خدمات سایت


  • مسیر جاری:

متن کامل خبر

مراقب میوه‌های آلوده باشید

آرشیو
استفاده از کودهای شیمیایی در میزان بالا و بیش از نیاز، به خودی خود مشکل‌زاست و به گفته کارشناسان موجب بروز سرطان می‌شود ....
1392/11/09 08:04:08 ق.ظ

استفاده از کودهای شیمیایی در میزان بالا و بیش از نیاز، به خودی خود مشکل‌زاست و به گفته کارشناسان موجب بروز سرطان می‌شود چه رسد به آنکه این کودهاخودشان از اساس آلوده باشند و تقلبی. خبری که ایرج خسروشاهی، نایب‌رییس سابق انجمن کودهای شیمیایی در خصوص آلوده‌بودن کودهایی که از چین به کشور وارد می‌شود؛ عنوان می‌کند این نگرانی را به همراه می‌آورد که سرب و کادمینیوم‌های موجود در این کودها به خورد میوه‌ها و محصولات کشاورزی تولیدی کشاورزان برود و در نهایت مصرف‌کننده آن را نوش‌جان کند. اتفاقاتی که در بازار کود شیمیایی در هشت‌سال اخیر افتاده، به‌طور قطع سودی که در پس‌پرده واردات این محصول نهفته را تایید کرده و بر تمایل دولتمردان بر استفاده از این سود صحه می‌گذارد. در گفت‌وگو با خسروشاهی بود که متوجه شدیم 90درصد از کارخانجات کود شیمیایی در هشت‌سال گذشته تعطیل شده و تولید این محصول از 300هزارتن به 40هزارتن کاهش یافته و بر واردات آن به همین میزان افزوده شده است. در ادامه گفت‌وگوی خسروشاهی  را می‌خوانید:

تولید کود شیمیایی امروز که با هم صحبت می‌کنیم، چقدر است؟

تولید کود شیمیایی مخصوصا ماکروالمنت‌ها در یک‌سال گذشته سوپرفسفات ساده بوده و تنها 40هزارتن تولید شده است. مابقی کودهای موردنیاز از طریق واردات تامین شده است.

 تولیدات شما چقدر و از چه زمانی کاهش یافته است؟

پیش از سال 84، در کشور بالغ بر 300هزارتن کود شیمیایی تولید می‌شد اما سیاست‌های ضدتولید دولت متاسفانه سبب شد امروز تولیدات فقط به یک نوع محصول و در حجم 40هزارتن خلاصه شود.

 کارخانجات تعطیل‌شده هم داشته‌اید؟

متاسفانه همه کارخانه‌ها خوابیده‌اند و می‌توان قاطعانه گفت که 90درصد از کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند.

از سیاست‌های ضدتولید صحبت کردید. چه سیاستی باعث افت تولید شما شد؟

از آنجا که بخش خصوصی توان خرید تولیدات ما را ندارد، همیشه کودهای تولیدی را دولت خریداری کرده و با سوبسید در اختیار کشاورزان قرار می‌داد اما از سال 84 به بعد کم‌کم خریدهای دولت کاهش یافت و ما هم که بازاری برای محصولاتمان نداشتیم ناگزیر به خروج از بازار و چرخه تولید شدیم.

 علت جایگزین‌کردن محصولات وارداتی با تولیدات شما چه بود؟

لذتی که در واردات است در تولید نیست. سود نهفته در واردات انگیزه لازم برای این اقدام را فراهم کرده بود.

 دولت چقدر یارانه به کود می‌داد؟

پیش از سال 84 کود تولیدی را از ما 170تومان در کیلو خریداری می‌کردند و 50تومان در کیلو به کشاورزان می‌فروختند. اکنون نیز با قیمت 400یورو از خارج خریداری می‌کنند و کیلویی 400تومان به کشاورز می‌فروشند.

 شاید دلیل جایگزین‌کردن کود وارداتی، کیفیت تولیدات شما بوده است.

خیر. کیفیت تولیدات ما در سطح مطلوبی بود. شرکت خدمات حمایتی ناظر بر عملکرد ما بود و تولیدات را نمونه‌برداری و کیفیت آن را آنالیز می‌کرد. در هیچ‌کدام از نمونه‌گیری‌ها سرب و کادمینیوم در تولیدات وجود نداشت. اما اکنون جنسی که کشتی‌کشتی از چین می‌آید را اگر آزمایش کنند، به نتیجه دیگری خواهند رسید.

 اگر بنا به گفته شما تولید داخل تا این حد افت کرده باشد پس چرا همچنان در جداول گمرک صادرات کود شیمیایی درج می‌شود؟

این کودهای صادراتی، کود اوره است که توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. در حالی که کود اوره مورد نیاز کشور دومیلیون‌و700هزارتن در سال برآورد می‌شود اما تولید این محصول در پتروشیمی بالغ بر چهارمیلیون‌تن است. بنابراین مازاد آنچه در کشور مصرف می‌شود را سالانه صادر می‌کنند که این ارتباطی به تولید کود شیمیایی توسط بخش خصوصی ندارد.

پس یعنی تمام آنچه اکنون در کشور مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد، محصولات وارداتی است؟

بخشی از محصولات مورد استفاده نیز کودهای تقلبی است. عده‌ای از افراد خاک را به‌صورت گرانول درمی‌آورند و به آن مقداری گرده، اضافه می‌کنند و به اسم کود شیمیایی به کشاورزان می‌فروشند. این موضوع هم به کشاورزی کشور و هم به تولید کود شیمیایی ضربه می‌زند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور image مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور 1403/02/09

علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی به کشور خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 116

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 139