خدمات سایت


متن کامل خبر

واکنش رئیس‌جمهور فرانسه به دستگیری مدیرعامل تلگرام: دولت نقشی نداشت

امانوئل مکرون نقش دولت فرانسه در دستگیری مدیرعامل تلگرام را رد و سیستم قضایی این کشور را مسئول رسیدگی به پرونده معرفی کرد.
1403/06/05 08:34:26 ب.ظ

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به بازداشت جنجالی پاول دورف، بنیان‌گذار و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، واکنش نشان داد.

دورف شنبه شب پس از ورود جت خصوصی‌اش به پاریس بازداشت شد. به‌دنبال این اتفاق، گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های گسترده‌ای در میان اقشار مختلف، به‌خصوص جامعه‌ی تکنولوژی، به وجود آمده است.

به‌گزارش پولیتیکو، مکرون اظهار کرد که دولت فرانسه هیچ نقشی در بازداشت دورف نداشته است. او دوشنبه گفت: «بازداشت رئیس تلگرام در خاک فرانسه به‌عنوان بخشی از یک تحقیقات قضاییِ در حال انجام صورت گرفته است. این بازداشت به‌هیچ‌وجه تصمیم سیاسی نیست. تصمیم‌گیری در این زمینه بر‌عهده‌ی قضات است.»
امانوئل مکرون از نمای نزدیک در حالی که انگشت دست راست خود را روی پیشانی گذاشته
دادستانی پاریس فاش کرد که بازداشت دورف بخشی از تحقیقاتی در حال انجام‌ درباره‌ی اتهام‌های متعدد ازجمله همدستی در ترویج و اشتراک‌گذاری محتوای سوءاستفاده از کودکان و همدستی در قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی سازمان‌یافته بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این تحقیقات «علیه شخصی ناشناس» باز شده و به‌طور خاص دورف را هدف قرار نمی‌دهد.

طبق قوانین فرانسه، دورف می‌تواند تا چهار روز برای بازجویی در بازداشت بماند. پس از این مدت، قضات باید تصمیم بگیرند که او را رسماً متهم یا آزاد کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یکی از قاضی‌های فرانسوی دستور تمدید بازداشت دورف را در شب یکشنبه صادر کرده که نشان‌دهنده‌ی ادامه‌ی روند بررسی‌ها است.

تلگرام که نزدیک به یک‌میلیارد نفر کاربر در سراسر جهان دارد، در واکنش به این بازداشت اعلام کرد که مدیرعاملش «چیزی برای پنهان کردن ندارد» و این شرکت مطابق قوانین اتحادیه اروپا عمل می‌کند. دورف که شهروند روسی-فرانسوی-اماراتی است، همچنان در بازداشت پلیس به‌سر می‌برد.

بازداشت بنیان‌گذار تلگرام با انتقاد بسیاری از افراد مواجه شده است. الکسی پوشکوف، سناتور روس، فرانسه را «دیکتاتوری لیبرال» نامید؛ در‌حالی‌که ایلان ماسک، مالک ایکس، در پلتفرمش با هشتگ FreePavel آزادی او را خواستار شد. ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی مقیم روسیه، مکرون را متهم کرد که برای دسترسی به ارتباطات خصوصی، به سطح گروگان‌گیری تنزل پیدا کرده است.

مکرون به‌شدت اتهامات واردشده را رد و بر تعهد فرانسه به آزادی بیان و نوآوری تأکید کرده است. او گفت: «بیش از هرچیز، فرانسه به آزادی‌بیان و ارتباطات و نوآوری و کارآفرینی متعهد است. در کشوری قانون‌مدار، همان‌طور‌که در شبکه‌های اجتماعی این قوانین برای محافظت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آن‌ها تنظیم شده‌اند، آزادی‌ها در چهارچوب قانونی اعمال می‌شوند.»

دستگیری دورف سؤالاتی را درباره‌ی مسئولیت‌های پلتفرم‌های فناوری در نظارت بر محتوا و همکاری با نهادهای قضایی مطرح کرده است. این اولین‌بار نیست که تلگرام تحت بررسی دولت‌ها قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۲، آلمان به‌دلیل ایجادنکردن راه قانونی برای گزارش محتوای غیرقانونی، این پلتفرم را ۵ میلیون یورو جریمه کرد. همچنین، برزیل در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل ارائه‌ندادن داده‌های مرتبط با فعالیت نئونازی‌ها، تلگرام را موقتاً تعلیق کرد.

نکته‌ی مهم این است که دورف در سال ۲۰۲۱ از‌طریق فرایندی نادر و در شرایط نامشخصی به شهروندی فرانسه دست یافت. اظهارات مکرون اولین بیانیه‌ی عمومی مقامی فرانسوی پس از بازداشت دورف است.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • تلگرام,
  • فرانسه,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پزشکیان: حذف چارچوب‌های فیلترینگ در دستور کار است image پزشکیان: حذف چارچوب‌های فیلترینگ در دستور کار است 1403/06/26

رئیس جمهور: حذف چارچوب‌های فعلی درباره‌ی اینترنت در دستور کار قرار دارد و پیگیر اجرای آن هستیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

شیپور ۱۲۷۶ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد image شیپور ۱۲۷۶ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد 1403/06/26

به گزارش پاگرمنت، شیپور در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۸.۹ میلیون یورو معادل ۱۲۷۶۰ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است. همچنین برنامه ورود به بورس این سازمان آغاز شده است. شیپور از مرداد ماه سال ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 2

معاون وزیر صمت: وزارت صمت موافق گشایش در موضوع واردات آیفون است image معاون وزیر صمت: وزارت صمت موافق گشایش در موضوع واردات آیفون است 1403/06/26

برادران درباره تصمیم‌گیری برای واردات آیفون اعلام کرد وزارت صمت با انحصار داخلی و خارجی همراه است و نمی‌توان مردم را از خرید موبایل خاصی محروم کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

سامسونگ و شیائومی به تبانی با آمازون هند متهم شدند image سامسونگ و شیائومی به تبانی با آمازون هند متهم شدند 1403/06/26

کمیسیون رقابت هند شرکت‌های سامسونگ و شیائومی را به تبانی با آمازون هند متهم کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

همکاری متا، تیک‌تاک و اسنپ‌چت: برنامه‌ Thrive محتواهای مضر را شناسایی می‌کند image همکاری متا، تیک‌تاک و اسنپ‌چت: برنامه‌ Thrive محتواهای مضر را شناسایی می‌کند 1403/06/26

این طرح به شرکت‌های فناوری اجازه می‌دهد سیگنال‌هایی را به منظور شناسایی محتوای مربوط به خودکشی در پلتفرم‌هایشان برای یکدیگر بفرستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

آپلود ویدیو در شبکه اجتماعی بلواسکای امکان‌پذیر شد image آپلود ویدیو در شبکه اجتماعی بلواسکای امکان‌پذیر شد 1403/06/22

کاربران شبکه‌ی اجتماعی بلواسکای اکنون می‌توانند در این پلتفرم ویدیو آپلود کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

تبدیل ایرپاد پرو ۲ اپل به سمعک؛ سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز نشان داد image تبدیل ایرپاد پرو ۲ اپل به سمعک؛ سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز نشان داد 1403/06/22

سازمان غذا و داروی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، مجوز رسمی برای ویژگی جدید ایرپاد پرو ۲ که این هندزفری را به سمعک تبدیل می‌کند، صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

مایکروسافت 650 کارمند ایکس باکس را اخراج کرد image مایکروسافت 650 کارمند ایکس باکس را اخراج کرد 1403/06/22

فیل اسپنسر می‌گوید که این اخراج‌ها همچنان به معامله اکتیویژن بلیزارد مربوط می‌شوند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

این تبلت اندرویدی خوش‌قیمت نمایشگر ۱۲٫۶ اینچ اولد و باتری بزرگ دارد image این تبلت اندرویدی خوش‌قیمت نمایشگر ۱۲٫۶ اینچ اولد و باتری بزرگ دارد 1403/06/14

تبلت جدید ایسر با پردازنده‌ی مدیاتک و قیمت منطقی رونمایی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

پردازنده 8 هسته‌ای مقرون‌به‌صرفه اسنپدراگون ایکس پلاس معرفی شد image پردازنده 8 هسته‌ای مقرون‌به‌صرفه اسنپدراگون ایکس پلاس معرفی شد 1403/06/14

این تراشه بیشتر از قدرت CPU برخوردار است، اما در زمینه قدرت پردازنده گرافیکی به‌اندازه رقبای خود قدرتمند نیست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51