خدمات سایت


متن کامل خبر

پرونده‌ای برای کمپین «نه» به خرید خودرو/ مردم چگونه 50 درصد خرید خودرو را کم کردند؟

آرشیو
گزارش‌ها حاکی از آن است که در مدتی که «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که به گفته فعالان بازار، تا حدود 50 درصد کاهش معاملات خودرو اتفاق افتاده است.
1394/05/26 04:16:37 ب.ظ

چند هفته‌ای از ایجاد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» می‌گذرد؛در این مدت به نظر می‌رسد این کمپین نه‌تنها روی خرید خودرو صفر اثر گذاشته، بلکهعاملی برای کاهش تقاضا در بازار و به‌دنبال آن، افت قیمت‌ها شده است.

در حال حاضر رکودی بی سابقه بر بازار حاکم است و مشتریانتمایلی به خرید خودرو ندارند. حامیان «کمپین خرید خودرو ممنوع» معتقدند تا زمانی که مسوولانشرکت‌های خودروسازی داخلی، قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالانبرند، نباید اقدام به خرید کرد. (اینـجـا)

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در مدتی که این کمپین به راهافتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که تا حدود 50 درصدکاهش خرید و فروش و معاملات خودرو اتفاق افتاده است. این موضوع را نمایشگاه‌دارانخودرو می‌گویند.

به گفته یکی ازنمایشگاه‌داران، «در این مدت معاملات خودرو تا 50 درصد در کل بازارکاهش یافته است؛ هم خودروهای صفر و هم دست‌دوم.»

فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که «هم‌اکنون نه‌تنها ثبت‌نامبرای خرید خودرو صفر کاهش یافته است، بلکه مشتریانی هم که ماه‌های گذشته نسبت به ثبت‌نامو پیش‌خرید خودرو اقدام کرده بودند، شروع به انصراف در نمایندگی‌های خودروسازهاکردند.»

از سوی دیگر، بررسی ها حاکی از آن است که کمپین بهراه افتاده، باعث کاهش 500 تا 3 میلیونی قیمت خودروهای تولید داخل و یک تا 5میلیونی خودروهای چینی در بازار شده است.

واکنشی که در حال حاضر خودروسازان به کمپین به راه افتادهداشته‌اند، این بوده است (اینـجـا) که «این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتادهو حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است؛ در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح شده که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.»

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده است؛تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز بهخودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسینمی‌تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کند.»

وی متذکر شده است؛ «در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزاردستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروهاهر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود، بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه‌هایاجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد، زیرا برای خودروهایتولیدی تقاضا وجود دارد.»

عبدالله بابایی، کارشناس خودرو نیز گفته است؛ «این کمپین براساسشرایط بازار و برآورده نشدن توقعات مشتریان و همچنین چالش‌هایی که از گذشته در خودروسازیوجود داشته، ایجاد شده است. بنابراین تشکیل این کمپین ضربه بزرگی به تولیدملی و خریدارانخودرو وارد می‌کند و در اصل، نگرشی نادرست و با مدل ملی در تضاد است.» (اینـجـا)

اما در مقابل این نگاه، حامیان کمپین به راه افتاده همچنان بر مواضع خود اصراردارند. در این شرایط اگر بخواهیم به ریشه‌یابی این موضوع بپردازیم، به زمانی می‌رسیم که با جمع‌بندیهسته‌ای ایران و گروه 1 + 5، بحث کاهش قیمت خودرو در میان مردم قوت گرفت، اما نه‌تنهاقیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند؛ تا جایی که مدیرعاملیکی از خودروسازها، از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داد.

از سوی دیگر، کارشناسان ریشه شکل‌گیری چنین کمپینی را عملکردنامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های گذشته می‌دانند که سبب شده نوعی بدبینی دربین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفته است: «خودروسازانداخلی بدهی بزرگی به مردم دارند؛ چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبیداشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید.»

به اعتقاد وی، «مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوندو برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود ازمردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.»

در این شرایط، حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقداست که «تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی، ارتقای کیفیت تولیداتملی به‌گونه‌ای است که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.» (اینـجـا)

وی با ذکر این نکته که دولت باید با حمایت مستقیم بانک‌ها، ارائهتسهیلات کارآمد به خودروسازها را جدی بگیرد، تاکید دارد: «هم‌اکنون کاهش هزینه تولیدخودرو، یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسوولانقرار گیرد.»

به‌هرحال با وجود این‌که واکنش اولیه دست‌اندرکاران صنعت خودرونسبت به شکل‌گیری «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» عصبانیت بود، اما به نظر می‌رسد فراگیرشدن این کمپین بتواند مشکلاتی را برای دو غول خودروسازی ایران پدید آورد. (اینـجـا)

کمپین خرید خودروی صفر هر روز بیش از گذشته در گوشی‌های هوشمندجای می‌گیرد. شاید گوشی‌های هوشمند را بتوان جایگزینی برای نهادهای مدنی دانست که سال‌هاستدر ایران حضور ندارند، اما در غیاب‌شان مصرف‌کنندگان جایی را برای یافتن هم پیدا کرده‌اند.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




دلیل ریزش امروز قیمت بیت کوین چه بود؟  image دلیل ریزش امروز قیمت بیت کوین چه بود؟ 1403/07/09

قیمت بیت کوین با کاهشی ۳ درصدی به حدود ۶۳,۷۳۵ دلار رسید که بدترین افت روزانه آن در سه هفته اخیر است. این کاهش همزمان با حمله هوایی اسرائیل به بیروت و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه رخ داده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

فرماندار کالیفرنیا لایحه مهم ایمنی هوش مصنوعی را وتو کرد؛ سنگینی قوانین بر دوش شرکت‌های بزرگ AI image فرماندار کالیفرنیا لایحه مهم ایمنی هوش مصنوعی را وتو کرد؛ سنگینی قوانین بر دوش شرکت‌های بزرگ AI 1403/07/09

فرماندار کالیفرنیا لایحه‌ی مهمی را در حوزه‌ی هوش مصنوعی وتو کرد؛ آیا این تصمیم می‌تواند آینده‌ی هوش مصنوعی را تحت‌تأثیر قرار دهد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

دولت بایدن به دنبال ممنوعیت فناوری‌های ارتباطی خودروهای چینی و روسی است image دولت بایدن به دنبال ممنوعیت فناوری‌های ارتباطی خودروهای چینی و روسی است 1403/07/05

به گفته کاخ سفید، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سیستم خودران خودروهای چینی و روسی، می‌تواند برا مختل کردن زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

صنعت خودروسازی اروپا در معرض نابودی قرار دارد image صنعت خودروسازی اروپا در معرض نابودی قرار دارد 1403/06/31

سخت‌گیری‌های بیش از حد، قیمت بالای انرژی و کاهش فروش، باعث شده است تا صنعت خودروسازی اروپا در معرض نابودی قرار گیرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی‌شان به رمزارز هستند؛ چین در صدر image ۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی‌شان به رمزارز هستند؛ چین در صدر 1403/06/27

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی خود به رمزارز هستند. در‌این‌بین، چین پیشرفت زیادی کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

تسلا در سال ۲۰۲۵ نسخه شش سرنشین مدل Y را معرفی خواهد کرد؛ گزارش رویترز image تسلا در سال ۲۰۲۵ نسخه شش سرنشین مدل Y را معرفی خواهد کرد؛ گزارش رویترز 1403/06/13

تسلا قصد دارد در سال ۲۰۲۵، نسخه‌ی شش‌نفره از مدل Y خود را در چین تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

پارس‌خودرو از آغاز تولید ال 90 ایرانیزه خبر داد؛ خودرویی که هنوز نام رسمی ندارد image پارس‌خودرو از آغاز تولید ال 90 ایرانیزه خبر داد؛ خودرویی که هنوز نام رسمی ندارد 1403/06/10

روابط عمومی پارس‌خودرو از آغاز تولید ال 90 ایرانیزه با کد P90 در این شرکت خبر داد. این خودرو که در ابتدا با نام کادیلا معرفی شده بود، نسخه ایرانیزه از رنو تندر 90 یا ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

فروش جهانی خودروهای برقی ۲۱ درصد افزایش یافت؛ بزرگ‌ترین جهش چین در سال ۲۰۲۴ image فروش جهانی خودروهای برقی ۲۱ درصد افزایش یافت؛ بزرگ‌ترین جهش چین در سال ۲۰۲۴ 1403/05/24

فروش خودروهای برقی در جهان ۲۱ درصد افزایش یافته است که یکی از دلایل مهم این امر، جهش فروش خودرو‌های برقی در کشور چین است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

شرایط فروش ام وی ام به روش نقد و اقساط اعلام شد [مرداد 1403] image شرایط فروش ام وی ام به روش نقد و اقساط اعلام شد [مرداد 1403] 1403/05/22

مدیران‌خودرو شرایط فروش ام وی ام را با سه محصول و روش‌های فروش نقدی و اقساطی برای مرداد 1403 اعلام کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

کشف قدیمی ترین تقویم جهان در معبد ۱۳ هزار ساله ترکیه image کشف قدیمی ترین تقویم جهان در معبد ۱۳ هزار ساله ترکیه 1403/05/21

قدیمی ترین تقویم جهان در یک معبد ۱۳ هزار ساله در ترکیه کشف شد. این کشف نشان‌دهنده سطح اطلاعات بالای انسان‌های اولیه از علوم نجوم خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 65