خدمات سایت


متن کامل خبر

برای درمان وسواس باید آنتی‌بیوتیک بخورید!

آرشیو
آنتی‌بادی‌هایی که بدن علیه برخی باکتری‌ها می‌سازد، با تخریب مانع مغزی وارد مغز می‌شوند و با چسبیدن به گیرنده‌های مغزی، سلول‌ها را فریب می‌دهند یا حتی باعث مرگ قسمت‌هایی از مغز و رفتار عجیب می‌شوند.
1389/11/10 12:07:49 ق.ظ

یکی از اختلالات روانی مهم و می‌توان گفت شایع، اختلال وسواس است. رفتار وسواسی می‌تواند پر از تکرار،‌ عدم اطمینان و دارای حد و مرزها و چارچوب‌های عجیب و غریب باشد. با پا به عرصه گذاشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و مانند آن، شاید لازم باشد برای درمان رفتار وسواسی،‌ گاهی به جای روان‌شناس، به سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها بروید!

چنان که گفته شد،‌ مطالعات جدید، باورهای پیشین در زمینه عوامل اختلالات روانی را دچار تحول کرده‌اند. برخلاف انتظار بسیاری، مشخص شده که موجودات ذره‌بینی می‌توانند با ایجاد عفونت و تحریک سیستم ایمنی بدن، روی مغز و در نتیجه رفتار، تاثیر بسزایی داشته باشند، در حدی که فرد آلوده، رفتارهای عجیبی در حد یک اختلال روانی از خود نشان بدهد.

سامی مالونی، پسر 12 ساله سالمی بود که مثل اغلب هم‌سن و سال‌هایش، به مدرسه می‌رفت و علاقه زیادی به بازی داشت. یک روز مادر سامی متوجه شد که سامی به حیاط خلوت می‌رود و با چشمان بسته راه می‌رود،‌ وقتی از او پرسید چه می‌کند، سامی جواب داد مشغول حفظ کردن است. شخصیت سامی رو به تغییر گذاشت. روز بعد مادر متوجه شد که سامی باز با چشم بسته در حیاط خلوت راه می‌رود و تنها از در پشتی خانه استفاده می‌کند. بعد او شروع کرد به حبس کردن نفس خود هنگام راه رفتن، سپس تنها از لباس‌هایی با رنگ خاص استفاده می‌کرد،‌ به کسی اجازه نمی‌داد پنجره‌ها را باز کند و نمی‌گذاشت چراغ‌ها خاموش شوند. مادرش در این‌باره می‌گوید: «هر روز یک رفتار تازه ظهور می‌کرد. تنها در عرض 4 تا 6 هفته، ما کاملا درمانده شدیم.»

سامی ابتلا به وسواس و بعد اختلال توره مبتلا شد. (توره از انواع تیک است که با رفتارهای بدون کنترل پیچیده همراه می‌شود.)‌ با بدتر شدن حال سامی، یکی از دوستان خانواده پیشنهاد کرد که سامی تست ابتلا به استروپتوکوک بدهد. استروپتوکوک‌ها باکتری‌های شایعی در دوران کودکی هستند که اغلب علامتی بیشتر از گلودرد ندارند. در آن زمان سامی خیلی لاغر شده بود و بدنش پر از زخم‌ بود، چون بدن خود را می‌خراشید.

اثری از استروپتوکوک دیده نشد، ‌اما پزشک متوجه نوعی عفونت در بدن سامی شد. با شروع مصرف آنتی‌بیوتیک، علایم رو به بهبود گذاشت و بعد از 6 ماه درمان، ‌خانواده امیدوار شدند که حال سامی خوب خواهد شد. سامی 4 سال پیاپی تحت درمان با آنتی‌بیوتیک بود و هر بار از میزان دارو کم می‌کرد،‌ اختلال عود می‌کرد.

حالا سامی 20 ساله است و هیچ علامتی از ابتلا به وسواس یا اختلال روانی دیگری در او دیده نمی‌شود. چه می‌شد اگر کسی متوجه عفونت در بدن او نمی‌شد؟

به گزارش نیوساینتیست، پزشکان دانشگاه اوکلاهوما بر این باورند که سامی نمونه نادری نیست. دکتر کانینگهام سال‌ها است روی عفونت‌های استروپتوکوکی کودکی کار می‌کند که به گفته او،‌ می‌تواند باعث علایم توره، رفتارهای وسواس‌مانند و نوعی اختلال حرکتی به نام کره سیندنهام شود. (کره سیندنهام هم از اختلالات مربوط به تیک است و شامل هیجان‌های غیرقابل کنترل می‌شود).

به اعتقاد کانینگهام،‌ دست‌کم در مورد کره سیندنهام، آنتی‌بادی‌هایی که بدن در مقابل نوعی از باکتری‌های استروپتوکوکی می‌سازد،‌ گیرنده‌های قسمتی از مغز را که مسئول کنترل حرکتی است، می‌پوشاند. بدین ترتیب مانند مولکول‌های ناقل طبیعی اثر گذاشته و باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شوند که می‌تواند توضیح خوبی برای تیک و مشکلات هیجانی در کودکان آلوده باشد.

البته همه کودکانی که چنین علایمی دارند به عفونت با باکتری دچار نیستند. همچنین هیچ شاهدی مبنی بر این که واکسن‌ها بتوانند چنین تاثیری داشته باشند وجود ندارد.

بتی دیاموند، از موسسه پزشکی من‌هاست نیویورک هم در مطالعات خود نشان داده که آنتی‌بادی‌های مرتبط با بیماری خودایمنی سل جلدی،‌ می‌تواند به مغز رسیده و با چسبیدن به گیرنده‌های ان.ام.دی.ای،‌ باعث مرگ سلول‌های مغزی شود. .همین امر می‌تواند توضیحی برای تغییرات خلقی و کاهش توانایی شناختی در افراد مبتلا باشد.

تغییر رفتاری به دلیلی که آنتی‌بادی توانسته از مانع خونی مغزی رد شود و البته نوع آنتی‌بادی بستگی دارد. وقتی مانع مغزی با التهاب دچار اختلال شود، آنتی‌بادی‌ها هیپوکامپ را نابود می‌کنند و باعث ایجاد اختلال در حافظه می‌شوند. وقتی مانع مغزی با هورمون استرس یعنی آدرنالین دچار آسیب شود، آنتی‌بادی‌ها غدد بادامی (آمیگدالا) را تخریب می‌کنند و باعث ایجاد احساس ترس در فرد می‌شوند.

دیاموند در این‌باره می‌گوید: «همه ما حتی وقتی هیچ بیماری نداریم، چندین تن آنتی‌بادی در بدن خود داریم و من مطمئنم این آنتی‌بادی‌ها روی مغز و در نتیجه رفتار و شخصیت ما تاثیر دارند.»

این مطالعات راهی تازه به سوی درمان اختلالات روانی هستند و مسیر ارزیابی و درمان اختلالات رفتاری و روانی را برای همیشه تغییر خواهند داد.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80