خدمات سایت


متن کامل خبر

تفاوت میان مودم VDSL با ADSL

آرشیو
تقریبا یکسال قبل شرکت مخابرات از اینترنت VDSL در ایران رونمایی کرد، و شروع به ارائه سرویس در برخی از مناطق از کشور نمود. حال ممکن است ...
1400/01/23 12:59:43 ب.ظ

تقریبا یکسال قبل شرکت مخابرات از اینترنت VDSLدر ایران رونمایی کرد، و شروع به ارائه سرویس در برخی از مناطق از کشور نمود. حال ممکن است برای برخی از افراد سوال پیش بیاید که اینترنت ADSL با VDSL چه تفاوتی دارد؟ آیا می توان با مودم ADSL از اینترنت VDSL استفاده کرد؟ مودم VDSL با ADSL چه تفاوتی دارد؟ آیا  VDSLبهتر از ADSLاست، یا اصولا چه مزیتهایی دارد؟

برای اینکه بتوانیم درک بهتری از تفاوت مودم VDSL با ADSL داشته باشیم لازم است در مورد تفاوت اینترنت VDSL با ADSLبیشتر بدانیم. به دلیل در دسترس بودن و نرخ مقرون به صرفه ،ADSLهمچنان پرکاربردترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان هستند.VDSL سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتصالاتADSL ارائه می دهد و تفاوتهای زیادی بینADSL وVDSL وجود دارد که در این نوشتار به اهم آنها پرداخته میشود.

ADSL چیست؟

ADSL مخففAsymmetric Digital Subscriber Line است. به دلیل قابلیت دسترسی آسان، این متداول ترین نوع باند پهن در ایران است. ADSLیکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنت است که با استفاده از خط تلفن و توسط مودم امکان استفاده از اینترنت را برای کاربر فراهم می کند. اتصال  ADSL  نسبت به سایر اتصالات ارزان تر است زیرا برای اتصال نیازی نیست که سیم کشی یا کابل جداگانه ای داشته باشید و می توانید روی همان خط تلفنی که دارید، اینترنت را متصل کنید.

درست است که اینترنت ADSLمقرون به صرفه است و راه اندازی آن سریع تر و آسان تر انجام می شود ولی سرعت انتقال داده های آن به نسبت پایین است و احتمالا حداکثر سرعت دانلودی که با آن تجربه کردید حدود 24 مگابایت بر ثانیه بوده است. آخرین ADSL  که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید، +ADSL2است که برای افرادی است که در مجاورت سوئیچ های مدیریت شده توسط یک سرویس دهنده اینترنت به اینترنت دسترسی پیدا می کنند.

 

VDSLچیست؟

VDSLمخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Lineاست که چند برابر ADSLسرعت بالاتری دارد و از فناوری جدیدی استفاده می کند. VDSL  می تواند تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه می دهد.فناوری VDSLاز همان خط مشترک دیجیتال برای انتقال سیگنال اینترنتی استفاده می کند که اتصال آن توسط یک گره نوری در نزدیکی محل کاربر صورت می گیرد. این گره نوری توسط کابلهای فیبر نوری بهISP متصل می شود. تفاوت بین اینترنت ADSLبا اینترنت VDSLبه طور خلاصه به شرح زیر است:

اینترنت ADSLارزان تر از اینترنت VDSLاست

نصب و راه اندازی اینترنت ADSL  آسان تر از اینترنت VDSLاست

برای اتصال اینترنت VDSLاز کابل فیبر نوری استفاده می شود ولی در اینترنت ADSL  از کابل مسی استفاده می شود.

اینترنت VDSLسرعت بالاتری نسبت به اینترنت ADSLدارد

تفاوت مودم ADSLبا مودم VDSL

ابتدا به خاطر داشته باشید که با مودم های ADSLنمی توانید به اینترنت VDSLمتصل شوید.

مودم ADSLو مودم VDSLاز نظر شکل و طراحی مشابه یکدیگر هستند و هر دو براساس اینترنت DSLعرضه می شوند. اما استاندارد این مودم ها با هم متفاوت است.

پهنای باند:

مودم ADSLبر مبنای فناوری قدیمی DSLتولید می شود و حداکثر سرعت 24مگابایت بر ثانیه را به کاربر ارائه می دهد. اما مودم VDSLبا استفاده از فناوری جدید DSLتولید می شود و از پهنای باند 56 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی میکند و از نظر تئوری سرعتی حدود 300 مگابایت بر ثانیه را می تواند برای کاربر فراهم کنند که این به معنی 6برابر سرعت بیشتر نسبت به مودم های ADSLاست.

قیمت:

قیمت مودم های VDSLبیشتر از مودم های ADSLاست و همچنین هزینه راه اندازی سرویس اینترنت VDSLنیز نسبت به اینترنت ADSLبیشتر است.

سازگاری:

هر مودم VDSLمی تواند از استانداردهای مودم ADSLپشتیبانی کند ولی مودم های ADSLامکان پشتیبانی از استانداردهای مودم VDSLرا ندارند. به همین علت شرکت های تولید کننده سعی کرده اند تا مودم های ADSL/VDSLرا به بازار عرضه کنند.

در حال حاضر در ایران ارائه اینترنت VDSLبا محدودیت هایی مواجه است و معمولا شرکت ها و سازمان ها از این اینترنت استفاده می کنند. ولی بشکل روزافزون و بیشتر توسط شرکت مخابرات ایران، استفاده از اینترنت VDSLنیز رو به گسترش است.

برای انتخاب و خرید برخی از بهترین  مودم ها موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.

  در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

منبع : تک رایان
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • مودم VDSL,
  • مودم ADSL,

نظرات ثبت شده برای این خبر

جواد
(1400/01/24)
دورد ممنون ومتشکرکه درمورد ویدی اس ال توضیح دادید یه سوال از کارشناس محترم . ویدی اس ال چند سال سابقه درجهان دارد ودر ایران چند سال ایا برای داشتن ودی اس ال هر مشترک باید از فیبر نوری استفاده کرد چنانچه که قبلا شنیده بودیم فیبر نوری نباید پیچ وخم بخورد چون ا ز سرعت اینتر نت کاسته می شود وفیبر نوری شکننده هست

مجید
(1400/01/25)
با سلام و تشکر از یازدد شما بله فیبر میخواد فقط مخابرات داره اونم در مراکزی محدود دو سه ساله اومده، ولی به دلیل محدودیت های فنی، هنوز هم سرعت توسعه کندی داره

Captcha




یادگیری زبان فرانسوی چقدر طول می کشد؟ image یادگیری زبان فرانسوی چقدر طول می کشد؟ 1403/01/27

یادگیری زبان فرانسه یک تجربه فوق العاده است. با بیش از 220 میلیون سخنران در سراسر جهان، دانستن این زبان خارجی بسیار مفید است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

فرودگاه بین‌ المللی با فرودگاه داخلی چه تفاوتی دارد؟ image فرودگاه بین‌ المللی با فرودگاه داخلی چه تفاوتی دارد؟ 1403/01/17

فرودگاه های بین المللی امکانات و سرگرمی ‌های بیشتری در مقایسه با فرودگاه‌های داخلی دارند. برای آشنایی با امکانات رفاهی و تفریحی فرودگاه های داخلی و بین المللی تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ image لباسشویی پاکشوما بهتر است یا جی پلاس؟ 1402/11/17

موقع خرید لباسشویی از برندهای خوب ایرانی پاکشوما و جی پلاس، این مقایسه ذهنی در اذهان ما شکل می‌گیرد که سراغ کدام یک از این دو برند برویم؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 241

4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری image 4 مزیت قالیشویی برای فضاهای تجاری 1402/10/24

بر کسی پوشیده نیست که فرش؛ زیبایی و جذابیت فضاهای تجاری و ادارات را افزایش می دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 537

انواع کفش بوت زنانه image انواع کفش بوت زنانه 1402/10/04

یکی از پراستفاده‌ترین انواع کفش برای فصل‌های سرد، بوت و نیم بوت زنانه / دخترانه است. بسته به ویژگی‌های متفاوت، انواع بوت را می‌توان از لحاظ ارتفاع ساق، نوع پاشنه و جنس دسته‌بندی کرد...

امتیاز:
تعداد بازدید: 93

چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ image چه بازی هایی باعث افزایش آمادگی جسمی کودکان می شود؟ 1402/09/29

بازی ‌های حرکتی به کودکان کمک می ‌کنند تا انرژی خود را تخلیه کرده و سلامتی بدنی خود را بهبود بخشند. این بازی‌ ها علاوه بر آمادگی جسمانی کودکان و ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 255

جوراب مچی زنانه چیست؟ image جوراب مچی زنانه چیست؟ 1402/09/27

جوراب مچی زنانه یکی از اجزای مهم پوشاک خانم ها است، جوراب های زنانه در گذشته فقط به عنوان پوششی برای محافظت از پا استفاده می شدند امروزه با پیشرفت علم و دستگاه های جوراب بافی در اندازه های مختلف و طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود و به شدت روی استایل افراد تاثیر گذار هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 150

پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس image پرفروش ترین سرخ کن های بدون روغن فیلیپس 1402/09/25

فیلیپس (Philips) محصولات متنوعی در زمینه سرخ کن بدون روغن تولید کرده است. این محصولات با توجه به نیازها و مخاطبان مختلف، انواع و مدل‌های مختلفی دارند. در زیر به برخی از مدل‌های سرخ کن بدون روغن که توسط نمایندگی فیلیپس ارائه شده‌اند، اشاره شده است

امتیاز:
تعداد بازدید: 253