خدمات سایت


متن کامل خبر

مازیار ناظمی: فردوسی‌پور با تکنیک متلک‌پرانی، ضعیف‌کشی می‌کند

آرشیو
سوگیری برنامه نود علیه منتقدانش یکی از ایرادات جدی این برنامه در بحث بی طرفی است.
1390/05/16 09:02:02 ق.ظ

مازیار ناظمی از مجریان ورزشی سیما در یادداشتی با نقد عملکرد عادل فردوسی‌پور، برنامه نود را بی‌طرف ندانسته است. وی در این یادداشت آورده است: نقد برنامه ای که انتخاب شماره یک بیشتر مخاطبان در تلویزیون است کار پر مخاطره ای است ولی از طرفی شنیده ایم هر چه بامت بیش، برفت هم بیشتر. برنامه ورزشی نود و مجری ان امروز جایگاهی دارند که حاصل یک سرمایه گذاری بلند مدت رسانه ای و تلاش های عادل فردوسی پور است برای همین بیش از هر زمان دیگر نیاز به مراقبت و اصلاح روش ها برای ماندن در رده اول برنامه های پر مخاطب تلویزیون را دارد.

زاویه ورود من به بحث نود موضوع کلی "بی طرفی رسانه ای" شعاری که رسانه های بزرگ و کوچک دنیا آن را سر می دهند و به عنوان یک آرمان مدام تکرار میکنند. من اول تکیلف خودم را با این مفهوم بی طرفی رسانه ای روشن کنم ! از جمله دکتر نمکدوست استاد ارتباطات استفاده کنم "اگر شما مفهوم بی‌طرفی و استقلا‌ل را مفهومی از نوع صفر و یک بدانید طبعا هیچ جانداری در روزی زمین بی‌طرف نیست."

به نظر من هم اساسا انسان بی طرف وجود خارجی ندارد و هر انسانی تمایلات خاص خودش را دارد. در نتیجه بی طرفی در دنیای واقعی رسانه ها که نیروی انسانی بخش اصلی و مهم تولید و پردازی محتوا در آنها هستند نمی تواند وجود عینی داشته باشد. ولی بهرحال رعایت بی طرفی در رسانه ها یک اصل است و سازمان های رسانه ای تلاش می کنند یا حداقل تظاهر می کنند به آن پایبند باشند .

به نظر من برای استفاده درست از شعار بی طرفی که خروجی آن حفظ و افزایش اعتماد مخاطب است باید از تکنیکهای رسانه ای استفاده کرد مثلا "تعادل " یعنی رسانه اصل گویش مساوی را رعایت کند، نظرات همه طرف هایی را که به نوعی درگیر موضوع هستند را پوشش دهد. یا " انصاف" به این معنی که رسانه باید استدلال های طرفین یک ماجرا را بر همان اساسی که مطرح شده، منعکس کند.

اما بیاییم این مفاهیم را در برنامه نود بررسی کنیم ؛ به نظر من نود بیش از آنکه حاصل یک اتاق فکر مفصل باشد متکی بر اندیشه ها و تمایلات مجری آن است . برای نمونه به چند مورد آن می پردازم ، گفتم شرط انصاف، در شبی که بحث انتقال تیم های تهرانی به استانهای دیگر داغ بود مدیر عامل باشگاه پاس همدان که در برنامه نود مورد سوال و نقد قرار گرفته بود با برنامه تماس می گیرد تقاضای فرصت برای پاسخگویی در همان برنامه را می کند و عادل اجازه نمی دهد ، چرا ؟ سوگیری برنامه نود علیه منتقدانش یکی از ایرادات جدی این برنامه در بحث بی طرفی است روشن تر بگویم سوگیری با تکنیک عجیب "متلک پرانی" که مجری نود آن را در بین مجریان و گزارشگران فوتبال باب کرده است .

مثلا در برنامه نود مجری در نقد عملکرد یک نماینده در حوزه فوتبال در شرایطی که او در برنامه نیست و نمی تواند از خود دفاع کند ( اصل گویش مساوی ) می گوید اسفند ماه نزدیک و ... ( اشاره به انتخابات دوره دهم مجلس ) یا فلان مربی در فلان روزنامه ( با تیراژ 10 هزار شماره ) نقدی را متوجه نود می کند ، دیده شده که این برنامه در تربیونی عمومی که به مراتب قوی تر است در مقام پاسخگویی بر میاید.

در برنامه نود بارها دیده ام در بحث فنی نگاه و اجرای مجری که باید بدون توجه به مقام و موقعیت فرد و بر مبنای خواست عمومی و سوالات مردم باشد ، عادل ضعیف کش شده و دچار سوگیری الفاظ می‌شود! مثلا به صراحت به رییس فدراسیون فوتبال می گوید شما اختیار جابجا کردن یک لیوان را هم در فدراسیون ندارید ولی در همان برنامه در مقابل میهمانان آتشین مزاج که مستقیم به خودش حمله میکنند کوتاه می اید و از کنار مباحث مهم گذر می کند؟!

وی در بخش دیگری از این یادداشت که در وبلاگش قرار داده، آورده است: گفتم برنامه نود حاصل یک سرمایه گذاری منطقی سازمان صداو سیماست که با تلاشهای شایسته عادل فردوسی پور در مهندسی آن به این جایگاه رسیده است .منتها نباید از شرایط ویژه این برنامه در حوزه ورود به خطوط قرمز و آزادی عمل آن نسبت به برنامه های مشابه به راحتی عبور کنیم این یک واقعیت است نقد های صریح و بی پرده با مایه چالش و درگیری مورد اقبال شدید مخاطب است و نود از این فرصت رسانه ای به خوبی برای جذب مخاطبان بهره برده است . ولی نقدی که به این موضوع وارد میکنم تمام شدن نکات خوب یک برنامه به حساب مجری و گذاشتن ضعفها و محدودیتها به حساب رسانه است که این یک پارادوکس جدی است. یک برنامه در هر سازمان رسانه ای نمی تواند و نباید جدای از اهداف کلان آن حرکت کند برنامه نود بدون یک داشتن یک پشتوانه مدیریتی خوب در رسانه ملی و البته سرمایه همراهی افکار عمومی نمی توانست در این جایگاه باشد. نکته آخر منهم در بحث بی طرفی نود توجه به برآیند نظر مخاطبان است نه برداشتهای مجری ، قبول دارم هر مجری و تهیه کننده ای صاحب ایدئولوژیِ خاص خود و به تبعِ آن ذائقه‌ای منحصر به فرد است ولی توجه کنیم در محیط رسانه ملی مخاطب یک فرد نیست و طیفی گسترده از سلایق گوناگون را شامل می‌شود و باید حرکت بی طرفانه به سمتی باشد که به یک میانگین مناسبی از سطح رضایتمندی مخاطبان برسیم و آن را به عنوان سلیقۀ جمعی در نظر بگیریم .امیدوارم در فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران چراغ نود با هنر نمایی دوست گرامیم عادل فردوسی پور پر فروغتر از همیشه باشد.

منبع : 24آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:

نظرات ثبت شده برای این خبر

نریمان
(1390/05/17)
برنامه نود و عادل فردوسی پور فقط حرفهای دل مردم را میزند....یکی هم که به فکر فوتبال نمیزارن کار کنه....

Captcha




وقتی ورزش می‌کنیم، زمان کندتر از واقعیت می‌گذرد image وقتی ورزش می‌کنیم، زمان کندتر از واقعیت می‌گذرد 1403/02/29

ساعت‌ها به روال همیشگی، مشغول انجام وظیفه‌ی خودشان هستند. اما مطالعه‌ی جدیدی می‌گوید وقتی ورزش می‌کنیم، زمان در تصورات ما کمی از ساعت واقعی جلوتر است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2

کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 108

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 359

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 408