خدمات سایت


متن کامل خبر

چهار سال از سفر تاريخي نخستين ايراني به فضا گذشت

آرشیو
چهار سال پيش در روزهای پایانی شهریور انوشه انصاري، سفر تاريخي خود را به ايستگاه فضايي بين‌المللي به پايان برد تا ضمن کسب عنوان نخستين زن فضاگرد جهان، نخستين ايراني باشد كه در طول تاريخ هزاران ساله اين سرزمين اهورايي از فراسوي جو و اعماق فضا به پهنه پاك اين خاك مهربان نگريسته است
1389/07/09 04:32:56 ق.ظ

ايسنا: انوشه انصاري، نخستين فضاگرد زن جهان 27 شهريورماه 85 به عنوان «سفير فضايي» رهسپار فضا شد و بامداد هفتم مهرماه در حالي در استپ‌هاي سرسبز شمال قزاقستان بر سياره مادري گام نهاد كه طي 11 روز حضور در فضا به واقع اثبات كرد همچنان كه پيش از سفر اعلام كرده بود صرفا يك گردشگر فضايي نيست به طوري كه «مايكل لوپز آلگريا» - فضانورد همراه وي كه پيش از اين از مخالفان سفرهاي فضايي خصوصي و توريستي بود - در گفت‌وگويي با شبكه خبري CNN از انوشه انصاري به عنوان فردي پركار ياد كرد كه توانسته است در اين مدت افزون بر فعاليت‌هاي شخصي‌اش كه از پيش وعده داده بود، ‌آزمون هاي علمي متفاوتي را به انجام برساند و همپاي ساير خدمه به فعاليت بپردازد.

وي اگر چه ناگزير با پرداخت 20 ميليون دلار به عنوان چهارمين گردشگر فضايي جواز سفر به ايستگاه فضايي بين‌المللي را پيدا كرد ولي در مدت حضور در فضا آزمايش‌هاي علمي گوناگوني را با همكاري آژانس فضايي اروپا (اسا) انجام داد و همچنان كه وعده كرده بود موفق شد در تماس‌هاي راديويي با مراكز مختلف آموزشي، نوشتن وبلاگ روزانه‌اش از فضا و ارسال مجموعه‌اي از فيلم‌ها از سفر خود تجربه كم‌نظير سفر فضاييش را با ميليون‌ها نفر از مردم دنيا تقسيم كند.

انصاري خود در آستانه سفر تاريخيش ابراز اميدواري كرده بود كه با اين سفر بتواند زمينه‌اي براي آشنايي مردم به ويژه جوانان در داخل و خارج ايران با اهميت سفرهاي فضايي ايجاد كند تا كنجكاو شده و در اين زمينه مطالعه كنند و با تحصيل در رشته فضايي باعث گسترده شدن اين رشته شوند.

كارنامه درخشان و كم‌نظير فعاليت‌هاي اين بانوي ايراني در حمايت از ايده‌هاي پيشتازانه فضايي در قالب برنامه‌هاي «انصاري ايكس پرايز» و همچنين عملكرد موفق و تحسين‌برانگيز وي در قالب يك فضانورد تمام عيار در طول اقامت در ايستگاه فضايي بين‌المللي و طرح‌هاي خلاقانه وي در بهره‌گيري از فرصت‌هاي فراهم شده از اين سفر براي گسترش علايق عمومي به فضا وي را با گردشگراني كه صرفا براي برآورده كردن رويايي شخصي به عرصه ماجراجويي گران‌قيمت در عرصه فضا كشانده، متمايز كرده است.

آنچنان كه سازمان فضايي ايران به عنوان متولي بخش فضا در کشور، در آستانه سفر انصاري به ايستگاه فضايي ضمن حمايت از فعاليت‌ها و خدمات ارزنده وي در ترويج و توسعه فن‌آوري فضايي، پرواز وي به ايستگاه بين‌المللي به عنوان تنها جايگاه استقرار انسان در فضا را افتخاري غرور‌آميز براي تمام ايرانيان توصيف و تصريح كرد: « اين زن دانشمند و علاقمند ايراني با اراده بزرگ و بلند، تلاشي را آغاز کرده است که افق‌هاي جديدي به روي بشريت خواهد گشود.

پرواز ايشان به ايستگاه بين‌المللي به عنوان تنها جايگاه استقرار انسان در فضا، افتخاري بس غرور‌آميز براي تمام ايرانيان خواهد بود اما نبايد تاثير شگرف خدمات و فعاليت‌هاي ايشان در رونق فعاليت‌هاي فضايي در مقياس عمومي و در سطح بين‌المللي را فراموش كرد.»

به گزارش ايسنا، انوشه انصاري در گفت‌و‌گوها و مصاحبه‌هايي كه قبل و حين سفر فضايي خود داشت همگان را به حراست از سياره‌اي كه خانه مشترك همه ماست دعوت كرد و در حالي كه رسانه‌هاي خارجي و برخي قدرت‌هاي بزرگ و رسانه‌هاي وابسته به آن‌ها در تلاش براي پنهان كردن مليت ايراني وي بودند، انوشه انصاري سفر خود را افتخاري براي تمامي هموطنانش خواند.

انصاري توانست با سفر به تنها جايگاه استقرار انسان در فضا علاوه بر تحقق روياي سال‌هاي كودكي و نوجواني خود و ثبت جايگاهي در خور ايران در تاريخ كيهان‌نوردي به نمادي از تلاش و پايداري در راه اهداف بزرگ تبديل شود، اگر چه نبايد تاثير شگرف خدمات و فعاليت‌هاي وي را در رونق فعاليت‌هاي فضايي در مقياس عمومي در سطح بين‌المللي فراموش كرد.

اميد مي‌رود چنين حركت‌هاي پيشتازانه‌اي در زمينه گسترش علوم، انگيزه‌اي براي نخبگان و انديشمندان جوان باشد تا روند اميدبخش حركتشان در عرصه علم و فن‌آوري‌هاي نوين در مقطع كنوني را كه به حق رنسانسي در تاريخ تحولات علمي كشور لقب گرفته با اراده و تلاشي دوچندان دنبال كنند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 112

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 199