خدمات سایت


متن کامل خبر

اسپیس‌ایکس می‌تواند استارلینک را به یک شبکه GPS بسیار دقیق تبدیل کند

آرشیو
محققان معتقدند که ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری ساده می‌توانند به یک شبکه GPS بسیار سریع و دقیق تبدیل شوند.
1399/09/06 02:12:14 ب.ظ

در طول پنج سال گذشته شرکت اسپیس ایکس در حال کار روی پروژه‌ای عظیم و حیرت‌انگیز بوده است؛ برنامه‌ای به ‌نام «صورت فلکی ماهواره‌ای استارلینک». هدف اصلی پروژه انتقال بیش از ۱۲ هزار ماهواره (یا بیشتر) به مدار پایین زمین و قراردادن آن‌ها در یک آرایه‌ی دارای موج و مشبک است؛ این کار دسترسی به اینترنت پهن‌باند پرسرعت را در هر گوشه از زمین ممکن می‌کند.

تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره‌ی استارلینک به مدار فرستاده شده و حتی دسترسی بتا به سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در حال گسترش است. اما دسترسی به اینترنت تنها ویژگی این ماهواره‌ها نیست. محققان معتقدند می‌توان از آن‌ها برای ایجاد نسل بعدی سیستم ناوبری استفاده کرد که جایگزین GPS باشد.

فراتر از پهنای باند

پیتر یانوچی و تودد هامفریس از آزمایشگاه Radionavigation دانشگاه تگزاس در مورد چگونگی انجام این کار مطالعه و مقاله‌ای در مورد تحقیقات خود منتشر کرده‌اند. یانوچی به دیجیتال‌ترندز می‌گوید راه‌اندازی یک سیستم ناوبری از ابتدا در مدار پایین زمین بسیار پرهزینه است؛ اما استفاده از ماهواره‌های استارلینک انجام آن بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

یانوچی می‌گوید:

    آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم سیستمی است كه مأموریت آن موقعیت‌یابی بدون تحمل بار مالی پشتیبانی از ده‌ها هزار ماهواره است؛ زیرا آن‌ها مأموریت اصلی خود را كه همان خدمات اینترنتی است، بر عهده دارند. همه باید خدمات اینترنتی داشته باشند.

ازآنجاکه ماهواره‌های استارلینک در مدار پایین زمین (حدود ۳۵۰ مایل، معادل ۵۶۳ کیلومتری سطح زمین) قرار دارند از ماهواره‌های GPS سنتی (با فاصله حدود ۱۲۰۰۰ مایل، معادل ۱۹۳۱۲ کیلومتر) به زمین نزدیک‌تر هستند؛ بنابراین می‌توانند سیگنال‌های قویتری برای ناوبری نسبت به GPS ارائه دهند.

از طرفی این فاصله از انحراف یا از بین رفتن سگینال خواسته یا ناخواسته جلوگیری می‌کند. مشکلی که جی‌پی‌اس‌ سنتی همیشه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. یانوچی می‌گوید سیگنال‌های GPS به‌طور تصادفی همیشه ضعیف و منحرف می‌شوند.

یانوچی اضافه می‌کند:

    مسدود شدن GPS برای افراد آماتور نیز امکان‌پذیر است؛ حتی دست‌اندرکاران معمولی می‌توانند به‌طور عمد یا ناخواسته GPS را مسدود کنند. سیگنال‌های [مدار پایین زمین] تقریبا ۴۰۰ هزار برابر در برابر مسدود شدن ایمنی دارند که عدد بزرگی است.


یانوچی می‌گوید دستیابی به مسیریابی بهتر با ماهواره‌های کوچک (استارلینک) در مدار پایین زمین، با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری کوچک امکان‌پذیر است. محل این ماهواره‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده که برای جلوگیری از برخورد با آن‌ها ضروری است؛ اما یانوچی معتقد است که به‌روزرسانی نرم‌افزاری این کار را تا حدودی دقیق‌تر می‌کند.

مارک پسیاکی، استاد گروه مهندسی هوافضا و اقیانوس در ویرجینیاتک، به دیجیتال‌ترندز می‌گوید:

    که این سیستم ناوبری نه‌تنها به ما کمک می‌کند از مسدود شدن [سیگنال] جلوگیری کنیم، بلکه دقیق‌تر خواهد بود. یکی از مزایای مدار پایین زمین این است که [ماهواره‌های آنجا] به‌سرعت در حال حرکت هستند. آن‌ها فقط به سرعت جیغ ‌کشیدن در آسمان حرکت ‌می‌کنند. وقتی هم‌زمان از ده‌ها ماهواره‌ی سریع سیگنال می‌گیرید، نسبت به زمانی‌که سیگنال‌های کمی از ماهواره‌هایی که به‌آرامی در حال حرکت هستند، تصویر دقیق‌تری از مکان خود دارید. این چیزی است که وقتی اتومبیل‌های خودران و پهپادهای تحویل‌دهنده را در جهان عرضه ‌کنیم، مهم خواهد شد.

    فشار برای چیزی به ‌نام موقعیت دقیق (PPP) وجود دارد. در حال‌ حاضر GPS ساده و سایر موارد، در صورتی که همه چیز درست پیش برود دقتی برابر یک تا ده متر را دارند. [این مقدار] برای انجام کارهایی مانند نگه داشتن ماشین در لاین بزرگراه‌ کافی نیست؛ ممکن است در لاین بعدی یا در شانه خاکی بزرگراه سرگردان شوید! اگر می‌توانستید موقعیت دقیق‌تری داشته باشید، می‌توان درباره دقتی تا ۱۰ سانتی‌متر صحبت کنیم.
پسیاکی معتقد است PPP می‌تواند با سیستم GPS فعلی ما کار کند؛ اما بسیار پیچیده و کند است. اگر برای انجام این کار از ماهواره‌های مدار پایین زمین استفاده می‌کردیم، سرعت بسیار بیشتر و قابل اعتمادتری داشتیم. می‌توان زمان بین روشن‌ کردن گیرنده و کار با PPP را از ۲۰ دقیقه تا شاید یک دقیقه کاهش دهیم.

نه‌تنها سیگنال قوی‌تری از این ماهواره‌ها دریافت خواهیم کرد، بلکه می‌توانیم اتومبیل های خودران را سریع‌تر به جاده بفرستیم و اطمینان حاصل کنیم که پهپادهای تحویل‌دهنده با یکدیگر یا اجسام دیگر برخورد نمی‌کنند. تمام چیزی که محققان نیاز دارند این است که شخصی مانند ایلان‌ ماسک با اعمال برخی تغییرات نرم‌افرازی موافقت کند. یانوچی می‌گوید:

    اگر بتوانیم به آن‌ها نشان ‌دهیم كه سرمایه‌گذاری قبلی می‌تواند با روش دوم و غیر منتظره نتیجه بدهد، برای آن‌ها و برای ما در انجمن ناوبری یك برد بزرگ است.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • GPS,
  • شبکه,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 163

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 112

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 211

رنگ واتساپ تغییر می‌کند image رنگ واتساپ تغییر می‌کند 1402/10/19

واتساپ دیگر لازم نیست سبز بماند. گزینه‌های رنگی به‌زودی برای کاربران iOS ارائه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 83

لوگو جدید بلواسکای رونمایی شد: پروانه آبی image لوگو جدید بلواسکای رونمایی شد: پروانه آبی 1402/10/02

بلواسکای تغییرات بسیار جذابی دریافت کرده که یکی از آن‌ها، لوگو جدید این شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81