خدمات سایت


متن کامل خبر

پیشنهاد بهترین واکسن برای دز چهارم

آرشیو
عضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: استفاده از واکسن متفاوت در دُز چهارم ممکن است باعث ایمنی بیشتری شود بنابراین توصیه می‌شود واکسنی از تکنولوژی متفاوت زده شود تا تأثیرات متقاطع بهتری ایجاد کند.
1401/05/01 01:47:53 ب.ظ

دکتر هادی یزدانی اظهار کرد: در تحقیقاتی که به صورت مستمر در زمان همه‌گیری کووید ۱۹ در حال انجام است، مشاهده شد سطح ایمنی مطلوبی که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند بعد از شش ماه سقوط می‌کند به همین علت بحث تزریق دُز یادآور برای واکسن‌ها مطرح شد.

وی تصریح کرد: در مطالعات انجام شده، دیده شده افرادی که سطح آنتی بادی بالا و سطح ایمنی بیشتری دارند، کمتر دچار سویه‌های کووید ۱۹ می‌شوند و اگر دچار شوند، علائم خفیفی دارند همچنین درصد مرگ و بستری در این افراد به طرز معناداری با افرادی‌که مدت زمان بیشتری از تزریقشان گذشته، متفاوت است.

یزدانی ادامه داد: این اتفاق حتی در سویه‌های واکسن گریزتری مثل زیر سویه‌های مختلف اُمیکرون هم صدق می‌کند به همین علت با وجود واکسن گریزتر بودن زیرسویه‌های مختلف اُمیکرون به ویژه زیرسویه BA۴ و BA۵ که فعلاً اروپا، آمریکا و ما درگیر آن هستیم، بحث تزریق دُز یادآور مطرح شد.

این پزشک عمومی با بیان اینکه واکسن‌های اسپوتنیک و بهارات دیگر در کشور موجود نیست، مطرح کرد: موجودی واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم در کشور محدود است و براساس اعلام وزارت بهداشت تصمیمی برای واردات واکسن وجود ندارد و قرار است واکسیناسیون را با واکسن‌های ایرانی انجام دهند.

یزدانی در رابطه با نحوه انتخاب واکسن برای تزریق دُز چهارم، توضیح داد: از همان ابتدای ماجرای واکسن، بحث استفاده از نسل‌ مختلف واکسن‌ها مطرح بود و بیشتر تحقیقاتی که در دنیا انجام شده بر روی ترکیب واکسن‌های آدنوویرویسی و mRNA است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما واکسن‌هایی دیدیم که در سویه اُمیکرون کارآیی کمتری داشتند و بحث این مطرح می‌شود که واکسن‌هایی از نسل‌های مختلف زده شود تا تأثیرات متقاطع بهتری ایجاد کند، ترجیحاً اگر دُزهای قبلی از یک نسل واکسن خاص زده شده بهتر است در دُز چهارم از یک تکنولوژی و نسل دیگری استفاده شود و واکسن متفاوتی بزنند تا شاید باعث ایمنی بیشتری شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مستندی در کشور نداریم تا ببینیم افرادی که سه دُز واکسن سینوفارم زدند شرایط متفاوتی با افرادی دارند که دو دُز سینوفارم و یک دُز آسترازنکا زدند یا نه؟ خاطرنشان کرد: جای خالی این مستندات و پژوهش‌ها در کشور کاملاً محسوس و چشمگیر است.

عضو انجمن پزشکان عمومی کشور در رابطه با عوارض تزریق دُز چهارم واکسن کووید ۱۹ توضیح داد: عوارض معمولی مانند تب، لرز، بدن درد، درد محل تزریق، تهوع و استفراغ با اغلب واکسن‌ها تجربه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات سیستم بهداشتی و درمانی ما این است که نتوانست عوارض واکسن را درست ردیابی، تشخیص، و ثبت و بررسی کند به همین علت فضا را برای غیرشفاف شدن، شایعات و حرف‌های ضدعلمی مهیا کرد. الان هیچ کس نمی‌تواند با استدلال علمی و مستندات بگوید واکسن‌های کرونا عارضه داشته یا نداشته اما در کل چیزی که می‌بینیم عوارض عامی است که همه واکسن‌ها می‌تواند داشته باشد.

این پزشک عمومی در رابطه با محدودیت تزریق دُز چهارم برای گروه‌های خاص، توضیح داد: در دوران بارداری فقط سینوفارم در ایران تزریق می‌شود و هنوز دستورالعمل آن تغییر نکرده است. در دستورالعمل تزریق دَُز چهارم به محدودیت سنی اشاره نشده و به نظر نمی‌رسد محدودیتی برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا وجود داشته باشد همچنین منعی برای تزریق به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند وجود ندارد و آن‌ها باید در اولویت باشند.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • واکسن کرونا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7

مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد image مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد 1402/08/02

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد علائم ابتلا به افسردگی در افرادی که به‌صورت مداوم شب‌ها کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، زودتر خود را نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 176

محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد image محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد 1402/08/01

دقت این مدل هوش مصنوعی برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد گزارش شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 138

امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند image امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند 1402/07/17

گروهی از محققان نقشه راهی را پیدا کرده‌اند که با اصلاح گروهی از سلول‌های ایمنی می‌تواند درمان سرطان روده را ممکن کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 207

دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند image دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند 1402/05/30

دانشمندان هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند از روی اسکن قفسه سینه، سن واقعی و وجود بیماری مزمن در شما را تشخیص بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 190

پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد image پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد 1402/05/14

دانشمندان در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی شکر افزوده می‌تواند با افزایش ریسک سنگ کلیه در ارتباط باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 235

اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید image اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید 1402/05/02

برخی افراد با وجود قرارگیری درمعرض ویروس کرونای عامل کووید ۱۹، هرگز علائم این بیماری را بروز ندادند. اکنون پژوهشگران راز این مسئله را یافته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 115

پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد image پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد 1402/04/19

مطالعه‌ای تازه می‌گوید مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را پایین بیاورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 222

دانشمندان روی یک تست تنفس برای تشخیص زودهنگام سرطان کار می‌کنند image دانشمندان روی یک تست تنفس برای تشخیص زودهنگام سرطان کار می‌کنند 1402/03/29

این آزمایش می‌تواند بخارها و گازهایی را که دارای نشانگرهای زیستی برخی سرطان‌ها هستند، جمع‌آوری کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 249

هوش مصنوعی NYUTron می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند image هوش مصنوعی NYUTron می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند 1402/03/22

ترکیب هوش مصنوعی و پزشکی می‌تواند جذاب باشد. هوش مصنوعی NYUTron ادعا می‌کند که می‌تواند فراتر از پزشکان ظاهر شده و زمان مرگ بیماران و شانس زنده‌ماندن آنها را به شما بگوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 245