خدمات سایت


متن کامل خبر

محققان: تکامل احتمالا با سرعتی 4 برابر انتظارات قبلی در حال وقوع است

آرشیو
مطالعه بزرگی که با بررسی 19 گروه مختلف از حیوانات در سراسر دنیا انجام شده حاکی از آن است که تکامل داروینی احتمالا با سرعتی چهار برابر آن‌چه پیش‌تر تصور می‌شد در حال وقوع است.
1401/03/09 01:11:08 ب.ظ


مطالعه بزرگی که با بررسی 19 گروه مختلف از حیوانات در سراسر دنیا انجام شده حاکی از آن است که تکامل داروینی احتمالا با سرعتی چهار برابر آن‌چه پیش‌تر تصور می‌شد در حال وقوع است. محققان می‌گویند سوخت تکامل یا فرگشت فراوان‌تر از انتظارات گذشته در دسترس وجود دارد و به همین خاطر سرعت این فرآیند را بالاتر برده است.

پژوهشگران می‌گویند هرچه تفاوت‌های ژنتیکی در یک گونه بیشتر باشد، تکامل با سرعت بیشتری رخ می‌دهد؛ یعنی برخی خصوصیات از بین می‌روند و جای خود را به خصوصیات قوی‌تر می‌دهند. محققان از این تفاوت‌ها به عنوان سوخت تکامل نام برده‌اند و مدعی‌اند فراوانی آن باعث شده حیوانات با سرعت بیشتری تغییر کنند. نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

از جمله حیواناتی که در این مطالعه بررسی شدند، پری‌الیکایی والا در استرالیا، کفتار خال‌دار در تانزانیا، گنجشک آوازخوان در کانادا و گوزن سرخ در اسکاتلند بودند. میانگین زمان مطالعه حدود 30 سال بود و اطلاعاتی مثل زمان تولد، مرگ، جفت‌گیری و زاد و ولد ثبت شد. حد پایین و بالای بررسی‌ها به ترتیب 11 و 63 سال بود. بر همین اساس، محققان 2.6 میلیون ساعت داده در اختیار داشتند.

تکامل برخلاف نظر داروین چندان آهسته رخ نمی‌دهد

دانشمندان در طول سه سال بررسی متوجه شدند که چه مقدار از تغییرات جانوران تحت تاثیر ژنتیک و انتخاب طبیعی بوده است. اگرچه چارلز داروین باور داشت که فرگشت یک فرآیند بسیار آهسته است، برخی مطالعات در گذشته نشان داده بود که این اتفاق در برخی از گونه‌های جانوری می‌تواند ظرف مدت چند سال رخ دهد.

«تیموتی بانت»، بوم‌شناس فرگشتی دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: «یکی از نمونه‌های متداول تکامل سریع شاپرک فلفلی است که پیش از انقلاب صنعتی در بریتانیا غالبا به رنگ سفید بود. ولی با آلودگی‌هایی که به رنگ سیاه روی درختان و ساختمان‌ها به وجود آمد، شاپرک‌های سیاه شانس بیشتری برای بقا پیدا کردند چون پیدا کردن آن‌ها برای پرندگان دشوارتر بود.»

با توجه به این که تاکنون مطالعه‌ای با این ابعاد صورت نگرفته، مدارک کافی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات با سرعت بیشتری در حال تکامل هستند. ولی واضح است که سوخت تکامل بیشتر از آن‌چه قبلا انتظار داشتیم، در طبیعت موجود است. با توجه به تغییرات اقلیمی، حالا باید در نظر داشت که تکامل تا چه اندازه می‌تواند به بقای برخی از گونه‌های جانوری کمک کند. البته اگر این تغییرات به گونه‌ها فرصت کافی برای فرگشت را بدهند.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • محیط زیست,
  • تکامل,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 158