خدمات سایت


متن کامل خبر

سود 350 درصدی برای عرضه‌كنندگان كارتريج‌های طرح و تقلبی ؛ بازار پر رونق تقلب

آرشیو
قصه حضور كارتريج‌های غير اورجينال كه در باور عامه همان تقلبی خودمان است، لالايی خوش آهنگی شده است براي سودجوياني كه از اين بازار بدون متولي نهايت استفاده را كرده و با سوء استفاده از شرايط بازار، بي‌اطلاعي مصرف‌كنندگان و عوامل ديگر بار خود را بسته‌اند.
1389/07/07 12:57:51 ب.ظ

اين كارتريج‌ها كه اكثرا با برند HP در بازار داخلي عرضه شده‌اند به دليل قيمت پايين‌تري كه نسبت به نمونه‌هاي اورجينال دارند مورد استقبال قرار گرفته‌اند و بر اساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر بيش از 50 درصد بازار كارتريج با برند HP را در اختيار گرفته‌اند. فعالان بازار مي‌گويند: طي يكي دو سال اخير عرضه كارتريج‌هاي تقلبي به بازار در حدي بوده است كه ديگر مجالي براي عرض اندام نمونه‌هاي اورجينال نيست و به دليل سود سرشاري كه بابت فروش اين كارتريج‌ها عايد فروشندگان مي‌شود حتي برخي از شركت‌هاي اسم و رسم دار به عرضه اين كارتريج‌ها در بازار مي‌پردازند. به همين دليل است كه اين كارتريج‌ها توانسته‌اند سهمي‌بيش از 50 درصد از يك بازار پررونق را به خود اختصاص دهند.

روش‌هاي تقلب در بازار كارتريج

بر اساس اعلام موسويان، مدير فروش شركت ايران اچ پي، در حال حاضر روش‌هاي گوناگوني براي تقلب در بازار كارتريج وجود دارد و جالب اينجا است كه ارگان‌هاي دولتي كه بيشترين حجم خريد را دارند، بيشتر طعمه اين افراد سودجو هستند. وي كارتريج‌هاي موجود در بازار را به انواع مختلف اورجينال، طرح، تقلبي دسته‌بندي كرد كه نمونه‌هاي طرح شامل كارتريج‌هايي هستند كه در كشور چين توليد شده و روي آنها مارك برندهاي معروفي مانند اچ پي كپي مي‌شود. ولي در حقيقت اين كارتريج‌ها اصل نبوده و به همين دليل طرح ناميده مي‌شوند. دسته دوم نيز كارتريج‌هايي هستند كه در داخل كشور شارژ مي‌شوند و در جعبه، پك‌بادكني و نوار مخصوص قرار گرفته و به اسم طرح يا حتي اورجينال در بازار به فروش مي‌رسند. به گفته وي، در حال حاضر در بازار جعبه‌هاي كارتريج با قيمت هشت هزار تومان و پوكه كارتريج با قيمت 500 تومان از دارندگان اين پوكه و جعبه‌ها خريداري مي‌شود و با هزينه اي اندك، حدود يك هزار تومان شارژ مي‌شوند و به اسم كارتريج نو به مصرف كنندگان با قيمتي به مراتب بالاتر از آنچه بايد به فروش مي‌رسند. موسويان همچنين افزود: طي مدت اخير برخي از شركت‌هاي واسطه، از شركت‌هاي دولتي سفارش خريد كارتريج مي‌گيرند و اين كارتريج‌ها را از شركت‌هاي معتبر خريداري كرده و با نسبت مشخص مثلا 10 به 100 كارتريج‌هاي تقلبي را در ميان اورجينال‌ها به شركت‌هاي دولتي عرضه مي‌كنند. شركت‌هاي دولتي نيز از اين موضوع بي‌اطلاعند و بابت ده كارتريج تقلبي كه در ميان ساير كارتريج‌ها عرضه شده است بهاي زيادي مي‌پردازند. وي افزود در حال حاضر ميزان تقلب در بازار كارتريج‌هاي ليزري بيش از كارتريج‌هاي جوهر افشان است. چرا كه كارتريج‌هاي جوهر افشان ساختار پيچيده‌تري نسبت به ليزري‌ها دارند و به همين دليل تقلب و شارژ اين كارتريج‌ها كمتر صورت مي‌گيرد.

بازار 150 ميليارد توماني كارتريج‌هاي طرح و تقلبيHP

با توجه به اين نكته كه كارتريج يك كالاي پرمصرف است و تمام كاربران چاپگر ناچارند از اين كالا استفاده كنند، اين كالا بازار پرمخاطبي دارد كه بيش از نيمي‌از كل بازار اين كالا با برندهاي مختلف را نمونه‌هاي طرح و تقلبي در اختيار گرفته‌اند.بر اساس اعلام موسويان، مدير فروش شركت ايران اچ پي يكي از عرضه‌كنندگان ماشين‌هاي اداري، مواد مصرفي اچ پي در ايران، سود فروش كارتريج‌هاي تقلبي و طرح براي فروشندگان به بيش از 350 درصد مي‌رسد. درحالي‌كه سود فروش كارتريج‌هاي اورجينال به سختي به ده درصد مي‌رسد.

بر اساس اعلام كامكار، مدیرعامل شرکت سخت سیستم، تنها توليدكننده كارتريج‌هاي ايراني با برند سين سين، با بررسي‌هاي به‌دست آمده مشخص شده است كه در سال حدود چهار ميليون كارتريج با برندهاي مختلفي در بازار داخلي خريد و فروش مي‌شود كه از اين تعداد حدود 70 درصد كارتريج‌ها متعلق به برند HP هستند، ولي از اين 70 درصد حدود 50 درصد كارتريج‌ها تقلبي هستند. وي افزود: متاسفانه آماري كه گمرك بابت حجم واردات كالاها ارائه مي‌دهد چندان دقيق نيست و تعداد زيادي از كارتريج‌ها از مبادي غير رسمي‌ وارد بازار مي‌شوند، ولي با بررسي‌هاي انجام شده مشخص شده است كه بيش از 80 درصد بازار كارتريج با برندهاي مختلف را نمونه‌هاي تقلبي به خود اختصاص داده‌اند.

وي افزود: با توجه به اينكه كارتريج‌هاي توليدي ما قيمت مناسبي دارند سهم فروش ما در بازار ناچيز است و ما در سال يكصد هزار كارتريج فروش داريم درحالي‌كه مجوز فروش سيصد هزار كارتريج را در سال داريم.

يكي ديگر از فعالان بازار كه در زمينه واردات كارتريج با برند هاي مختلف فعال است نيز دراين‌باره گفت: به‌طور متوسط ارزش بازار كارتريج در سال با در نظر گرفتن قيمت 100 هزار تومان براي هر كارتريج حدودا 400 ميليارد تومان است كه از اين ميزان حدود 70 درصد بازار در اختيار يك برند كه آن هم اچ پي است، بوده است. به گفته وي ارزش كارتريج‌هاي برند اچ پي هم در بازار حدود 280 تا 290 ميليارد تومان است كه از اين ميزان حدود 150 تا 160 ميليارد تومان به نمونه هاي طرح يا تقلبي اختصاص دارند. فرجي، مدير بازرگاني شركت جهان گستر، يكي از عرضه‌كنندگان ماشين هاي اداري و كارتريج‌هاي HP در اين باره گفت: در حال حاضر بيش از 40 درصد از نمونه‌هاي پرفروش كارتريج‌هاي HP را كه شامل مدل‌هاي 1020(12A)، 1300(13A)، 1320(49A)، 2015(53A)، 2014(53A) و... است، نمونه‌هاي تقلبي به‌دست گرفته‌اند و نمونه‌هاي اورجينال اين كارتريج‌ها در بازار متقاضيان چنداني ندارند. مدير فروش شركت ايران اچ پي نيز با بيان اين مطلب كه شركت مذكور طي سال گذشته تحقيقات زيادي براي به‌دست آوردن آمار و ارقام و حجم كارتريج‌ها در بازار داشته است، گفت: با توجه به بررسي هاي شركت ايران اچ‌پي، در سال يك ميليون و 30 هزارعدد كارتريج ليزري HP و حدود يك ميليون و 860 هزار عدد كارتريج جوهر افشان HP (هر دستگاه ليزري در سال به دو كارتريج و هر دستگاه جوهرافشان به چهار كارتريج نيازمند است) مصرف مي‌شود كه از اين تعداد حدود پنجاه درصد بازار را نمونه‌هاي تقلبي ليزري و بخش كمتري را نمونه‌هاي جوهرافشان تقلبي تشكيل مي‌دهند.

تقلبي‌ها از كجا مي‌آيند

اين تصور كه كشور چين توليد كننده تمام كالاهاي بي كيفيت است، مدت‌هاست در ذهن مصرف‌كنندگان كالاهاي مختلف جا خوش كرده است و البته تا حدودي درست است. بر اساس اعلام فعالان بازار، كليه كارتريج‌هاي تقلبي محصول كشور چين هستند. البته گروهي بر اين باورند كه برخي از افراد در امارات و در كارگاه‌هاي كوچك اقدام به توليد كارتريج‌هاي تقلبي مي‌كنند.

اما فرجي، مدير بازرگاني شركت جهان گستر در اين مورد مي‌گويد: تمام كارتريج‌هاي طرح موجود در بازار توليد كشور چين هستند كه بدون مارك يا برند HP وارد بازار داخلي مي‌شوند. حري، يكي از فعالان بازار نيز مي‌گويد: بسياري از شركت‌هاي فروشنده چاپگر و لوازم مصرفي سفارش توليد اين كالاها را به كشور چين مي‌دهند و وقتي اين كارتريج‌ها وارد كشور شد برند مورد نظر خود را با ترفندهاي خاصي روي كالا حك مي‌كنند.

اما موسويان، مدير فروش شركت ايران HP در اين باره مي‌گويد: اين گفته كه تمام نمونه هاي تقلبي در چين توليد مي‌شوند درست نيست. بلكه نمونه‌هاي طرح در چين و نمونه‌هاي تقلبي در بازار داخلي شارژ و بسته‌بندي و به اسم كارتريج نو به فروش مي‌رسند.

اتحاديه و سازمان نظام صنفي مسوولند

اكثر واردكنندگان كارتريج كه دل‌خوني از كارتريج‌هاي تقلبي موجود در بازار دارند، اتحاديه، سازمان نظام صنفي و وزارت بازرگاني را مسوول اين نابساماني مي دانند.

فرجي، مدير بازرگاني شركت جهان‌گستر گفت: اتحاديه صنف رايانه، سازمان نظام صنفي رايانه اي و وزارت بازرگاني در اين زمينه بايد اقدام موثري داشته باشند. چرا كه اين نهادها تمام اعضاي صنف را مي‌شناسند و به وضعيت بازار اشراف دارند، ولي به جاي اينكه با اين افراد برخورد جدي كنند تنها به جريمه هاي اندك و ... بسنده مي‌كنند. در حالي‌كه با پلمب واحد تجاري و همچنين لغو مجوز فعاليت مي‌توانند تا حدود زيادي در مقابل اين مشكل بزرگ مانع ايجاد كنند. كامكار، مدير عامل شركت سخت سيستم نيز با انتقاد از عملکرد نهادهای مربوط به کنترل بازار این محصول گفت: اگرچه اتحادیه صنف رایانه، داده ورزی و ماشین های اداری، چند ماه پیش با صدور بخشنامه‌ای به توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مصرفی ماشین‌های اداری هشدار داده که با متقلبان برخورد خواهد کرد، اما نه تنها اتحادیه توان مقابله با کارتریج‌های تقلبی موجود در بازار را ندارد، بلکه اداره اصناف وزارت بازرگانی هم نمی‌تواند از فعالیت این سوداگران کارتریج جلوگیری کند. وي تعداد کسانی را که کارتریج‌های اصل در بازار عرضه می‌کنند، کمتر از انگشتان دست دانست. ريیس هیات مدیره اتحادیه ماشین‌های اداری و صنف رایانه اما معتقد است که نقص قانون باعث رواج این محصول تقلبی در بازار شده است. شهرام شیرمست در این مورد می‌گوید: این کارتریج‌ها اورجینال نیستند و به این دليل که با قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به مدل های اصلی در بازار عرضه می‌شوند، از نظر قانون ما غیر قانونی و تقلبی به حساب نمی‌آیند، بلكه یک جنس درجه دو به حساب مي‌آيند. به گفته وي در صورتي كه اين كارتريج‌ها برند HP يا هر برند ديگري را يدك نكشند، مشكلي ندارند و نمي‌توان عنوان تقلبي را به آنها داد؛ اما اگر اين كارتريج‌ها با استفاده از يك برند شناخته در بازار به فروش برسند، با آنها برخورد مي‌شود.

بيرون كشيدن مو از ماست

تشخیص کارتریج‌های اورجینال از انواع refill یا recycle موجود در بازار (که در اصطلاح فارسی شارژی یا بازسازی شده خوانده می‌شود)، با توجه به وضعیت ظاهری، نوع بسته‌بندی و کلیه موارد دیگر، برای مصرف‌کننده کاری دشوار و حتی غیرممکن است. اگر براي خريد كارتريج به خيابان ايرانشهر يا يكي از مراكز خريد و فروش كامپيوتر مراجعه كنيد و دو نمونه طرح و اورجينال را با هم مقايسه كنيد به سختي متوجه تمايز اين كارتريج‌ها خواهيد شد.

به گفته فعالان بازار توجه به قيمت كارتريج، دقت زياد به جعبه، نوع بسته‌بندي و همچنين هولوگرام روي كارتريج تنها راه‌هاي تمايز نمونه اصل از تقلبي است.

فرجي مدير بازرگاني شركت جهان‌گستر نيز دراين‌باره مي‌گويد: در حال حاضر كارتريج‌هاي طرح با گارانتي به فروش مي‌رسند. در حالي‌كه شركت HP به دليل اعتمادي كه به كيفيت كالاهايش دارد كارتريج‌هايش را بدون گارانتي به فروش مي‌رساند و اصلا كارتريج اچ پي در هيچ كجاي دنيا با گارانتي به فروش نمي‌رسد. ولي در كشور ما اين كالاها با گارانتي‌هاي من در آوردي به فروش مي‌رسند و اين يكي از مشخصه‌هاي غير اصل بودن كارتريج‌ها است.

موسويان، مدير فروش شركت ايران اچ‌پي نيز دراين‌باره گفت، اگر مصرف‌كننده مشاهده كرد كه قيمت كارتريج هشت درصد كمتر از قيمت واقعي بازار است بايد به اصليت اين كالا شك كند. وي افزود: اگر چه تشخيص كارتريج اورجينال از تقلبي كار سختي است، ولي بادقت فراوان روي رنگ آبي رنگ جعبه و فونت كلمات تايپ شده مي‌توان تا حدودي به اصليت كارتريج پي برد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 132

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 105

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 132

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 226

رنگ واتساپ تغییر می‌کند image رنگ واتساپ تغییر می‌کند 1402/10/19

واتساپ دیگر لازم نیست سبز بماند. گزینه‌های رنگی به‌زودی برای کاربران iOS ارائه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 91