خدمات سایت


متن کامل خبر

تست چیپ های الکترونیکی خود درمان گر !!!

آرشیو
یکی دیگر از شاخه هایی که می تواند از این تحقیق دانشگاهی منشعب شود، افزایش عمر باتری های قابل شارژ است...
1390/10/04 06:19:27 ق.ظ

طبق اعلام گروهی از محققان آمریکایی، چیپ های الکترونیکی با قابلیت تعمیر خود به خودی یک قدم به واقعیت نزدیکتر شده اند. این گروه، مداری تولید کرده اند که می تواند هنگام آسیب دیدن و قطع شدن، خودش را بهبود ببخشد و این کار را با استفاده از فلز مایعی انجام می دهد که به عنوان رسانا باعث برقراری دوباره ارتباط می گردد.

فرایند بهبود مدار و بازگشت ارتباط تنها یک چشم به هم زدن طول می کشد. محققان می گویند که کارهای آنها می تواند سرانجام باعث تولید گجت هایی پردوام و با عمر طولانی شده و یکی از مشکلات مهم سفرهای بین سیاره ای حل شود. این تحقیقات توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه ایلینویز در حال پیگیری است و در ژورنال مواد پیشرفته هم چاپ شده است.

شیوه انجام پروسه بدین گونه است که استرس و فشاری که باعث آسیب اولیه و شکست در چیپ ها می گردد، همزمان باعث خروج مواد بهبود دهنده از مخزن کوچک تعبیه شده خواهد شد و در نتیجه شکاف ایجاد شده پر می شود و جریان الکتریکی دوباره برقرار می شود.

مدارهای آسیب دیده

این تیم برای آزمون تئوری شان، الگوهایی از طلا را بر روی شیشه ایجاد کردند و مداری را تشکیل دادند. سپس میکروکپسول هایی به اندازه یک صدم میلی متر را مستقیما روی خطوط قرار دادند و یا در برخی موارد ورقه های نازکی حاوی میکروکپسول های بزرگتر دو دهم میلی متری را جاسازی کردند.

در هر دو صورت، کپسول ها حاوی ترکیب اوتکتیک گالیوم ایندیوم بودند. این ماده فلزی به خاطر رسانایی بالا و دمای ذوب پایین انتخاب شده بود. سپس این مجموعه با یک شیشه دیگر پوشانده شده و درون یک لایه آکریلیک قرار می گرفت. آنگاه به جریان الکتریسیته متصل می شد.

سپس محققان مدار را خم می کردند تا بشکند و ولتاژ عبوری به صفر برسد. آنها می گویند که پاره شدن میکروکپسول ها اغلبِ قسمت های مدار آزمایشی را بهبود می بخشید و در عرض یک میلی ثانیه تقریبا تمام ولتاژ دوباره برمی گشت.

کپسول های کوچکتر هم، هر بار مدار را بهبود می بخشیدند، اما رسانایی آنها از کپسول های بزرگتر کمتر بود و به شکل مشخصی درصد موفقیت کمتری داشتند. تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند که استفاده از کپسول هایی با اندازه های مختلف می تواند بهترین نتایج را داشته باشد. سپس دستگاه تولیدی محققان برای چهار ماه مورد بررسی قرار گرفت و طبق گفته آنها، هیچ کاهش رسانایی در مدار تعمیر شده مشاهده نشد.

سفرهای فضایی امن

مدیر گروه می گوید این تئوری می تواند کمک بزرگی برای سفرهای فضایی باشد. زیرا در حال حاضر تنها راه حل هنگام بروز مشکل در مدارات سفینه های فضایی، حذف و جایگزینی آن است و کسی نمی تواند بیرون رفته و مدار را تعمیر کند! به نظر من مهمترین عرصه فعالیت این تکنولوژی جایی است که تعمیر و یا تعویض مدارهای الکترونیک آسیب دیده بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است. مثلا در ماهواره ها یا هنگام سفرهای بین سیاره ای کسی به این راحتی به اجزاء الکترونیکی سفینه دسترسی ندارد.

یکی دیگر از شاخه هایی که می تواند از این تحقیق دانشگاهی منشعب شود، افزایش عمر باتری های قابل شارژ است. یکی از دلایلی که سیستم های امروزی بعد از چندین بار استفاده از کار می افتند، این است که آسیب های بسیار ریزی درون ابزارها باعث قطع شدن جریان رسانای الکترون ها از یک انتهای باتری به انتهای دیگر آن می شود.

این تیم می گویند اگر بتوانند مشکل باتری ها را حل کنند، شاید ماشین های الکتریکی هم ارزان تر از چیزی شوند که امروزه هستند.

پیش بینی شما برای این تکنولوژی نوظهور آزمایشگاهی چیست؟ فکر می کنید سرانجام آن چه خواهد شد؟ آیا استفاده دیگری هم خواهد داشت؟

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 6

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد image سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد 1403/02/02

در این رویداد احتمالاً گوشی نسل جدید اکسپریا 1 VI معرفی خواهد شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31