خدمات سایت


متن کامل خبر

آیا ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد؟

آرشیو
بر اساس نظریه‌ای به نام مجموعه‌ی سببی ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد و بیگ‌بنگ تنها یکی از مراحل تکامل جهان باشد.
1400/07/25 09:29:09 ق.ظ

بر اساس نظریه‌ی گرانش کوانتومی، شاید جهان اصلی آغازی نداشته و برای همیشه وجود داشته است. به گفته‌ی برونو بنتو، فیزیک‌دان دانشگاه لیورپول بریتانیا که به بررسی ماهیت زمان می‌پردازد: «واقعیت عجایب زیادی را در بردارد که اغلب افراد آن را تخیلی و حتی فانتزی می‌دانند.»

بنتو از نظریه‌ی جدید گرانش کوانتومی به نام نظریه‌ی مجموعه‌ی سببی در پژوهش خود استفاده کرده است. بر اساس این نظریه فضا و زمان به توده‌های گسسته‌ای از فضازمان تقسیم می‌شوند و واحدی بنیادی برای فضازمان وجود دارد. او و همکارانش از نظریه‌ی مجموعه‌ی سببی برای بررسی آغاز جهان استفاده کردند. بر اساس بررسی آن‌ها، ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد و همیشه از گذشته‌ای نامعلوم وجود داشته است به‌طوری‌که بیگ‌بنگ تنها یکی از مراحل تکاملی آن است.


گرانش کوانتومی

گرانش کوانتومی را شاید بتوان ناامید‌کننده‌ترین مسئله در مواجهه با فیزیک مدرن دانست. دو نظریه‌ی اصلی برای جهان وجود دارد: فیزیک کوانتوم و نسبیت عام. فیزیک کوانتوم تعریف موفقی از سه نیروی بنیادی طبیعت (الکترومغناطیس، نیروی ضعیف و نیروی قوی) را در مقیاس‌های میکروسکوپی ارائه داده است. از سوی دیگر نسبیت عام، قدرتمند‌ترین تعریف گرانشی است که تاکنون ابداع شده است.

اما نسبیت عام با تمام نقاط قوت، نظریه‌ی ناقصی است. در موقعیت‌هایی مثل مرکز سیاهچاله و آغاز جهان، ریاضیات نسبیت عامی نقض می‌شوند و نتایج قابل اطمینانی ندارند. به این مناطق تکینگی می‌گویند. تکینگی‌ها نقاطی در فضازمان هستند که قوانین فعلی فیزیکی و نظریه‌ی نسبیت عام را نقض می‌کنند. در هر دو نمونه از این تکینگی‌ها، گرانش در مقیاس‌های بسیاری کوچکی به‌شدت قوی است.

در نتیجه فیزیک‌دان‌ها برای حل رازهای تکینگی‌ها نیاز به توصیفی میکروسکوپی از گرانش قوی دارند که به آن نظریه‌ی گرانش کوانتومی هم می‌گویند. این نظریه مدعیان زیادی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نظریه‌ی ریسمان و گرانش کوانتومی حلقه‌ای اشاره کرد؛ اما رویکرد دیگری به نام مجموعه‌ی سببی وجود دارد که درک جدیدی از فضازمان را ارائه می‌دهد.
نظریه مجموعه‌ی سببی

در تمام نظریه‌های فیزیکی فعلی، فضا و زمان پیوسته هستند. این دو، بافت مسطحی را تشکیل می‌دهند که مبنای تمام واقعیت‌ها هستند. در چنین فضازمان پیوسته‌ای، دو نقطه در فضا می‌توانند تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک شوند و دو رویداد در نزدیکی یکدیگر رخ دهند.

اما رویکرد دیگری به نام نظریه‌ی مجموعه‌ی سببی وجود دارد که فضازمان را به صورت مجموعه‌هایی از توده‌های گسسته یا اتم‌های فضازمانی فرض می‌کند. این نظریه محدودیت‌هایی را بر نزدیکی رویدادها در فضا زمان قائل می‌شود، زیرا این اشیا و رویدادها نمی‌توانند بیشتر از اندازه‌ی یک اتم به یکدیگر نزدیک شوند.

برای مثال هنگام دیدن صفحه‌ی نمایش و خواندن این مقاله همه چیز به نظر پیوسته می‌رسد؛ اما اگر با ذره‌بین به صفحه‌ی نمایش نگاه کنید، پیکسل‌های تشکیل‌دهنده‌ی فضا را می‌بینید و متوجه می‌شوید نزدیک شدن دو تصویر به یکدیگر فراتر از این پیکسل‌ها غیرممکن است. نظریه‌ی مجموعه‌های سببی بنتو را به وجد آورد او می‌گوید:

«نظریه‌ی مجموعه‌های سببی به‌عنوان رویکردی نسبت به گرانش کوانتومی و بازنگری درباره‌ی مفهوم فضازمان، نه‌تنها تا حد ممکن تلاش می‌کند بنیادی باشد بلکه نقشی مرکزی را به زمان، چگونگی گذر زمان از دیدگاه فیزیکی و وجود یا عدم وجود آینده می‌دهد.»

فضازمان از توده‌های گسسته‌ یا اتم‌های فضازمانی تشکیل شده است که مشابه پیکسل‌های یک تصویر کامپیوتری هستند.
آغاز زمان

نظریه‌ی مجموعه‌ی سببی دارای مفاهیم بسیار مهمی درباره‌ی ماهیت زمان است. به گفته‌ی بنتو:

    بخش زیادی از فلسفه‌ی مجموعه‌ی سببی این است که گذر زمان مفهومی فیزیکی است و نباید صرفا آن را به نوعی توهم یا چیزی که داخل مغز رخ می‌دهد نسبت داد؛ این گذر زمان نوعی بیان نظریه‌ی فیزیکی است. در نتیجه در این نظری، یک مجموعه‌ی سببی در یک زمان به اندازه‌ی یک اتم رشد می‌کند و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

رویکرد مجموعه‌ی سببی، مسئله‌ی تکینگی بیگ‌بنگ را حذف می‌کند زیرا در این نظریه تکینگی‌ها نمی‌توانند وجود داشته باشند و غیرممکن است ماده در نقطه‌ای بی‌نهایت کوچک متراکم شود. در این نظریه هیچ‌چیز از ابعاد اتم فضازمانی کوچک‌تر نمی‌شود.

در نتیجه بدون تکینگی بیگ‌بنگ، آغاز جهان چگونه به نظر می‌رسد؟ بنتو و همکارش استاو زالل، دانشجوی فارغ‌التحصیل کالج سلطنتی لندن، همچنان به بررسی نظریه‌ی سببی در رابطه با لحظات آغازین جهان ادامه می‌دهند. پژوهش آن‌ها در تاریخ ۲۴ سپتامبر در پایگاه داده‌ی پیش‌انتشار arXiv منتشر شد. (این مقاله هنوز در مجله‌ی علمی منتشر نشده است). بنتو می‌گوید:

    این مقاله به بررسی مفهوم آغاز در رویکرد مجموعه‌ی سببی می‌پردازد. بر اساس این نظریه یک مجموعه‌ی سببی از هیچ به جهانی که امروز می‌بینیم تبدیل می‌شود. در پژوهش ما چیزی به عنوان بیگ‌بنگ در آغاز جهان وجود ندارد زیرا منشأ مجموعه‌ی سببی می‌تواند زمان بی‌نهایت در گذشته باشد و برای همیشه وجود داشته باشد.

پژوهش بنتو و همکارانش نشان می‌دهد جهان ممکن است هیچ آغازی نداشته باشد و برای همیشه وجود داشته است. چیزی که به عنوان بیگ‌بنگ درنظر گرفته می‌شود شاید لحظه‌ای مشخص در تکامل این مجموعه‌ی سببی بوده باشد نه آغاز واقعی آن. هنوز باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام داد. مشخص نیست نظریه‌ی سببی بدون آغاز به فیزیک‌دان‌ها امکان توضیح تکامل پیچیده‌ی جهان از بیگ‌بنگ را بدهد. بنتو می‌گوید:

    شاید بپرسید آیا می‌توان رویکرد مجموعه‌ی سببی را به شیوه‌ای معقول تفسیر کرد یا متغیرهای این مجموعه در حالت گسترده‌تر چه معنایی دارند؟ ما نشان دادیم این چارچوب حداقل از دیدگاه تئوری و ریاضی امکان‌پذیر است.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • کهکشان,
  • گرانش کوانتومی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد image ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد 1402/09/26

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 106

درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد image درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد 1402/08/30

رویدادهای انفجاری در فضا این پتانسیل را دارند که لایه اوزون زمین را که سپر محافظ ما دربرابر تابش‌های مضر خورشید است، به‌طور موقت تخریب کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند image دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند 1402/07/22

دانشمندان با توپ‌های پینگ پونگ سطوح آکوستیک برای حذف نویز فرکانس پایین ساخته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! image طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! 1402/05/07

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او در سیاتل آمریکا چنان جنب‌وجوش کرده‌اند که گویی یک زلزله 2.3 ریشتری رخ داده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 261

دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد image دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد 1402/04/14

دوشنبه، ۱۲ تیرماه (‌۳ ژوئیه ۲۰۲۳)، به‌عنوان گرم‌ترین روز کره زمین در طول تاریخ برمبنای دمای جهانی گزارش شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 290

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت image فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت 1402/03/20

دکتر فیروز نادری که از نزدیک به دو هفته پیش به علت حادثه‌ای در بیمارستانی در آمریکا بستری بود، شب گذشته درگذشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 262

کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر image کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر 1401/12/13

باستان‌شناسان به‌تازگی در جزیره‌ی آتشفشانی ایستر، یک مجسمه موآی جدید پیدا کرده‌اند که با خشک‌شدن دریاچه از زیر آب سر درآورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 271

کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است image کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است 1401/10/18

محققان فسیل موجودی را پیدا کرده‌اند که حدود 120 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است و می‌تواند فرایند تحول پرندگان را به ما نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 331

جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد image جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد 1401/08/21

جمعیت جهان در تاریخ 24 آبان به 8 میلیارد نفر می‌رسد و در 2023 هند پرجمعیت‌ترین کشور دنیا می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 314

محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم  image محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم 1401/04/18

محققان می‌گویند فسیلی از استخوان فک یکی از اجداد انسان‌ها که چند هفته پیش در شمال اسپانیا پیدا شده بود، احتمالا قدیمی‌ترین فسیل تاریخ از انسان‌ها در اروپاست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 350