌شویم.»

جسم برخوردی ابتدا در مارس ۲۰۱۵ با مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها در آریزونا به نام نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا که آسمان را به‌منظور یافتن سیارک‌های خطرناک برای زمین جستجو می‌کنند، شناسایی و نام موقتی WE0913A به آن داده شد. سپس گری نخستین کسی بود که پیش‌بینی کرد این جسم به ماه برخورد خواهد کرد. بااین‌حال WE0913A برخلاف سیارک‌ها نه به دور خورشید، بلکه به دور زمین می‌چرخید؛ در نتیجه گری گمان کرد جسم ناشناس در واقع ساخته‌ی دست انسان است.

پس از شناسایی اشتباه جسم به‌عنوان موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، گری به سراغ بررسی دوباره‌ی داده‌ها رفت و فضاپیمای دیگری را پیدا کرد که مسیرش با زباله‌ی درحال حرکت به سمت ماه بسیار تطابق داشت: مرحله‌ فوقانی مأموریت چینی چانگ‌ای ۵ تی۱ که به‌عنوان بخشی از مأموریتی پیش‌زمینه برای ارسال نمونه‌های قمری به زمین، در اکتبر ۲۰۱۴ پرتاب شد.

بعداً مقام‌های وزارت خارجه‌ی چین اعلام کردند که موشک چانگ‌ای ۵ هنگام ورود دوباره به جو زمین از بین رفت؛ اما متخصصان آمریکایی باور دارند که مقام‌های چینی احتمالاً موشک ۲۰۱۴ را با موشک مأموریت چانگ‌ای ۵ در سال ۲۰۲۰ اشتباه گرفته‌اند و جسم اولی در واقع همان چیزی است که روز جمعه به ماه برخورد کرد. شواهد بیشتر یکم مارس منتشر شد؛ وقتی فرماندهی فضایی وزارت دفاع آمریکا که زباله‌های فضایی مدار نزدیک زمین را ردیابی می‌کند، با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که موشک ۲۰۱۴ چین هرگز از مدار خارج نشد.
از آنجا که زباله‌ی فضایی به استوای ماه در سمت ناپیدا برخورد کرده است، تا وقتی ماهواره‌های دور ماه نظیر مدارگرد شناسایی قمری ناسا و فضاپیمای هندی چاندریان ۲ در مدار مناسب برای رصد دهانه قرار نگیرند، محل اصابت از چشم اهالی زمین پنهان خواهد ماند. در نتیجه شناسایی دهانه‌ی جدید قمری ممکن است ماه‌ها طول بکشد؛ اما دانشمندان امیدوارند که تصاویر دهانه بتوانند کمک کنند تا محتویات زیرسطحی ماه و همچنین چگونگی تغییر شکل آن‌ها هنگام برخورد جسمی با سرعت و جرم مشخص را بهتر درک کنیم.

با توجه به سرعت حرکت موشک، احتمالاً شواهد اندکی از بقایای آن در کنار دهانه‌ی تشکیل‌شده یافت خواهد شد. در لحظه‌ی برخورد موشک به ماه، موج ضربه‌ای در عرض چند میلی‌ثانیه از درون جسم برخوردی عبور و آن را به قطعات انفجاری ریز تبدیل کرد.

گری می‌گوید سردرگمی پیرامون هویت جسم، بدان معنی است که کشورها و شرکت‌های فضایی باید موشک‌های ارسال‌شده به اعماق فضا را بهتر ردیابی کنند؛ نه‌تنها بدین دلیل که موشک‌ها را با سیارک‌های تهدیدکننده برای زمین اشتباه نگیرند، بلکه به‌منظور اینکه فضای اطراف زمین را از زباله‌ها پاک نگاه دارند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • زباله فضایی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 83

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 158