خدمات سایت


متن کامل خبر

ايران پروژه «هارپ» را کليد زد

آرشیو
دکتر محمد يزدي در گفت وگو با خراسان با اشاره به جزئيات واهداف اين پروژه تصريح کرد: هارپ يکي از پروژه هاي فوق محرمانه کشورهايي مانند آمريکا و روسيه است که....
1389/11/02 02:01:29 ق.ظ

معاون آموزش و پژوهش سازمان محيط زيست از آغاز اجراي پروژه تحقيقاتي «هارپ» به عنوان يکي از جديدترين و پيشرفته ترين فناوري هاي روز دنيا توسط محققان کشور خبر داد و گفت: با اين فناوري با استفاده از امواج فوق کوتاه راديويي امکان جا به جايي ابرها، بارورسازي ابرها و کاهش خشکسالي و از بين بردن سکون هوا فراهم مي شود. اين پروژه انقلاب عظيمي در عرصه تغييرات آب و هوايي ايجاد مي کند.

دکتر محمد يزدي در گفت وگو با خراسان با اشاره به جزئيات واهداف اين پروژه تصريح کرد: هارپ يکي از پروژه هاي فوق محرمانه کشورهايي مانند آمريکا و روسيه است که اين فناوري را در اختيار دارند و با استفاده از امواج فوق کوتاه مي توانند لايه يونوسفر جو را تحريک کنند که منجر به توليد باران شود.

وي در توضيح ماهيت اين فناوري گفت:«هارپ» يک فناوري است که برپايه انتشار امواج راديويي فوق العاده قدرتمند و فوق کوتاه بنا نهاده شده است امواجي که انعکاس و انتشار آن ها در سطح يونوسفر يا همان سطح فوقاني جو، باعث ايجاد يک ميدان يوني يا موج يوني مي شود، در چنين شرايطي امواج الکترومغناطيسي ارسال شده بار ديگر به زمين برگشت داده مي شود.

اين امواج از انرژي حرارتي و انرژي مغناطيسي برخوردار هستند. بنابراين انرژي حاصل از آن ها را مي توان در يک نقطه خاص متمرکز کرد به طوري که تمرکز انرژي حاصل از آن ها در يک نقطه خاص مي تواند اثرات مختلفي ايجاد کند که از جمله آن ها مي توان به امکان جا به جايي ابرها، جا به جايي هوا و از بين بردن سکون هوا اشاره کرد.

وي اضافه کرد: فناوري «هارپ » البته کاربردهاي ديگري نيز دارد به عنوان مثال در مطالعه قاره هاي زير زمين و يا کشف منابع معدني نفت و گاز در زيرزمين نيز مي توان از اين فناوري استفاده کرد. ضمن آن که گفته مي شود از تمرکز اين انرژي مي توان براي تحريک گسل هاي زمين و حتي ايجاد زلزله استفاده کرد. تا جايي که گفته مي شود زلزله هائيتي نتيجه آزمايش هاي آمريکا و به عبارتي تست اين فناوري بوده که منجر به بروز زلزله هائيتي شده است.در واقع وقوع بسياري از پديده هاي خاص ازجمله سيل پاکستان، زلزله هائيتي و حتي توفان کاترينا با آزمايش اين فناوري در آمريکا مرتبط است.

با توجه به فوايدي که اين فناوري دارد و مي تواند منجر به کاهش خشکسالي و يا از بين بردن سکون هوا شود، بدين نتيجه رسيديم که استفاده از آن از جهات مختلف ضرورت دارد . وي با محرمانه خواندن اين پروژه تحقيقاتي از ذکر نام دستگاه ها و مراکزي که در اجراي اين پروژه در داخل کشور همکاري دارند، خودداري کرد و افزود: اين پروژه از سوي محيط زيست مورد حمايت قرار گرفته است ضمن آن که در اجراي آن دستگاه هاي مختلفي دخيل هستند و اعتباراتي نيز براي آن درنظر گرفته شده است

وي اضافه کرد: اميدواريم بتوانيم در سال هاي آينده نيز با استفاده از اين فناوري البته به گونه اي متفاوت پروژه هاي ويژه اي را با هدف کاربردهاي زيست محيطي به اجرا بگذاريم.

دکتر يزدي با بيان اين که عده اي اساس اين فناوري را رد مي کنند و آن را نوعي فضاسازي رسانه اي قلمداد مي کنند که کشورهاي استکباري براي ترساندن کشورهاي ديگر مطرح کرده اند، تصريح کرد: تاثيرات اين فناوري به لحاظ علمي کاملا اثبات شده و نمونه هاي تحقق يافته تاثيرات اين فناوري در کشورهاي روسيه و آمريکا گزارش شده است و هم اينک اين فناوري با هزينه بسيار بالايي در اين کشورها آن هم در مراکزي خاص و بعضا با اهداف نظامي در حال انجام است. اما نکته مهم آن است که ايران نيز اجراي اين پروژه بسيار مهم و کارآمد را آغاز کرده است و در آينده مي توانيم از نتايج سودمند آن بهره مند شويم.

معتقديم که اگرچه هارپ فناوري است که از تاثيرات دوجانبه اي برخوردار است، براي کشور ما که آب و هواي خشکي دارد يک ضرورت است و از آن مي توان براي بارور کردن ابرها يا به جريان انداختن هوا و از بين بردن سکون هوا استفاده کرد و در کلان شهرهايي مانند تهران که باعث تمرکز آلودگي مي شود، از اين فناوري استفاده کرد. در واقع با داشتن اين فناوري مي توان ابرها را جا به جا کرد، بارندگي را افزايش داد، هوا را جا به جا کرد و به اصطلاح باد ايجاد کرد که تحقيق روي تمامي اين موارد آغاز شده است. اين پروژه انقلاب بزرگي در عرصه تغييرات آب و هوايي ايجاد مي کند.

شايان ذکر است که طبق تعاريف موجود، هارپ( HAARP) يک پروژه تحقيقاتي است که براي بررسي و تحقيق درباره لايه يونوسفر با استفاده از امواج راديويي راه اندازي شده است. لايه يونوسفر در بالاترين لايه اتمسفر قرار دارد. اين لايه تشعشعات خطرناک ماوراي بنفش و X خورشيد را جذب و مانند سقفي از ورود آن ها به زمين جلوگيري مي کند.

هم چنين به دليل محيط الکتريکي موجود در يونوسفر از اين لايه براي انعکاس امواج راديويي به اطراف زمين استفاده مي شود. سيستم هارپ طوري طراحي شده است که روي يونوسفر تاثير مستقيم داشته باشد. اين سيستم در حال حاضر از مجموعه اي از آنتن هاي مخصوص (۱۸۰ برج آلومينيومي به ارتفاع ۲۳ و ۵۰ متر) تشکيل و روي زميني وسيع به مساحت ۲۳ هزار متر مربع در آلاسکا نصب شده است. اين آنتن ها امواج مافوق کوتاه ELF/ULF/VLF را توليد و به يونوسفر پرتاب مي کنند.اصولا امواج آنتن ها پس از اصابت به يونوسفر و بازگشت به زمين قادرند نه تنها به عمق دريا بروند بلکه فراتر رفته و به اعماق زمين نيز وارد مي شوند و عملکرد آن ها مانند راديوترموگرافي است که امروزه ژئولوژيست ها براي اکتشاف مخازن مختلف شامل گاز و نفت استفاده مي کنند. وقتي يک موج کوتاه راديوترموگرافي به داخل زمين فرستاده مي شود، به لايه هاي مختلف برخورد مي کند و آن لايه ها را به لرزه در مي آورد و از اين لرزش صدايي با فرکانس مخصوص توليد مي کند و به سطح زمين باز مي گرداند و ژئولوژيست ها از صداي بازگشتي قادرند مخازن زيرزمين را شناسايي کنند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد image ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد 1402/09/26

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103